اردبیل - ایرنا - معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ثبت رسمی ۱۵ رویداد مهم این استان در فهرست رویدادهای ملی وزارت میراث‌ فرهنگی و دریافت مجوز برگزاری این رویدادها خبر داد.

به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، یحیی نجارقابل روز سه‌شنبه اظهار کرد: رویدادها و جشنواره‌های متنوعی در استان وجود دارد که نقش قابل توجهی در انعکاس قابلیت‌ها و آداب و رسوم استان دارد و ثبت این رویدادها نقطه عطفی در توسعه برنامه‌های بازاریابی و ارتقای برند استان تلقی می‌شود.

او ادامه داد: جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر، جشنواره نان و برکت، جشنواره زمستان بیدار و جشنواره سیب و انگور برای شهرستان مشگین‌شهر ، جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان برای شهرستان بیله‌سوار، جشنواره آش و غذاهای سنتی و آیین ملی چشمه باشی با نام جشنواره نو اوستی برای شهرستان نیر به ثبت رسیده‌ است.

یحیی نجارقابل ادامه داد: همچنین جشنواره چومچه خاتون و جشنواره هیوا برای شهرستان کوثر، جشنواره الله لاما برای شهرستان گرمی و جشنواره عسل سبلان و جشنواره گیلاس برای شهرستان اردبیل ، جشنواره گل‌های بابونه برای شهرستان نمین ثبت رسمی شده و ۲ رویداد دیگر نیز در حال بررسی ارزیابان وزارت میراث‌ فرهنگی است.

تقویم استان اردبیل به لحاظ پیشینه غنی مذهبی ، فرهنگی و تاریخی آداب و رسومی را داراست که همه ساله بر اساس سنت‌های مردم مناطق مختلف استان به اشکال مختلف با برپایی آیین‌های ویژه گرامی داشته می‌شود.