۳۰۰ اثر به مرکز اسناد ملی اردبیل اهدا شد

اردبیل - ایرنا - مسئول مرکز اسناد ملی اردبیل با اعلام آغاز جمع‌آوری اسناد و مدارک از مجموعه‌داران خصوصی از اهدای بالغ بر ۳۰۰ سند و کتاب از اهالی شهرستان نمین به این مرکز خبر داد.

اصغر تقی‌زاده شکیبا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر به علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان اردبیل توصیه کرد، اگر سند و اثری درباره ادوار مختلف تاریخ این استان در اختیار دارند، آن را برای استفاده پژوهشگران و دانشگاهیان در اختیار مرکز اسناد ملی اردبیل قرار دهند.

مسئول مرکز اسناد ملی اردبیل افزود: یک میلیون و ۸۰۰ نسخه سند و مدرک خطی درباره پیشینه استان اردبیل در مرکز اسناد ملی تبریز موجود است که برای بازگرداندن آنها به مرکز اسناد ملی اردبیل تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز اسناد ملی اردبیل در سال ۹۰ تصویب شده بود اما به علت نبود مکان، فضا و دلایل دیگر دایر نشده بود و با تاکیدات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و استانداری و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، این مرکز راه‌اندازی شده و در حال حاضر در داخل بنیاد دایره‌المعارف اردبیل مستقر است.

شکیبا گفت: مرکز اسناد ملی در ۱۲ استان دایر است و استان‌های دیگر نیز متقاضی راه‌اندازی آن هستند و امیدواریم مرکز اسناد ملی اردبیل پس از تکمیل آرشیوها و مجموعه‌ها از بودجه و اعتبار نیز بهره‌مند و زمینه اشتغال چند نیروی انسانی نیز در آن ایجاد شود.

مسئول مرکز اسناد ملی اردبیل اضافه کرد: برای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی و آرشیوداران خصوصی و جلب همکاری آنها، در جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار و مشگین‌شهر حضور یافته و با معتمدین محل و اعضای هیات علمی برخی دانشگاه‌ها و هیات امنا مساجد و محلات نیز گفت و گوهایی در این راستا انجام داده‌ام.

شکیبا تصریح کرد: با وزارت امور خارجه نیز برای دریافت اسناد و مدارک ملی مربوط به استان اردبیل رایزنی خواهیم کرد تا مرکز اسناد ملی اردبیل از غنای کافی برخوردار باشد.

وی برگزاری نمایشگاه اسناد و مدارک ملی در دانشگاه‌ها و برخی دستگاه‌ها در برخی مناسبت‌ها را امکان‌پذیر دانست و گفت: علاوه بر این برنامه‌ها، خود مرکز اسناد ملی اردبیل نیز با قفسه‌ها و بخش‌های متنوع برای بازدید و استفاده علاقه‌مندان تجهیز و دایر خواهد شد.

استان اردبیل در شمال غرب ایران، قدمتی سه هزار ساله دارد و استقرار صفویان با مرکزیت اردبیل به عنوان اولین دولت ملی بعد از اسلام در ایران و تاج‌گذاری شاه اسماعیل صفوی و رسمیت مذهب تشیع در کشور، از دوره‌های مهم تاریخ استان اردبیل است ، چهارم مرداد به عنوان روز اردبیل و روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی در تقویم رسمی ایران ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha