به گزارش ایرنا، منصور شیشهفروش روز چهارشنبه در نشست "هماندیشی ارائه راهکارهای موثر در کاهش حوادث رانندگی" در تالار شهروند اصفهان افزود: در ۴۰ سال گذشته کمک بسیاری در قالب اعتبارات بالا به استانهای کمبرخوردار شده ولی اصفهان در این مدت اعتبارات کمتری دریافت کرده و نیاز است اعتبارات ویژهای به این استان برای بازسازی و رفع خطر از این جادهها تزریق شود.
وی اظهار داشت: هر سال میگویند ۶۷ نقظه حادثهخیز در استان وجود دارد ولی اقدام سریعی برای رفع آنها بدلیل کمبود اعتبار انجام نمیشود و باید هرچه سریعتر با تزریق اعتبارات لازم برای رفع این نقاط خطرخیز اقدام شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اهمیت ارائه راهکارهای موثر برای پیشگیری از رُخداد حوادث جادهای گفت: شناسایی مخاطرات توسط همه دستگاهها بویژه سازمان راهداری برای پیشگیری از بروز حوادث باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به شناسایی ۵۳ خطر طبیعی و انسانساز در کشور گفت: از این تعداد ۴۲ خطر در استان بدلیل سابقه وقوع شناسایی شده که در سالجاری با همکاری اساتید دانشگاههای استان اقداماتی برای تدوین برنامه و پیشگیری از وقوع هر یک از آنها پیش بینی شده است.
شیشهفروش همچنین با اشاره به مخاطرات حوزه راه در استان گفت: باید برای هر یک از این مخاطرات بطور جداگانه برنامه تدوین شود که از جمله آن میتوان به حوادث ناشی از فرونشست زمین، سیل، برف و سرمای شدید و دیگر موارد اشاره کرد.
وی تصریح کرد: در قانون مدیریت بحران، همه دستگاهها باید علاوه بر مجموعه خود، دیگر افراد جامعه را هم در برابر حوادث آموزش دهند هرچند که آموزش همگانی یکی از وظایف هلال احمر است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در متن قانون مدیریت بحران آمده است که وقتی برای کنترل حوادث جادهای به افراد ماموریت میدهید اگر آنها در جاده دچار آسیب شوند، درصورت داشتن ابلاغ میتوانند از تسهیلاتی که برای عنوان "فداکار خدمت"در نظر گرفته شده است، استفاده کنند و خانواده آنها نیز از مزایای مربوطه بهرهمند شوند.
وی همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیران در حوزه راه تاکید کرد و گفت: باید با ساماندهی و جلب مشارکت خیران در این حوزه مانند دیگر بخشها نظیر مدرسه، مسجد و سلامت برای بهبود وضعیت راههای استان کوشید.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور گفت: با وجود تلاش تمام دستگاه های ذیربط ، تعداد تصادفات بصورت سینوسی افزایش و کاهش مییابد و دستاورد ما تنها ثابت نگه داشتن تعداد است که قابل قبول نیست.
محمدعلی صلواتی خواستار بازنگری در قوانین مختلف موثر بر تصادفات رانندگی شد و افزود: هزینه اجتماعی افراد مُتخلف در حوادث جادهای باید افزایش یابد و رفتارهای ترافیکی فرد باید بعنوان یک فاکتور اثرگذار در ارزیابی او در حوزههای مختلف مدنظر قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی این استان خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در حوزه ارتقا ایمنی جادههای استان اعم از حوزه مطالعاتی و تحقیقی و مهندسی انجام شده است.
فرزاد دادخواه اضافه کرد: تحقیقات نشان میدهد بخش زیادی از تصادفات به رفتارهای ترافیکی مردم بازمیگردد و اگر این رفتارها اصلاح شود شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود.
وی خواستار ترویج هرچه بیشتر کارهای فرهنگی و آموزشی بر روی گروه های آسیبپذیر شد و ابراز اطمینان کرد که با فرهنگسازی میتوان شاهد کاهش وقوع تصادفات بود.
به گزارش ایرنا، نشست هماندیشی ارائه راهکارهای اجرایی کاهش حوادث رانندگی و ضوابط معاینه فنی خودروهای سنگین با حضور کارشناسان حوزه اداره کُل راهداری و حمل و نقل جادهای، شهرداری، پلیس راه و استادان دانشگاه به مدت ۲ روز در تالار شهروند اصفهان در حال برگزاریست.