اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به غیراصولی بودن دفع زباله در برخی شهرهای این استان خواستار همکاری شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در این زمینه شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، حسن قاسم‌پور در نشستی با فرماندار بیله‌سوار مغان اظهار کرد: این اداره کل با توجه به شرایط فعلی دفع غیراصولی زباله‌ها خود را مکلف می‌داند با ورود ، تذکر و اخطار شهرداری‌ها را مطلع و راهنمایی کند و در این زمینه نیازمند همکاری‌های فرمانداری‌های استان نیز هستیم.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم دفع اصولی زباله‌ها با سلامت مردم تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان همواره پای ثابت کار بوده و آماده همکاری با نهادها و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه است.

وی در زمینه صدور مجوزهای زیست محیطی گفت: این اداره کل حامی سرمایه‌گذاران است و مخالف توسعه نیست ، بر توسعه پایدار و اصولی تاکید دارد و از صنعت سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند و تا حد امکان به عنوان مسئول و همکار در زمینه سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های استان مشاوره می‌دهد.

وی بر لزوم ساماندهی پسماندهای کشاورزی و شهری در استان تاکید کرد و ادامه داد: در این زمینه‌ها اقداماتی انجام و تا حد امکان از کشت زیرنایلونی که در برخی مناطق استان از جمله بیله‌سوار مغان نیز رایج بوده ، پیشگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین با اشاره به کاهش کشت زیرنایلونی در سایه تمهیدات انجام شده گفت: حدود ۲۰ مورد صورتجلسه در حوزه کشت زیرنایلونی محصولات جالیزی به مساحت ۵۰۰ هکتار در بیله‌سوار تشکیل و کشاورزان متعهد شدند پسماندهای نایلونی و پسماندهای کشاورزی را تا آخر مهرماه جمع‌آوری کنند.

وی در زمینه آتش زدن مزارع پس از کشت توسط کشاورزان نیز افزود: امسال ۱۲ مورد آتش‌سوزی مزارع و اراضی کشاورزی در بیله‌سوار رخ داد که ۱۰ مورد به دادگاه معرفی شدند و ۲ مورد هم از کشاورزان برای عدم تکرار اخذ تعهد شد.

قاسم‌پور با اشاره به شرایط اقلیمی محیط زیست استان گفت: امسال کمترین میزان آتش‌سوزی در استان به‌وقوع پیوسته است.

توسعه پایدار بدون توجه به مسائل زیست محیطی ممکن نیست

فرماندار بیله‌سوار مغان هم در این نشست گفت: توسعه پایدار بدون توجه به مسائل زیست محیطی و فرهنگ‌سازی ممکن نیست.

صاحبعلی اصغری افزود: در زمینه پسماند روستایی برنامه‌هایی تدوین شده که از طریق دهیاران و تشکل‌ها در راستای مدیریت پسماند روستایی در کنار فرهنگ‌سازی اجرا خواهد شد تا محیط روستاها و شهرها پاکیزه شده و با همکاری شهرداری مشکل دفع اصولی زباله‌ها حل شود.

در این جلسه محمد قویدل به عنوان رئیس جدید اداره حفاظت محیط زیست بیله‌سوار مغان معرفی و از خدمات اصغر جبرائیلی رئیس قبلی این اداره تجلیل شد.