۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83129441
T T
۰ نفر
6 نفر در بیله سوار به علت جرایم زیست محیطی محكوم شدند

اردبیل- ایرنا - فرماندار بیله سوار مغان گفت: امسال تاكنون 6 كشاورز این شهرستان به علت جرایم زیست محیطی محكوم شدند.

به گزارش ایرنا ، حسن قبادی روز دوشنبه در جلسه كارگروه مدیریت پسماند بیله سوار افزود: جرایم این افراد سوزاندن كاه و كلش باقیمانده در مزارع و خسارات به محیط زیست و خاك كشاورزی است.
وی اظهار داشت: امسال در این رابطه 40 پرونده زیست محیطی برای كشاورزان بیله سوار تشكیل شده و برای 6 نفر نیز از طریق مراجع قضایی محكومیت صادر شده است.
وی با اشاره به اینكه در سال زارعی سال گذشته حدود 350 هكتار از اراضی بیله سوار به كشت صیفی ها از جمله هندوانه و گوجه فرنگی اختصاص یافته بود، ادامه داد: كشاورزان باید پس از اتمام عملیات برداشت نسبت به جمع ‌آوری پسماند و ضایعات نایلونی از سطح مزارع اقدام كنند.
وی بیان كرد: همچنین هشت نفر از كشاورزان صیفی كار نیز به علت عدم انجام تعهدات خود مبنی بر جمع آوری و پاكسازی اراضی از پسماندهای نایلونی در این شهرستان به مراجع قضایی معرفی شدند.
او اضافه كرد: پسماندهای پلاستیكی برجای مانده در مزارع پس از برداشت محصولات جالیزی زیرنایلونی بدلیل مدت زمان زیاد ماندگاری در روی خاك علاوه بر آلودگی شدید محیط زیست ، اثرات جبران ناپذیری بر حاصلخیزی و از بین بردن بافت موثر خاك داشته و بدلیل اهمیت موضوع، متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.
قبادی گفت: تولید كنندگان و توزیع كنندگان سموم و كودهای كشاورزی نیز وظیفه دارند برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی بعضی افراد نظارت و بازدیدهای مستمری در این رابطه داشته باشند.
فرماندار بیله سوار افزود: در اخذ مجوز نهایی محل دفن زباله شهرستان بیله سوار برخی موانع وجود دارد كه باید با همراهی نهادهای مرتبط حل شود.
وی با اشاره به مدیریت پسماندهای روستایی اظهار داشت: حاشیه جاده‌ های شهرستان به ویژه مسیرهای سه راه گوگ تپه به طرف روستای روح كندی و روستای بابك به علت وجود زباله و نخاله‌های ساختمانی وضعیت مطلوبی ندارد كه باید نسبت به پاكسازی آنها اقدام شود.
وی بیان كرد: سمن ها و سازمان های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی نقش مهمی دارند و علاوه بر استفاده از ظرفیت این سازمان ها باید با فرهنگ سازی زمینه ارتقای سلامت اجتماعی و بهداشتی مردم و جامعه فراهم گردد.
بیله سوار مغان در 165 كیلومتری شمال اردبیل واقع است. این شهرستان به همراه پارس آباد مغان مهم ترین كانون كشاورزی استان می باشد.
6130/ 1257