اراک - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: ناشنوایی از معلولیت‌هایی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند و در این استان هم، آمار ناشنوایان و کم‌شنوایان به چهار هزار و ۵۶۰ نفر رسیده که از خدمات مختلف این نهاد بهره‌مندند.

«محمود حسین‌آبادی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته ناشنوایان( ۲ تا ۸ مهرماه) در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: از تعداد افراد ناشنوا و کم‌شنوای دارای پرونده در بهزیستی، ۲ هزار و ۴۵۹ نفر مرد و بقیه زن هستند.

وی بیان کرد: با اقدامات انجام‌ شده از جمله غربالگری‌ و مراقبت‌هایی که در بدو تولد انجام می‌شود، معلولیت شنوایی رو به کاهش است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: کمک هزینه کاشت حلزون، تامین تجهیزات سمعک، گفتار درمانی، کاردرمانی، و پرداخت مستمری از جمله خدمات بهزیستی به ناشنوایان تحت پوشش است.

حسین آبادی اظهار کرد: کاشت حلزون از جمله خدماتی است که بخشی از هزینه آن به مبلغ ۳۰ میلیون ریال از سوی بهزیستی برای کودکان چهار تا ۶ سال پرداخت می‌شود و هزینه کاشت حلزون برای کودکان زیر چهار سال رایگان است.

وی بیان کرد: زمان طلایی برای انجام جراحی کاشت حلزون برای کودکان زیر پنج سال است و در سنین بیش از پنج سال علاوه بر هزینه بالا، عمل جراحی به سختی امکان‌پذیر است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: از میان هر یک‌هزار تولد، یک نوزاد با ناشنوایی کامل و سه نوزاد با کم شنوایی شدید به دنیا می‌آید.

حسین آبادی افزود: پرداخت وام اشتغال به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت وام خود اشتغالی با کارمزد چهار درصد از دیگر برنامه‌های حمایتی بهزیستی برای این قشر است و به ازای به کارگیری هر معلول ناشنوا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز وام قرض‌الحسنه برای کارفرمایان پیش‌بینی شده است.

۶۵ هزار توانجو از خدمات بهزیستی استان مرکزی بهره‌مندند.