خرم آباد - ایرنا - سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان طی نیمه نخست امسال ۶۰۳ نفر بود که در مقایسه با یک هزار و ۸۵۰ نفر در مدت مشابه پارسال، به طور محسوسی کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "سید فرهاد ناصری نیا" روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت مقرری بگیران بیمه تامین اجتماعی افزود: کارگرانی که به‌ صورت موقت و غیرارادی شغل خود را از دست می دهند، زیر چتر بیمه بیکاری قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: کارگرانی‌ که بدون میل و اراده و یا بر اثر حوادثی مانند سیل و زلزله بیکار شوند ، با رعایت شرایط و ضوابط قانون بیمه بیکاری، در صورت مجرد بودن حداقل ۶ و حداکثر ۳۶ ماه و در صورت تاهل حداقل ۱۲ و حداکثر ۵۰ ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: طی ۶ ماهه نخست امسال ۹۴۳ پرونده مقرری بیمه بیکاری توسط هیات های تشخیص، رسیدگی و جهت انجام مراحل نهایی به سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است و در حال حاضر کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان یک هزار و ۶۹۷ نفر هستند.

ناصری نیا اضافه کرد: تلاش می شود مقرری بگیران بیمه بیکاری از طریق تعامل با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، مهارت آموزی شوند تا راهی برای ورود دوباره آنها به بازار کسب و کار فراهم شود که هم اکنون ۱۹۷ نفر در حال کسب آموزش های مربوطه هستند.

وی در خصوص درخواست کارگران متقاضی بیمه بیکاری از طریق سامانه روابط کار بیان کرد: بررسی پرونده ها و معرفی به سازمان تامین اجتماعی به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه انجام و در پایان مراحل رسیدگی، برای متقاضی پیامک ارسال می شود تا از روند کار و مرحله بررسی پرونده خود مطلع شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تاکید کرد: شخص بیکار شده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ وقوع بیکاری به دفاتر کاریابی مراجعه، درخواست بازگشت به کار و بیمه بیکاری را ثبت و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد اعلام کند.

سه هزار تعاونی با اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر در لرستان فعال است.