تهران- ایرنا- کوین مک کارتی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی که احتمالا او را در مقابل جمهوریخواهان منتقدش قرار خواهد داد، گفت قصد ندارد از عضویت در کنگره استعفا دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: مک کارتی روز جمعه گزارش رسانه ها مبنی بر این که این مقام جمهوریخواه قبل از پایان دوره عضویتش از کنگره استعفا خواهد داد، تکذیب کرد و گفت عضویتش در کنگره را تکمیل خواهد کرد و دوباره در انتخابات ریاست کنگره شرکت می کند.

رویترز نوشت: آینده مک کارتی که با اقداماتش خشم منتقدان تندروی هم حزبی اش را برانگیخت و به اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تبدیل شد که در طول تاریخ آمریکا از پست خود برکنار می شود، در معرض گمانه زنی هایی قرار دارد.

شبکه خبری «سی ان ان» روز جمعه به نقل از برخی منابع گزارش داد که انتظار می رود مک کارتی از کنگره کناره گیری کند و قصد ندارد در رقابت های انتخاباتی برای انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کند.

مک کارتی که پیشتر گفته بود برای اعتقادش جنگیده است، روز جمعه در پاسخ به این سوال به خبرنگاران گفت: نه، من استعفا نمی دهم و می مانم، بنابراین نگران نباشید.

وی افزود: ما قصد داریم اکثریت را حفظ کنیم. می خواهم به افرادی که من را به اینجا رساندند کمک کنم و ما می خواهیم آن را گسترش دهیم.

اکثریت کوچکی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا (۲۲۱ در مقابل ۲۱۲ نفر) خود را آماده انتخاب جانشین مک کارتی می کنند. آنها قرار است روز چهارشنبه درباره نامزد جانشین مک کارتی رای گیری کنند هر چند مدتی طول خواهد کشید که آنها درباره نامزد جدید توافق کنند.

دو نفر از قانونگذاران جمهوریخواه که برای جانشینی مک کارتی تلاش می کنند استیو اسکالیس نفر شماره دو جمهوریخواهان بعد از مک کارتی در مجلس نمایندگان آمریکا و جیم جوردن محافظه کار منتقدی است که مورد تایید دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا قرار دارد.

دستکم یک قانونگذار دیگر، کوین هِرن نیز گفته که ممکن است در رقابت ها برای دستیابی به کرسی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کند.

به گزارش ایرنا، رویترز پیشتر در گزارشی از عنوان «شورش» و «نزاع داخلی» برای اقدامات جمهوریخواه هم حزبی مک کارتی علیه او استفاده کرد و نوشت این اقدام بیش از پیش کنگره را به آشوب کشاند.

مت گیتس نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا طرح عزل مک‌کارتی را در مجلس نمایندگان به رای گذاشت و هشت نماینده جمهوریخواه به برکناری هم‌حزبی خود رای موافق دادند.

طرح برکناری مک کارتی پس از آن ارائه شد که وی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت همکاری کرد. جمهوریخواهان تندرو و طرفداران ترامپ به دلیل توافق مک‌کارتی با دولت جو بایدن برای افزایش سقف بدهی و تصویب بودجه کوتاه‌مدت از عملکرد وی راضی نبودند.

گیتس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مبارزه تمام شد. حالا باید یک رئیس انتخاب کنیم.

برکناری مک کارتی که در ماه ژانویه (دی/ بمهمن) گذشته به سختی توانسته بود ریاست مجلس نمایندگان را احراز کند اوج دعوای درون حزبی جمهوریخواهان را به نمایش گذاشت؛ اختلافی که بین تشکیلات ساختاری این حزب و جناح شورشی آن دستکم از زمان آغاز جنبش موسوم به «تی پارتی» در سال ۲۰۱۰ رو به رشد بوده است.