تهران- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن حمایت از رژیم صهونیستی در مقابل عملیات مقاومت فلسطین در تماس‌های تلفنی جداگانه با نخست وزیر تشکیلات خودگردان، وزرای خارجه اسرائیل، اروپا و آمریکا گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، بورل بامداد یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که با آنتونی بلینکن، آنالنا بائربوک، جیمز کلورلی، آنتونی تاجانی و الی کوهن وزرای خارجه آمریکا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و رژیم صهیونیستی و محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرده است.

بورل با اشاره به تماس با وزرای خارجه اروپایی و آمریکا افزود: ما در محکومیت این حملات علیه اسرائیل متحد هستیم. حفاظت از غیرنظامیان باید بالاترین اولویت باشد. گروگان‌ها باید آزاد شوند. باید از تشدید تنش‌های منطقه ای جلوگیری شده و ثبات حفظ شود.

وی درباره محتوای تماس تلفنی با اشتیه نیز نوشت: درخواست کردم که تشکیلات خودگردان فلسطین به توقف فوری خصومت‌ها و منافع مردم فلسطین و تمایل کل منطقه به امنیت و ثبات کمک کند. اولویت توقف فوری خشونت‌هاست.

بورل افزود: با الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل نیز گفت‌وگو کرده و همبستگی اتحادیه اروپا و محکومیت خود علیه خشونت و ترور را ابراز کردم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: اسرائیل این حق را دارد که مطابق قوانین بین‌الملل در برابر چنین خشونت‌ها و حملاتی از خود دفاع کند.

همزمان با حملات موشکی و راکتی از نوار غزه به مناطق مختلف رژیم صهیونیستی شامل تل‌آویو، «محمد الضیف» فرمانده کل گردانهای القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) صبح روز شنبه (۱۵ مهرماه) از آغاز عملیات طوفان الاقصی خبر داد.

به گفته وی در حمله نخست این عملیات به مواضع دشمن، بیش از ۵ هزار موشک و راکت به فرودگاه‌ها و استحاکامات دشمن صهیونیست شلیک شد.

نیروهای مقاومت همچنین در اقدامی بی سابقه به حداقل ۷شهرک ‌صهیونیست‌نشین نفوذ کردند که براساس اذعان رسانه های صهیونیستی حدود یکهزار نخبه از رزمندگان فلسطینی توانستند از ۷ شکاف موجود در حصار مرزی با نوار غزه وارد سرزمین های اشغالی شوند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، به دنبال عملیات طوفان الاقصی، تاکنون ۳۰۰ صهیونیست کشته و بیش از یکهزار و ۵۹۰ تن دیگر نیز زخمی شدند که وضعیت ۲۸۵ نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.