همدان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: طبق آمارهای به دست آمده سالانه به یک هزار هکتار از اراضی ملی این استان دست اندازی و تعرض می شود.

«اسفندیار خزائی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در زمینه تصرفات از ابتدای سال تاکنون ۲۲۷ فقره تخریب و تصرف به وسعت ۵۱۵.۸ هکتار ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰۲ هکتار نیمه نخست امسال خلع ید شده است افزود: در این مدت ۱۰ فقره قلع و قمع به وسعت ۳.۳ هکتار داشته ایم همچنین ۷۷ فقره چرای غیرمجاز با ۱۳ هزار و ۳۷۰ واحد دامی گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: با توجه به قانونی شدن اجرای ماده ۵۴ رفع موانع تولید به طور حتم اجرای این ماده قانونی به ضرر منابع طبیعی می شود.

خزائی بیان کرد: در تشخیص های گذشته منابع طبیعی، تعریف قانونی از عرصه ها ملاک بود و در این تعریف عرصه ها شامل شیب، جهت، ارتفاع و کلاسه خاک و میزان پوشش گیاهی ملاک عمل بود.

وی افزود: بر این اساس اگر پوشش گیاهی یک محلی چمن بود به علت اینکه مرتع درجه یک محسوب می شود این محل منابع ملی است یا اگر پوشش محلی گونه های جنگلی و مرتعی بود در گزارش تشخیص از آن به عنوان منابع طبیعی یاد می شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: چنانچه زمینی دارای شیب زیاد بود حتی در صورت شخم زدن و تخریب آن، اراضی ملی محسوب می شد اما در ماده ۵۴ این نیست بلکه طبق این ماده قانونی تصویر و عکس های هوایی دهه ۴۰ از هر نظر ملاک عمل است و هر آنچه در عکس های هوایی دهه ۴۰ سابقه کشت داشته باشد غیر مراتع محسوب می شود.

خزائی با بیان اینکه در همدان شاهد سیر کاهش وسعت منابع ملی هستیم، برای حل این مشکل خواستار حذف ماده ۵۴ و جایگزینی قوانین سابق با آن از طریق رایزنی بین دولت و مجلس شد.

استان همدان دارای حدود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی است.