بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی گفت: ۲۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار (از سال ۱۳۹۱ تاکنون) برای اجرای پروژه‌های سفر مقام معظم رهبری به استان اختصاص یافت.

مرتضی بهزادفر روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: محرومیت زدایی و توجه به مناطق محروم در سفر مقام معظم رهبری به استان مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس اعتبارات مناسبی برای توسعه روستاها مصوب شد، به طوری که از یکهزار و ۶۳۵ پروژه این سفر، ۸۰۰ پروژه ماهیت کاملا روستایی دارد.

وی تصریح کرد: ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در این سفر پر برکت به استان مصوب و همچنین ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه های عمرانی نیز به آن اضافه شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: منابع اعتباری در قالب یکهزار و ۶۳۵ پروژه و ۲۲۸ مصوبه به استان ابلاغ شد و بیشترین پروژه ها مربوط به جهادکشاورزی، آموزش و پرورش، منابع آب، صنعت و معدن، حمل و نقل و عمران شهری و روستایی است.

وی گفت: ۱۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده به استان از محل ردیف سفر مقام معظم رهبری و مابقی از محل سایر ردیف های پیش بینی شده استانی و ملی است.

بهزادفر بیان کرد: قرار گرفتن این استان در ردیف ۱۰ استان برتر کشور یکی از منویات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی بود و در این زمینه مدیران باید تلاش کنند تا این امر ادامه دار باشد.

تداوم برکات سفر پس از ۱۱ سال

بهزادفر افزود: دفتر مقام معظم رهبری متعهد شده است که پروژه ها و مصوبه های سفر را تا انتها مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد تا مردم این استان از مزایای آن بهره مند شوند از این رو پیشرفت فیزیکی و مراحل اجرای مصوبه ها مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برکات سفر مقام معظم رهبری به استان پس از ۱۱ سال هنوز تداوم دارد اظهار کرد: تاکنون بیش از یکهزار و ۳۲۲ پروژه به بهره برداری رسیده است و برای سال ۱۴۰۲ هم تامین اعتبار برای اتمام و بهره برداری ۱۰ پروژه دیگر در دست بررسی است.

بهزادفر خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه های آغاز شده به طور میانگین ۹۵ درصد است و برای سایر پروژه های تامین اعتبار شده از ردیف های ملی و استانی و تعهدات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی سابق هم میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۵ درصد است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع سفر رهبری برای اقدامات گازکشی منازل محرومان، تهیه جهیزیه، کمک موردی به مددجویان نهادهای حمایتی و کمک تامین لوازم منزل هزینه شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین از محل تعهدات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای ساخت مدرسه در مناطق محروم ۲۰ میلیارد ریال تخصیص یافت و مدارس به بهره برداری رسیده است.

وی، گازرسانی به روستاها را از دیگر پروژه های مهم سفر مقام معظم رهبری به استان عنوان کرد و گفت: برای تقویت شبگه گاز استان، اجرای خط انتقال گاز صفی آباد-بام و اجرای خط انتقال گاز راز-غلامان ۲۷۶ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، این طرح با هدف تداوم و پایداری شبکه گاز و فراهم شدن گازرسانی به ۱۷ هزار و ۱۸۱ خانوار روستایی اجرا شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین برای گازرسانی به ۴۱۰ روستای باقی مانده واجد شرایط قانون استان ۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال اعتیار هزینه شده است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

رهبر معظم انقلاب در مهرماه سال ۹۱ به مدت هشت روز مهمان مردم خراسان شمالی بودند.