کاشان- ایرنا-معاون حقوقی، مجلس و امور استان های دانشگاه پیام نور گفت: موضوع ادغام دانشگاه پیام نور کاشان صحت ندارد و کسانی که این موضوع را طرح کردند از اهمیت تنوع آموزشی اطلاع کافی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،دکتر مجتبی سلطانی احمدی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان افزود: کسانی که ایده ادغام کامل دانشگاه پیام نور در سایر دانشگاه ها مطرح کرده اند، به اهمیت تنوع در نظام های آموزشی واقف نبوده اند؛ این در حالی است که وزارت علوم به دنبال تنوع در شیوه های آموزشی است.

وی اظهار کرد:هم اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه پیام نور کاشان تحصیل می کنند و این دانشگاه با قوت بیش از پیش به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گفته ایشان، با فرض ادغام دانشگاه پیام نور در یک شهر، هیچ تضمینی وجود ندارد که دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه، برای ادامه تحصیل دانشگاه دیگری را انتخاب کنند؛ چون شیوه آموزش در دانشگاه پیام نور متفاوت است.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان های دانشگاه پیام نور بیان کرد: از نشانه های کشورهای توسعه یافته، توسعه دانشگاه های ترکیبی است و امیدواریم دانشگاه پیام نور در راستای تحقق آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه عدالت آموزشی و عمومی سازی آموزش عالی موفق باشد.

سلطانی احمدی گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاه مولود انقلاب اسلامی است و در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد و در قالب دانشگاه‌های باز و از راه دور و ترکیبی دنیا است.

وی اظهار کرد: مقر جهانی دانشگاه های باز و ترکیبی در اسلوی نروژ و مقر آسیایی این نوع دانشگاه ها در اندونزی و مقر دانشگاه های باز و ترکیبی کشورهای اسلامی در ایران قرار دارد و دبیرخانه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در دانشگاه پیام نور مستقر است.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان های دانشگاه پیام نور بیان کرد: این دانشگاه مجازی نبوده؛ بلکه ترکیبی است و از فضای مجازی به عنوان یک ابزار برای آموزش استفاده می کند.

سلطانی احمدی گفت:عمومی سازی آموزش عالی برای حوزه زنان و دختران کشور از دستاوردهای دانشگاه پیام نور است و یکی از اهداف آموزشی انقلاب اسلامی در حوزه گفتمان عدالت آموزشی که عمومی سازی آموزش عالی در سراسر کشور بود را محقق کرد.

وی افزود: آمایش و ساماندهی دانشگاه ها مختص دانشگاه پیام نور نبوده؛ بلکه مربوط به دانشگاه های سراسر کشور است، آمایش هم صرفا در ادغام یک دانشگاه در دانشگاه دیگر تعریف نمی شود چون مفهوم آمایش ماموریت گرا کردن دانشگاه ها در کنار ساماندهی جغرافیایی است.

وی اظهار کرد: در بحث ماموریت گرا کردن دانشگاه ها وقتی یک دانشگا ماموریت گرا شد و ممانوریتش تربیت معلم شد شاید دیگر نیازی نباشد دانشجوی دکتری پذیرش کند چون هدفش تربیت معلم است.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان های دانشگاه پیام نور بیان کرد:بحث دیگر آمایش دانشگاه ایجاد رشته های تحصیلی مرتبط با زیست بوم هر منطقه است،به عنوان مثال رشته های دانشگاهی که در دانشگاه پیام نور هرمزگان ارائه می شود ضرورت ندارد که در پیام نور استان گیلان هم همان رشته ها ارائه شود.

سلطانی احمدی گفت: ۲ هزار و ۱۸۳ مرکز دانشگاهی شامل دانشگاه های دولتی و غیردولتی  در کشور داریم که این آمار با کشورهای چین و هندوستان برابری می کند و این یک آسیب در نظام اموزش عالی کشور در شرایط حاضر تشخیص داده شده و تصمیم بر ساماندهی این حوزه گرفته شده و بناست این تعداد زیاد واحد دانشگاهی به ۶۳۰ مرکز و واحد دانشگاهی شوند و دانشگاه پیام نور هم وظیفه دارد در حوزه آمایش گام بردارد.

وی افزود: پیام نور تنها دانشگاهی است که موضوع آمایش دانشگاهی را از چهار سال قبل آغاز کرد،۳۷۸ واحد دانشگاهی در سراسر کشور داریم،با طرح آمایش جدید و در آخرین جلسه شورای گسترش آموزش عالی ۱۳۴ واحد را مورد آمایش قرار دادیم و امروز ۲۴۴ واحد آموزشی چابک در سراسر کشور خواهیم داشت.

۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی دختر و پسر در ۲۷ رشته در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور کاشان مشغول تحصیل بوده و ۹۰ درصد دانشجویان بومی منطقه هستند،این دانشگاه در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و تا کنون پنج هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.