تهران بزرگ - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مهارت اموزی و ایجاد اشتغال در کنار ترک اعتیاد، مهمترین هدف در ایجاد کارگاه نگهداری معتادان متجاهر سروش در تهران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر مومنی روز دوشنبه در حاشیه بهره‌برداری فاز جدید مرکز نگهداری معتادان سروش همزمان با اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: از فرماندهی فراجا، مجموعه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و جامعه خیرین که برای ایجاد این مرکز بزرگ ترک اعتیاد پای کار آمدند، تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه درمان بعد از انجام گام اول (جمع آوری و انتقال) در این نوع مراکز، معتادان متجاهر سم‌زدایی شده و تحت درمان قرار می‌گیرند و در ادامه حتی حرفه و مهارتی فرا خواهند گرفت که پس از خروج از مرکز، می‌تواند زمینه اشتغال دائمی و تکمیل دوره درمان و بازپروری یعنی عدم بازگشت آنها به چرخه مصرف را همراه داشته باشد.

مومنی با بیان اینکه در بحث درمان و ترک معتادان یک حلقه مفقوده داریم که توانمندسازی است، افزود: متاسفانه جامعه فرد معتاد را نمی‌پذیرد و در گذشته پس از طی دوره ترک، او دوباره به پاتوق‌های قبلی خودش برگشته و مصرف مواد را از سر می‌گرفت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: معتادان متجاهر بعد از درمان، سم‌زدایی و مهارت‌آموزی، یک اعتماد به نفس برای بازگشت دوباره به خانواده و جامعه پیدا می‌کنند در حالیکه اگر حلقه اشتغالزایی و مهارت‌آموزی نباشد، در موضوع درمان و بازگشت به جامعه آنها، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز در بحث معتادان متجاهر، درمان و ترک به تنهایی کافی نیست، یادآور شد: وظیفه ذاتی نیروی انتظامی برای انجام این ماموریت نیست ولی با توجه به روحیه انقلابی و اهمیت داشتن جامعه سالم این مسوولیت را پذیرفته اند تا پای کار باشند.

در تمام اردوگاه‌های ترک اعتیاد کشور حتما کارگاه تولیدی و اشتغال‌آفرینی داریم ولی کافی نیست

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرکز ترک اعتیاد یا همان کارگاه سروش امروز به همت سردار رادان و سایر رده‌های پلیس به مرحله نهایی رسیده و خیال‌ ما از بابت درمان و حرفه آموزی معتادان متجاهر راحت می‌شود، تاکید کرد: البته در تهران حداکثر به ظرفیت اشتغالزایی برای ۲۵ هزار معتاد درمان شده، نیاز داریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در گام اول ۵۰ درصد این میزان ظرفیت اشتغالزایی وجود دارد ولی باید آن را به دو برابر وضعیت موجود افزایش دهیم، گفت: در کشور به ایجاد اشتغال با ظرفیت ۵۰ هزار نفر نیاز داریم که باید با همکاری پلیس و خیرین به این میزان برسیم.

مومنی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای موجود در حال حاضر تعداد معتادان متجاهر در کشور ۷۰ هزار نفر است، اضافه کرد: در استان های تهران، البرز، خراسان رضوی و فارس توفیقات خوبی برای راه‌اندازی مراکز این چنینی داشته‌ایم که باید در سایر نقاط کشور نیز برای ایجاد این نوع مراکز برنامه ریزی و اقدام کنیم.

وی با اشاره به همت همه دستگاه‌ها و پای کار آمدن آنهابرای ایجاد این نوع مراکز، یادآور شد: بهزیستی و شهرداری تهران هم حضور دارند ولی به صورت کلی برخی نهادها مثل سپاه، بسیج و نیروی انتظامی وظیفه ذاتی ندارند اما بخاطر مسوولیت اجتماعی کار را پذیرفته اند در حالیکه در قانون برای آنها تصریح نشده ولی به صورت انقلابی پای کار آمدند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: معتادان متجاهر حداکثر یک سال در شرایط خاص این کارگاه ترک و حرفه آموزی نگهداری می‌شوند ولی حداقل زمان مورد نیاز برای درمان جسمی و روحی و مهارت‌آموزی آنها ۲ سال است.

مومنی ادامه داد: لایحه جدید افزایش زمان نگهداری معتادان متجاهر در این مرکز دو هفته قبل توسط رییس جمهور با قید فوریت به مجلس ارسال شده که پیش‌بینی زمان در آن ۲ سال در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارگاه حرفه آموزی و ترک اعتیاد مهر سروش، در حوزه شهر ری قرار دارد، ظرفیت پذیرش این کارگاه در حال حاضر دو هزار نفر است که با برنامه ریزی فراجا تا پایان سال به ۶ هزار نفر افزایش خواهد یافت.