به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی عصر شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای گفتوگو دولت و بخش خصوصی گیلان با بیان اینکه باید بر روی شورای گفت و گو به صورت جداگانه و تخصصی کار شود اظهار کرد: در این شورا اصل بر هموار کردن مسیر و تسهیلگری و رفع موانع است، باید با کمک به فعالان اقتصادی، کشاورزی و صنعتی روحیه امید برای سرمایه گذاری را در آنها تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه سرعت گرفتن همترازی کالا و محصولات، سرمایه گذاران را دلگرم به سرمایه گذاری می کند، افزود: باید با بهره گیری از امکانات موجود روانسازی امور را انجام داد و راحتترین و ارزن ترین راه را برای کاهش هزینه ها یافت. این موارد باید در جلسات این چنینی مطرح و با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی، اتحادیه ها و اتاق تعاون راهکار لازم را برای رونق کسب و کار و تجارت پیدا کرد.
وی خواستار افزایش ارزش ارزی کالاهای صادراتی از طریق کنار هم قرار دادن کمیت و کیفیت محصولات شد و افزود : این ظرفیت بالقوه در گیلان وجود دارد و براساس آمایش سرزمینی که توسط سازمان برنامه بودجه انجام شد میزان درآمد حاصل از لحاظ رشد اقتصادی و ارزآوری مشخص شود.
وی اظهار کرد: حفظ وضع موجود اگرچه امتیاز تلقی می شود اما مانند آن است که به روزمرگی دچار شده باشیم.
وی عنوان کرد: اگر می خواهیم استفاده درستی از ظرفیت ها داشته باشیم باید از همه امکانات موجود برای دستیابی به این مهم استفاده کنیم.
استاندار گیلان خواستار کاهش بوروکراسی اداری شد و افزود: بخشی از مسائل و مشکلات صادراتی استان که موجب می شود کالاهای ما از سایر استانها صادر شود به سخت گیریها و بوروکراسیهای اداری برخی از ادارات اجرایی استان باز می گردد همه دستگاهها باید در این بخش فعال شوند و معاونت های عمرانی و اقتصادی با کمک سایر دستگاههای موانع را برطرف کنند.
وی با بیان اینکه وظیفه ما پیگیری مشکلات و موانع است، گفت: اگر درخصوص مسائل ارزی مشکلاتی وجود دارد و فعالان اقتصادی خواستار تشکیل واحد ارزی در استان هستند نخست باید میزان مبادلات ارزی در مقایسه با استانهای همجوار مشخص شود ضمن آنکه برای تبدیل نمایندگی وزارت خارجه به اداره کل نیز باید ظرفیت ها در این بخش سنجیده شود.
وی اضافه کرد: استان گیلان سه بندر دارد که باید ظرفیت های قابل استفاده آن استخراج شود که در سال های آینده این ظرفیت ها را تا چه میزان می توان افزایش داد و چه راهکاری برای افزایش آن پیش بینی می شود برای این سوالات به پاسخ درست دست یافت.
عباسی ادامه داد: بزودی خط آهن رشت-کاسپین راه اندازی و سوت قطار در این بندر طنین انداز می شود اما باید دید تا چه اندازه در خط ریلی شمال-جنوب توانسته ایم کشتی های رو رو، کانتینری و یخچال دار را برای صادرات محصولات کشاورزی آماده کنیم.
وی اظهار کرد: برای توسعه بندر باید اطلاعات به روزرسانی شود تا براساس واقعیات دسته بندی شده تصمیم گیری کنیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: تملک ۹ هکتار از زمین پایانه مرزی جدید آستارا انجام شده و تاکنون ۲ هزار ۶۵۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی از راهداری کشور با ظرفیت راهداری استان هزینه شده است.
غلامعلی نیک فهم اضافه کرد: پل جدید تا روگذر این مسیر ۱۴۰۰ متر است که تملک آن انجام شده و عملیات همسان سازی سایت پایانه موقت تا پایان هفته انجام می شود.
وی گفت : برای احداث این بزرگراه هزار میلیارد ریال سازمان راهداری کشور در اختیار راه و شهرسازی قرار داد تا برای ساخت آن مصرف شود.
وی گفت: در هفت ماه گذشته گیلان در واردات کالا ۱۹ درصد و در صادرات ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت که نشان می دهد با وجود مشکلات آمار افزایشی است.
وی عنوان کرد: در بخش ترانزیت نیز با افزایش ۱۲۸ درصدی ترانزیت ورودی و خروجی در آستارا روبرو بودیم.
ناظر گمرکات گیلان نیز آمار عملکرد هفت ماهه گیلان در همه بخش ها را افزایشی خواند و افزود: در بخش واردات به لحاظ وزنی ۸۱ درصد و به لحاظ دلاری ۶۷ درصد با افزایش روبرو بودیم.
به گفته وی، در هفت ماه گذشته ۶۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از گیلان صادر شد که به لحاظ وزنی هفت درصد و ارزش ریالی ۲۷ درصد رشد داشت و در ترانزیت نیز با ۴۵ درصد افزایش در ترانزیت مبدا و مقصد روبرو بودیم.
وی گفت : پل مرزی جدید آستارا نیز وضعیت مطلوبی دارد و ساختمان مورد نظر در سمت جمهوری آذربایجان نیز در حال احداث است، سرعت کار افزایش یافته و محوطه و سکوی آن نیز آماده است و در صورت نصب باسکول و ایجاد زیرساخت های فیبر نوری و برق بزودی می توانیم در این مکان مستقر شویم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان نیز با انتقاد از کندی روند حل مشکلات پایانه مرزی آستارا گفت: با سرعت بخشیدن به کار می توان سهم گیلان را از بازار روسیه افزایش داد.
قاسم رضائیان اضافه کرد: سالانه از کشور ما ۴۰۰ هزار تن کیوی صادر می شود که ۲۰۰ هزار تن آن از گیلان است و ۶۰ درصد صادرات کیوی مربوط به این خطه است اما تاکنون مشکل برگشت ارز محصولات کشاورزی برطرف نشده است.
مهمترین چالش صادرات به روسیه نبود زیرساختهای حمل و نقل است
همچنین مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان مهترین چالش صادرات به روسیه نبود زیر ساختهای حمل و نقل دانست و افزود: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه از مرز زمینی آستارا و از کشور آذربایجان انجام میشود بدون آنکه از حمل و نقل دریایی که ارزانترین روش حمل و نقل در حوزه صادرات است استفاده شود.
تیمور پورحیدری روز شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای گفتوگو دولت و بخش خصوصی گیلان در استانداری این استان ،گفت: سهم ایران در صادرات به روسیه کمتر از چهار دهم درصد است درحالیکه سهم سایر کشورها غیر هممرز با این کشور مانند ترکیه از این بازار پنج و یک دهم درصد، ویتنام چهار و ۲ دهم درصد و اکواردور یک و سه دهم درصد است.
وی اضافه کرد: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه به دلیل نبود کشتیهای مجهز به کانتینرهای یخچالدار از مرز زمینی آستارا و از کشور آذربایجان انجام میشود. ایران باوجود مرز مشترک آبی به دلیل نداشتن کشتیهای مجهز به تجهیرات حمل و نقل محصولات کشاورزی تقریبا هیچ استفاده ای از حمل و نقل دریایی که ارزانترین روش در حوزه صادرات بهشمار میرود، ندارد.
وی تصریح کرد: حمل و نقل زمینی به دلیل هزینه بالا مشکلاتی در رسیدن محمولهها فاسد شدنی دارد درحالیکه بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور روسیه به گیلان شامل چوب و نهاده های دامی با کشتی و از طریق دریا انجام میشود.
پورحیدری مهترین چالش در صادرات به روسیه را نبود زیرساخت های حمل و نقل دانست و افزود: عدم حضور رایزنان بازرگانی متناسب با کشور روسیه و نبود دیپلماسی اقتصادی با آن کشور است که در جلسات متعدد با سازمان توسعه تجارت این مشکلات مطرح و بررسی شد.
وی اضافه کرد: ۹۵ درصد تجارت محصولات کشاورزی روسیه از طریق فروشگاههای زنجیره ای بزرگ انجام میشود و تجار ایرانی به راحتی نمیتوانند وارد چرخه این فروشگاهها شوند لذا نیاز است از طریق سازمان توسعه تجارت و همراهی انجمنها و تشکلهای صادراتی کشور قوانین پایداری وضع شود که زمینه اتصال تشکلها و اتحادیههای صادراتی را با مسئولان این فروشگاهها برقرار کنند.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان مساله بعدی را عدم شناخت شرکتها و بازرگانان روسیه از توانمندیها و قابلیت های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد وافزود: سازمان توسعه و تجارت با هماهنگی سفارت ایران در کشور روسیه با برگزاری جلسات مشترک و برپایی نمایشگاههای متعدد زمینه برقراری ارتباط بین تجار ۲ کشور را فراهم میکند.
وی تاکید کرد: انعقاد پیمان ۲ جانبه بین ایران و روسیه با استفاده از ارزهای کشورها یکی از بهترین روشها برای دور زدن تحریمها است که بانک مرکزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ایران و گیلان این موضوع را پیگیری میکنند.
وی تصریح کرد: تجار ایرانی برای صادرات مستقیم به روسیه باید ۲۸ درصد مالیات بپردازند و تجار ایرانی صادرات را غیر مستقیم از ارمنستان و بصورت صادرات مجدد به روسیه انجام میدهند؛ این درحالی است که تعرفه گمرکی این کالاها صفر است و این امر مانع بزرگی برای تجارت با روسیه بشمار میرود که حل این موضوع در دست وزارت خارجه است و ما در این شرایط به اجبار باید کالاهای خود را از طریق کشور ثالث به روسیه صادر کنیم.
پورحیدری در ادامه از اعزام هیات های تجاری بر اساس برنامه سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: هیات های تجاری در نیمه دوم سال به نمایشگاههای بین المللی طلا و جواهر هنگ کنگ، تجهیزات پزشکی چین، ایتالیا، کنفرانس بین المللی خمیر و کاغذ هند، اکسپو مسکو، ماشین آلات و تجهیزات چین و سین کیانگ چین اعزام میشوند.