گنبدکاووس- ایرنا- تسریع در تکمیل طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و ترانزیتی آزادشهر- شاهرود مشهور به «خوش ییلاق» که عملیات اجرایی آن از ۱۸ سال پیش آغاز شده و هنوز از پیشرفت فیزیکی چندانی برخودار نیست، مطالبه جدی مردم و مسوولان منطقه شرق گلستان از دولت جهادی و انقلابی سیزدهم است تا شاهد عبور و مرور ایمن از این محور پُرتردد باشند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض آن از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار می‌رود، انکار ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن در منطقه‌ کوهستانی و مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب‌های ناشی از آن، خسارات‌ مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد می‌کند.

طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) به‌طول ۱۰۰ کیلومتر که ۶۰ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌ دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین جاده ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه‌ برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف گردید.

اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده، ساخت آن به‌صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد با این حال به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات در سال‌های گذشته از یک سو و افزایش قیمت کالاها و دستمزدها از سوی دیگر عملیات اجرایی آن پایان نیافت و تنها فاز نخست این پروژه ملی شامل بهسازی و تعریض ۲۵ کیلومتر آن، کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دولت سیزدهم و اختصاص ۷۵۳ میلیارد ریال برای تعریض جاده خوش ییلاق

با استقرار دولت انقلابی و مردمی آیت الله رییسی، اهتمام به تکمیل طرح‌های نیمه تمام بجا مانده از دولت‌های قبل در دستور کار قرار گرفت که یکی از این پروژه‌ها بهسازی و تعریض جاده بین المللی و ترانزیتی آزادشهر- شاهرود مشهور به خوش ییلاق بود که به گفته فرماندار آزادشهر دولت در گام نخست و طی ۲ سال اخیر مبلغ ۷۵۳ میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده است.

عملیات تعریض جاده خوش ییلاق آزادشهر

سیدجواد کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اعتبار تخصیصی به پروژه بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق محل اعتبارات مصوب سفر دور نخست رییس جمهور به استان گلستان تخصیص یافت و پیمانکاران در بخش‌های مختلف ترانشه‌برداری، تعریض، ساخت انبیه فنی و زیرسازی در حال کار هستند.

وی اضافه کرد: اعتبار مصوب در سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان برای این پروژه ملی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود که تاکنون حدود یک سوم آن تخصیص یافته است.

کریمی با یادآوری اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون و با اعتبارات دور نخست سفر رییس جمهور به گلستان در مجموع ۸۶۲ میلیارد ریال برای طرح ملی بهسازی و تعریض جاده آزادشهر - شاهرود تخصیص یافته است، بیان داشت: عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

موانع و مشکلات برسر راه بهسازی جاده خوش ییلاق آزادشهر

فرماندار آزادشهر، تملک زمین‌های کشاورزی و تداخل وجود تاسیساتی مانند لوله‌های عبوری گاز، تیرهای برق و فیبرنوری را از مهمترین مشکلات پیش روی اجرای پروژه ملی بهسازی و تعریض جاده بین المللی آزادشهر - شاهرود دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های درحال انجام و اجرای دولت و همکاری مردم این مشکلات حل شود.

ساخت ابنیه جهت بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق آزادشهر

کریمی همچنین بابیان اینکه عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه به طول ۳۰ کیلومتر و با پیش بینی اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هنوز آغاز نشده است، گفت: آزادشهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر، ۱۲۱ کیلومتر راه‌ روستایی، ۷۵ کیلومتر راه کوهستانی و ۹۷ کیلومتر راه اصلی دارد.

وی، تسریع در تکمیل پروژه بهسازی و تعریض جاده موسوم به خوش ییلاق آزادشهر را از مطالبات مردم بومی و رانندگان عبوری بالاخص کامیون‌های ترانزیتی داخلی و خارجی دانست و افزود: تلاش داریم در جریان سفر دوم رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان برای این پروژه ملی اعتبارات ویژه تخصیص یابد.

نیاز ۳۰ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه بهسازی و تعریض خوش ییلاق

در همین پیوند مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای تکمیل پروژه بهسازی و تعریض جاده آزادشهر- شاهرود حداقل به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: به سبب کوهستانی بودن جاده خوش ییلاق و همجواری با رودخانه هزینه عملیات اجرایی بهسازی و تعریض این محور بیشتر از هزینه احداث چنین جاده‌ای در نقاط دشت و هموار است.

وی اضافه کرد: طول جاده آزادشهر- شاهرود در حوزه استان گلستان ۶۰ کیلومتر است که تاکنون فقط هشت کیلومتر آن از آزادشهر تا پُل پادگان نوده خاندوز بهسازی و تعریض شده و بقیه مسیر در قالب سه فاز برنامه ریزی شده است.

رفیعی نژاد ادامه داد: فاز نخست این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر هم اکنون درحال انجام است که پیشرفت فیزیکی آن ۲۰ درصد است و برای تکمیل این مرحله از طرح حداقل به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان همچنین گفت: برای بقیه مسیر باقی مانده هم با برآورد فهرست بهای امسال حداقل به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان برای تکمیل فاز نخست این پروژه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رفیعی نژاد اضافه کرد: با اعتبارات تخصیصی دولت سیزدهم، ۲ کیلومتر از مسیر بهسازی و آسفالت و تعداد ۲ دستگاه دوربرگردان استاندار احداث شد.

به گفته وی، درصورت تخصیص دوباره اعتبارات مصوب سفر، پنج کیلومتر دیگر از فاز نخست پروژه بهسازی و تعریض جاده آزادشهر - شاهرود تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

چهار هزار میلیارد ریال برای بزرگراه‌های گلستان هزینه شد

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان همچنین گفت: علاوه بر تخصیص اعتبارات ملی برای پروژه بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق و دیگر پروژه‌های راهسازی استان، از ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون افزون بر چهار هزار میلیارد ریال فقط در بخش بهسازی و تعریض جاده‌های بزرگراهی این استان شمالی هزینه شده است.

عکس آرشیوی است

رفیعی نژاد افزود: استان گلستان ۲۳۵ کیلومتر بزرگراه دارد که تا قبل از دولت سیزدهم ۲۰۵ کیلومتر آن تعریض و بهسازی شده بود که از ۳۰ کیلومتر باقیمانده، ۱۳ کیلومتر آن در دولت سیزدهم بهسازی و تعریض شد و ۱۷ کیلومتر دیگر باقیمانده است.

وی ادامه داد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم برای تعریض و بهسازی ۳۰ کیلومتر از جاده‌های بزرگراهی گلستان به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که در سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آن تصویب شد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: از مبلغ تصویب شده که قرار است طی سه سال تخصیص یابد تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی گفت: با کار و تلاش جهادی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال کار عمرانی فقط در حوزه جاده‌های بزرگراهی گلستان انجام شده است.

رفیعی نژاد اضافه کرد: بهسازی و تعریض ۱۳ کیلومتر جاده بزرگراهی با هزینه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و احداث هشت دوربرگردان ایمن و استاندارد با هزینه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از اقدمات شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان طی ۲ سال گذشته بوده است.

وی بابیان اینکه اعتبارات این شرکت ملی بوده و تاکنون اعتبارات امسال ابلاغ نشده است، گفت: دوربرگردان استاندارد منطقه «لردگاز» گرگان طی چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

استان مرزی و ۲ میلیون نفری گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی شامل «بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه» دارد.