ضرورت تسریع در تعریض جاده ترانزیتی خوش‌ییلاق با همت دولت جهادی
عملیات بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق آزادشهر

گنبدکاووس- ایرنا- تسریع در تکمیل طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و ترانزیتی آزادشهر- شاهرود مشهور به «خوش ییلاق» که عملیات اجرایی آن از ۱۸ سال پیش آغاز شده و هنوز از پیشرفت فیزیکی چندانی برخودار نیست، مطالبه جدی مردم و مسوولان منطقه شرق گلستان از دولت جهادی و انقلابی سیزدهم است تا شاهد عبور و مرور ایمن از این محور پُرتردد باشند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض آن از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار می‌رود، انکار ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن در منطقه‌ کوهستانی و مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب‌های ناشی از آن، خسارات‌ مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد می‌کند.

طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) به‌طول ۱۰۰ کیلومتر که ۶۰ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌ دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین جاده ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه‌ برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف گردید.

اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده، ساخت آن به‌صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد با این حال به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات در سال‌های گذشته از یک سو و افزایش قیمت کالاها و دستمزدها از سوی دیگر عملیات اجرایی آن پایان نیافت و تنها فاز نخست این پروژه ملی شامل بهسازی و تعریض ۲۵ کیلومتر آن، کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دولت سیزدهم و اختصاص ۷۵۳ میلیارد ریال برای تعریض جاده خوش ییلاق

با استقرار دولت انقلابی و مردمی آیت الله رییسی، اهتمام به تکمیل طرح‌های نیمه تمام بجا مانده از دولت‌های قبل در دستور کار قرار گرفت که یکی از این پروژه‌ها بهسازی و تعریض جاده بین المللی و ترانزیتی آزادشهر- شاهرود مشهور به خوش ییلاق بود که به گفته فرماندار آزادشهر دولت در گام نخست و طی ۲ سال اخیر مبلغ ۷۵۳ میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص داده است.

ضرورت تسریع در تعریض جاده ترانزیتی خوش‌ییلاق با همت دولت جهادی
عملیات تعریض جاده خوش ییلاق آزادشهر

سیدجواد کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اعتبار تخصیصی به پروژه بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق محل اعتبارات مصوب سفر دور نخست رییس جمهور به استان گلستان تخصیص یافت و پیمانکاران در بخش‌های مختلف ترانشه‌برداری، تعریض، ساخت انبیه فنی و زیرسازی در حال کار هستند.

وی اضافه کرد: اعتبار مصوب در سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان برای این پروژه ملی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود که تاکنون حدود یک سوم آن تخصیص یافته است.

کریمی با یادآوری اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون و با اعتبارات دور نخست سفر رییس جمهور به گلستان در مجموع ۸۶۲ میلیارد ریال برای طرح ملی بهسازی و تعریض جاده آزادشهر - شاهرود تخصیص یافته است، بیان داشت: عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

موانع و مشکلات برسر راه بهسازی جاده خوش ییلاق آزادشهر

فرماندار آزادشهر، تملک زمین‌های کشاورزی و تداخل وجود تاسیساتی مانند لوله‌های عبوری گاز، تیرهای برق و فیبرنوری را از مهمترین مشکلات پیش روی اجرای پروژه ملی بهسازی و تعریض جاده بین المللی آزادشهر - شاهرود دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های درحال انجام و اجرای دولت و همکاری مردم این مشکلات حل شود.

ضرورت تسریع در تعریض جاده ترانزیتی خوش‌ییلاق با همت دولت جهادی
ساخت ابنیه جهت بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق آزادشهر

کریمی همچنین بابیان اینکه عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه به طول ۳۰ کیلومتر و با پیش بینی اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هنوز آغاز نشده است، گفت: آزادشهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر، ۱۲۱ کیلومتر راه‌ روستایی، ۷۵ کیلومتر راه کوهستانی و ۹۷ کیلومتر راه اصلی دارد.

وی، تسریع در تکمیل پروژه بهسازی و تعریض جاده موسوم به خوش ییلاق آزادشهر را از مطالبات مردم بومی و رانندگان عبوری بالاخص کامیون‌های ترانزیتی داخلی و خارجی دانست و افزود: تلاش داریم در جریان سفر دوم رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان برای این پروژه ملی اعتبارات ویژه تخصیص یابد.

نیاز ۳۰ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل پروژه بهسازی و تعریض خوش ییلاق

در همین پیوند مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای تکمیل پروژه بهسازی و تعریض جاده آزادشهر- شاهرود حداقل به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: به سبب کوهستانی بودن جاده خوش ییلاق و همجواری با رودخانه هزینه عملیات اجرایی بهسازی و تعریض این محور بیشتر از هزینه احداث چنین جاده‌ای در نقاط دشت و هموار است.

وی اضافه کرد: طول جاده آزادشهر- شاهرود در حوزه استان گلستان ۶۰ کیلومتر است که تاکنون فقط هشت کیلومتر آن از آزادشهر تا پُل پادگان نوده خاندوز بهسازی و تعریض شده و بقیه مسیر در قالب سه فاز برنامه ریزی شده است.

رفیعی نژاد ادامه داد: فاز نخست این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر هم اکنون درحال انجام است که پیشرفت فیزیکی آن ۲۰ درصد است و برای تکمیل این مرحله از طرح حداقل به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان همچنین گفت: برای بقیه مسیر باقی مانده هم با برآورد فهرست بهای امسال حداقل به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان برای تکمیل فاز نخست این پروژه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رفیعی نژاد اضافه کرد: با اعتبارات تخصیصی دولت سیزدهم، ۲ کیلومتر از مسیر بهسازی و آسفالت و تعداد ۲ دستگاه دوربرگردان استاندار احداث شد.

به گفته وی، درصورت تخصیص دوباره اعتبارات مصوب سفر، پنج کیلومتر دیگر از فاز نخست پروژه بهسازی و تعریض جاده آزادشهر - شاهرود تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

چهار هزار میلیارد ریال برای بزرگراه‌های گلستان هزینه شد

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان همچنین گفت: علاوه بر تخصیص اعتبارات ملی برای پروژه بهسازی و تعریض جاده خوش ییلاق و دیگر پروژه‌های راهسازی استان، از ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون افزون بر چهار هزار میلیارد ریال فقط در بخش بهسازی و تعریض جاده‌های بزرگراهی این استان شمالی هزینه شده است.

ضرورت تسریع در تعریض جاده ترانزیتی خوش‌ییلاق با همت دولت جهادی
عکس آرشیوی است

رفیعی نژاد افزود: استان گلستان ۲۳۵ کیلومتر بزرگراه دارد که تا قبل از دولت سیزدهم ۲۰۵ کیلومتر آن تعریض و بهسازی شده بود که از ۳۰ کیلومتر باقیمانده، ۱۳ کیلومتر آن در دولت سیزدهم بهسازی و تعریض شد و ۱۷ کیلومتر دیگر باقیمانده است.

وی ادامه داد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم برای تعریض و بهسازی ۳۰ کیلومتر از جاده‌های بزرگراهی گلستان به ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که در سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آن تصویب شد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: از مبلغ تصویب شده که قرار است طی سه سال تخصیص یابد تاکنون هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی گفت: با کار و تلاش جهادی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال کار عمرانی فقط در حوزه جاده‌های بزرگراهی گلستان انجام شده است.

رفیعی نژاد اضافه کرد: بهسازی و تعریض ۱۳ کیلومتر جاده بزرگراهی با هزینه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و احداث هشت دوربرگردان ایمن و استاندارد با هزینه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از اقدمات شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای گلستان طی ۲ سال گذشته بوده است.

وی بابیان اینکه اعتبارات این شرکت ملی بوده و تاکنون اعتبارات امسال ابلاغ نشده است، گفت: دوربرگردان استاندارد منطقه «لردگاز» گرگان طی چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

استان مرزی و ۲ میلیون نفری گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی شامل «بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه» دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha