بغداد - ایرنا - «الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در عراق گفت: "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه ایالات متحده و "محمد شیاع السودانی" نخست وزیر عراق در دیدار روز گذشته خود درباره لزوم اطمینان از عدم اجبار فلسطینیان به ترک نوار غزه گفتگو کردند.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، «الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در عراق امروز با قررار دادن بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره موضوعات مطرح شده در دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق توضیحاتی ارائه کرد.

وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در بغداد دیدار کرد و دو طرف درباره درگیری‌های جاری بین [رژیم] اسرائیل و حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) و لزوم جلوگیری از گسترش دامنه درگیری از جمله به عراق گفت‌وگو کردند.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که سفیر آمریکا در بغداد آن را منتشر کرده آمده است که بلینکن در این دیدار درباره وضعیت انسانی در غزه با السودانی گفت وگو کرده است.

بر این اساس، بلینکن ادعا کرده که برای هماهنگی با عراق و دیگر شرکای خود در منطقه جهت تضمین دسترسی پایدار و ایمن به غذا، آب، مراقبت‌های پزشکی و سایر کمک‌های ضروری برای رفع نیازهای مردم غزه متعهد است.

در حالیکه مقامات بلندپایه عراق از جمله محمد شیاع السودانی بارها تاکید کرده است که دیگر به حضور نیروهای نظامی آمریکایی در این کشور نیازی نیست، این بیانیه اضافه کرد: بلینکن از نخست وزیر عراق خواسته است که عاملان حملات ادامه دار علیه نیروهای آمریکایی در عراق را مورد بازخواست قرار دهد و به تعهدات عراق برای حفاظت از تمامی تاسیساتی که به دعوت دولت عراق در آنجا حضور دارند، عمل کند.

به گفته وی، وزیر خارجه آمریکا در این دیدار بیان کرده است که ایالات متحده از منافع و افراد خود دفاع خواهد کرد.

بلینکن وزیر خارجه آمریکا که کشورش با حمایت از جنایات رژیم کودک کش اسرائیل خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است در میان اعتراضات مردم و گروه‌های سیاسی عراق عصر یکشنبه در سفری چند ساعته به منظور دیدار و گفت وگو با محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور وارد بغداد شد.

سفر چند ساعته وزیر خارجه آمریکا به بغداد اعتراض گسترده مردم و احزاب سیاسی عراق را به دنبال داشت بطوریکه معترضان عراقی با تجمع در میدان التحریر در مرکز بغداد، سفر آنتونی بلینکن به کشورشان را محکوم کردند و تصاویر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را همراه با پرچم رژیم صهیونیستی و آمریکا لگد مال کردند و سپس آنها را به آتش کشیدند.