به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از کاربردهای مهم انرژی برق در عصر حاضر تامین روشنایی معابر به عنوان یکی از زیرساختهای مهم شهرها و روستاهاست که موجب افزایش امنیت، کاهش آسیب های مختلف اجتماعی از جمله حوادث رانندگی، پیشگیری از سرقت از اماکن خصوصی و عمومی و انواع جرم و جنایات می شود و در مجموع ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را با افزایش ساعات امکان حضور در خیابان ها و مراکز تفریحی، گردشگری، تجاری و پویایی و نشاط شهر در پی دارد.
با وجود مزایای زیادی که روشنایی معابر دارد با استفاده از تجهیزات مناسب برای تامین این روشنایی می توان مصرف انرژی ارزشمند برق را در این حوزه مدیریت کرد و با بیشترین بهره وری، کمترین میزان مصرف را داشت.
امروزه با پیشرفت علم و فناوری می توان از ابزارهایی بهره مند شد که چراغ های روشنایی معابر نسبت به تجهیزات قدیمی، بازدهی بیشتر و مصرف کمتری داشته باشد.
۱.۲ درصد از برق توزیعی کشور در حوزه روشنایی معابر و خیابانها مصرف میشود. ضرورت این امر به خصوص در برخی فصول سال که در اوج مصرف و ناترازی بین تولید و مصرف قرار می گیریم بیشتر نمایان می شود چراکه در این مواقع تلاش می شود تا برق بخش های مختلف به خصوص برق خانگی، پایدار شود و بار نیروگاههای تولید این انرژی کاهش یابد.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو در حال حاضر حدود ۳۴ درصد انرژی برق مصرفی در کشور مربوط به بخش صنعت، ۳۳.۷ درصد در بخش خانگی، ۱۵.۴ درصد در بخش کشاورزی، ۸.۳ درصد در بخش عمومی، ۷.۴ درصد مربوط به سایر مصارف و ۱.۲ درصد نیز مربوط به روشنایی معابر است.
در استان زنجان نیز ۵۲ درصد مصرف انرژی برق به بخش صنعت اختصاص دارد، بخش کشاورزی ۱۹ درصد، بخش خانگی ۱۸ درصد، روشنایی معابر بیش از یک درصد و سهم سایر مصارف و عمومی نیز ۱۰ درصد است.
این درحالی است که انتقادات و سوالاتی نسبت به روشنایی معابر سطح شهر زنجان مطرح شده و حتی یکی از اعضای شورای شهر زنجان،این شهر را به دلیل کافی نبودن نور روشنایی معابر،شهر خاموش و فاقد امنیت توصیف کرده است.
زنجان شهر خاموشیهاست
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر زنجان در این باره، گفت: به رغم لحاظ شدن هزینه روشنایی معابر در فیش های مصرفی شرکت برق ولی شاهد خاموشی شهر هستیم.
منصور مرادلو با بیان اینکه بیتفاوتی و بی مسولیتی برخی از مسوولین موجب خاموشی شهر زنجان شده است، گفت: امروز زنجان به یک شهر خاموش و مرده تبدیل شده است و به علت بیتوجهی به این موضوع، تصادفات زیادی در ساعات تاریک شب رخ میدهد.
این مسوول با بیان اینکه خاموشی شهر کاهش امنیت را هم به دنبال دارد، تصریح کرد: اکثر نقاط شهر یک طرف روشن و یک طرف خاموش است.
وی گفت: متاسفانه هیچکس پاسخگوی این مشکل نیست و هیچ اتفاقی در اصلاح این موارد صورت نگرفته است.
این درحالی است که مدیران شرکت توزیع برق استان زنجان نظری دیگر دارند و اجرای طرح بهینه سازی مصرف انرژی روشنایی معابر سطح شهر زنجان را در این راستا ارزیابی می کنند.
سهم مصرف انرژی برق روشنایی معابر در زنجان بیش از یک درصد است
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سهم مصرف انرژی برق روشنایی معابر در این استان بیش از یک درصد است با این وجود طرح هایی برای کاهش همین میزان مصرف نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد که بخش هایی از آن به صورت آزمایشی اجرا و نتایج مثبتی حاصل شده است.
پیام جوادی با اشاره به طرح بهینهسازی شبکههای روشنایی معابر شهری و روستایی در این استان، افزود: با اجرای این طرح مصرف ۱۷۰ هزار چراغ روشنایی معابر در مناطق شهری و روستایی استان بهینهسازی میشود.
بهینه سازی روشنایی معابر بیش از ۵۰ درصد مصرف انرژی برق در این حوزه را کاهش می دهد. وی یادآور شد: در این طرح، لامپهای گازی چراغ های روشنایی معابر با لامپ های ال ای دی جایگزین و بیش از ۵۰ درصد در مصرف برق در این حوزه صرفه جویی می شود.
جوادی میانگین توان منصوبه چراغ های روشنایی معابر در استان را ۸۰ وات ذکر کرد و اظهار داشت: با اجرای طرح بهینه سازی، میانگین توان منصوبه به ۴۰ وات کاهش می یابد.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف انرژی برق به خصوص در ایام پیک بار، تصریح کرد: به همین منظور تابستان امسال برای همه بخش های مصرفی برنامه های تشویقی یا کنترلی اجرا شد و بدون عارضه ای از روزهای اوج بار گذر کردیم.
جوادی با بیان اینکه ۷۳ درصد از میزان برق مصرفی در زنجان از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان توزیع میشود، تصریح کرد: توزیع مابقی برق مصرفی در استان از سوی شرکت برق منطقه ای انجام می شود.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از لامپ های ال ای دی به جای لامپ های معمولی می تواند تا ۸۰ درصد به صرفه جویی مصرف انرژی کمک کند.
طراحی این لامپ ها به گونه ای است که نور آنها به طور مستقیم و تنها در جاهایی که روشنایی نیاز است نظیر پیاده روها و معابر تابیده می شود همچنین کیفیت بالای این نورها همانند رنگ نور بهتر و الگوهای نور متحدالشکل موجب بهبود دید در شب می شود.
این ویژگی های منحصر به فرد، برنامه ریزان شهری را بر آن داشته است تا برای روشنایی معابر شهرها به استفاده از لامپ های “ال ای دی" روی بیاورند.
کاهش مصرف ۵۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به لامپ های حبابی، فلورسنت و هالوژن، طول عمر بالا، عملکرد بهتر در دمای خنک بدون نیاز به گرم شدن هنگام روشن شدن، مقاومت بالا بدون داشتن رشته و حباب بیرونی در برابر ضربه، شکستگی و سایر اثرات بیرونی از مزایای استفاده از لامپ های ال ای دی است.
لامپهای با مصرف ۱۱۰ و ۱۲۵ وات در معابر زنجان جایگزین میشود
مدیر دفتر نظارت بر بهرهبرداری و مدیریت داراییهای فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز با اشاره به مزایای اجرای طرح بهینهسازی شبکههای روشنایی معابر شهری و روستایی، گفت: هم اکنون ۱۹ هزار پایه روشنایی معابر در این استان فعال است.
داود دولتیاری افزود: برای مدیریت مصرف و صرفه جویی هر بیشتر در این حوزه، لامپهای گازی با مصرف ۱۱۰ و ۱۲۵ وات منصوبه بر این پایه های روشنایی از چرخه مصرف خارج و لامپ های کم مصرف ۴۰ وات بر آنها نصب می شود.
نتایج اجرای آزمایشی طرح بهینه سازی روشنایی معابر در زنجان مطلوب بوده است. وی نتایج اجرای آزمایشی این طرح را مطلوب دانست و گفت: لامپهای نسل جدید بیش از ۵۰ درصد نسبت به لامپهای گازی کم مصرف دارای عمر بیشتری هستند و نیازی به نصب ترانس نیز ندارند از این جهت می توان هم به لحاظ مصرف انرژی و هم حذف برخی قطعات در هزینه ها صرفه جویی کرد.
مدیر دفتر نظارت بر بهرهبرداری و مدیریت داراییهای فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان تاکید کرد: استفاده از این لامپهای کم مصرف در طرح بهینه سازی، میزان و کیفیت نورپردازی معابر را نیز افزایش می دهد.
برآیند:
به رغم انتقاداتی که از خاموشی معابر سطح شهر زنجان صورت می گیرد شرکت توزیع برق زنجان استان طرح بهینه سازی مصرف انرژی چراغ های روشنایی سطح شهر را در دستور کار قرار داده است.
اصلاح این روشنایی ها علاوه بر جذاب کردن چهره شبانه شهر ارتقای ایمنی و امنیت عمومی افراد جامعه را در پی دارد.
در روشنایی معابر که به عنوان یکی از ردیف های هزینه ای شهرها محسوب می شود، می توان با حذف روشنایی های غیر ضروری و تبدیل چراغ های قدیمی پرمصرف به چراغ های کم مصرف به مدیران شهری کمک کرد تا با کاهش هزینه ها، محیط شبانه شهرها را با هزینه های کمتر و بهره وری بالاتر بهبود ببخشند.
حال باید صبر کرد و دید آیا با اجرای این طرح، موضوع خاموشی بسیاری از معابر سطح شهر که مورد انتقاد مدیران شهری است مرتفع می شود؟