۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85496780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین روشنایی معابر و فضای سبز نیاز مهم و مغفول شهر زنجان

زنجان - ایرنا - تامین روشنایی مناسب معابر،‌ پارکها و فضای سبز به یکی از خواسته‌های شهروندان زنجانی به خصوص در فصول گرم سال تبدیل شده است تا با آرامش خاطر و امنیت بیشتر از این فضاها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ نور و روشنایی یکی از مهمترین مولفه های ارتباط با محیط اطراف و پیرامون هر شخص است و با احساسات مختلف منتقل شده به مغز انسان ارتباط دارد از همین رو نور و روشنایی بر سلامت جسم و روح و در پی آن رفتار و عملکرد هر فرد تاثیر جدی و انکارناپذیر می گذارد.

همانطور که ادامه حیات و بقای انسان ها بر پایه نور و مشاهده جهان هستی است کیفیت نور نیز بر ارتقای زندگی افراد تاثیر می گذارد به طوریکه روانشناسان نیز با تاکید بر اهمیت نور بر تقویت روح و روان انسان ها آن را در درمان برخی افسردگی ها مهم و کلیدی می دانند.

تامین روشنایی معابر و فضای سبز نیاز مهم و مغفول شهر زنجان

بر همین اساس اهمیت دادن بر روشنایی و نورپردازی در معابر،‌ خیابانها و پارکهای شهر همواره باید از برنامه های مدیران شهری و زیباسازان شهرها باشد چون این موضوع، یکی از این نقاط برجسته تامین امنیت عبور و مرور و پیشگیری از حوادث رانندگی و انتظامی است و روشن بودن معابر و پارک ها از بسیاری جرایم می کاهد و احساس امنیت را افزایش می دهد.

تامین نور در خیابانهای اصلی،‌ بزرگراه ها و جاده ها به میزان وجود نور در خیابانها و کوی و برزن ها برای برقراری امنیت و آرامش مهم است و علاوه بر این ابزاری برای راهنمایی و هدایت‌ افراد به مسیر درست است و نقشی مهم و کلیدی در برقراری نظم دارد.

گرمای هوا در طول روزهای گرم بسیاری از فعالیت ها را به پس از غروب آفتاب موکول کرده که این امر نیز نیازمند روشنایی مناسب معابر و خیابانهاست. یکی از موارد مورد تاکید و خواسته عموم مردم به خصوص در شهر زنجان، تامین روشنایی مناسب برای معابر و پارکها به خصوص در فصول گرم سال است که اغلب مردم به دلیل گرمای هوا کارها و گردش و تفریح خود را به ساعات بعد از غروب آفتاب موکول می کنند.

تامین نشدن این مطالبه گاه حتی صدای برخی مسوولان را نیز درآورده است به طوریکه نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان در یکی از جلسات شورای شهر، زنجان را شهری خاموش و کاملا تاریک و مرده در شبها توصیف کرد.

تامین روشنایی معابر و فضای سبز نیاز مهم و مغفول شهر زنجان

تاریکی معابر شهر زنجان و محدودیت تردد شهروندان

نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان با انتقاد تند از تاریکی شهر زنجان از دستگاه‌های متولی خواست در این خصوص مسوولانه وارد عمل شوند و اجازه ندهند شهر در تاریکی به سر ببرد.

منصور مرادلو اظهار داشت: در مقطعی علت این خاموشی ها کمبود تولید برق اعلام می شد این درحالی است که با رفع این مشکل همچنان شاهد تاریکی شهر هستیم.

وی با اشاره به نیاز و علاقه شهروندان به تردد شبانگاهی در سطح شهر، تاکید کرد: تاریکی معابر و خیابانها این امر را محدود کرده و موجب کاهش امنیت و بروز برخی جرایم و ناهنجاریها در سطح شهر شده است.

مرادلو حضور در پارکها و فضاهای سبز را از دیگر نیازهای شهروندان به خصوص در ایام گرم سال عنوان کرد که اغلب مردم ناگزیر به خروج از منزل پس از غروب آفتاب هستند و گفت:‌ حضور در این مکان ها موجب تزریق روحیه نشاط و شادابی و به دنبال آن امید به زندگی در افراد می شود.

یکی از شهروندان زنجانی در این خصوص، گفت: بچه ها در آپارتمان های کوچک امکان فعالیت و بازی های کودکانه را ندارند و طی روز نیز به دلیل گرمای هوا حضور در خارج از منزل به سختی امکانپذیر است و گاهی موجب گرمازدگی کودکان می شود به همین دلیل ناچار به حضور در پارکها و فضاهای سبز در شب هنگام هستیم.

پرداخت مبلغی به عنوان روشنایی معابر در قبوض برق شهروندان به خاطر تامین این نیاز است که در زنجان به درستی انجام نمی‌شود.فاطمه عسگرلو افزود: بسیاری از پارکهای شهر تاریک و یا دارای نور کمی هستند و این موضوع موجب می شود از محل زندگی خود فاصله زیادی را طی کنیم تا به پارکی که روشنایی مناسبی دارد برسیم و این درحالی است که این پارکها نیز با تجمع شهروندان مواجه است و گاه حتی جایی برای نشستن هم در آنها پیدا نمی شود و عملا امکان بازی برای کودکان میسر نیست.

وی تاکید کرد: وقتی هر ماه مبلغ روشنایی معابر را در قبوض برق خود پرداخت می کنیم انتظار روشنایی متعارفی در معابر و پارکها را داریم که حداقل انتظارات نیز در این خصوص تامین نمی شود.

عسگرلو مطالبه گر نبودن اغلب مردم را عامل اصلی بی تفاوتی مسوولان در پاسخ به این نیاز ضروری بیان کرد و اظهار داشت: نبود روشنایی هزینه های زیادی را به مردم و حتی جامعه تحمیل می کند.

تامین روشنایی معابر و فضای سبز نیاز مهم و مغفول شهر زنجان

فضاهای تاریک شهر محل مناسب برای جولان اراذل و اوباش

مهدی خانمحمدی دیگر شهروند زنجانی نیز با ابراز نارضایتی از کافی نبودن روشنایی معابر و فضاهای سبز شهر زنجان، گفت: شهروندان بسیاری از امور از جمله خرید مایحتاج خود را پس از غروب آفتاب انجام می دهند درحالیکه نبود روشنایی کافی آزار دهنده و در اغلب مواقع محدود کننده است.

وی فضاهای تاریک را محلی مناسب برای خلافکاران و معتادان و جولان اراذل و اوباش خواند و اظهار داشت: بروز این جرایم علاوه بر اینکه امنیت گروهی از افراد را به خطر می اندازد موجب ایجاد احساس ناامنی بین اغلب مردم به خصوص خانواده هایی می شود که فرزندان کوچکتر دارند.

خانمحمدی تاکید کرد:‌ به دلیل شرایط شغلی خود به شهرهای مختلف سفر می کنم ولی هیچ شهری مانند زنجان به بهانه صرفه جویی در مصرف برق تا به این اندازه در تاریکی به سر نمی برد و مسوولان در شرایطی که هیچ اضطراری نیز وجود ندارد تا این حد به شهروندان خود سخت نمی گیرند.

وی ادامه داد: مسوولان باید به این نکته توجه کنند که اغلب تصادفات شدید و گاه منجر به فوت در شهر زنجان هنگام شب و به دلیل نبود دید کافی اتفاق می افتد که جبران این آسیب ها به مراتب بسیار سخت‌تر و گاه غیرممکن است.

تامین روشنایی معابر و فضای سبز نیاز مهم و مغفول شهر زنجان

لامپ‌های منصوبه روشنایی معابر زنجان بهینه سازی می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق زنجان با بیان اینکه یک درصد برق مصرفی این استان مربوط به روشنایی معابر است،‌ گفت: این میزان در میانگین کشوری ۱.۲ درصد است.

پیام جوادی افزود: میزان مصرف برق در صنایع استان با ۵۲ درصد،‌ کشاورزی با ۱۹ درصد و خانگی ۱۸ درصد و سایر مصارف و بخش عمومی ۱۰ درصد نشان می دهد میزان مصرف برق در روشنایی معابر عدد کوچکی است.

یک درصد برق مصرفی در زنجان مربوط به روشنایی معابر است درحالیکه برخی خاموشی ها به دلیل بار روانی و اعتراض به چراغانی شدن شهر است.وی دلیل خاموشی و کاستن از شمار چراغهای روشن معابر را اعتراضات زیاد از سوی شهروندان به چراغانی شدن خیابان ها عنوان کرد و افزود:‌ بار روانی نیز در این خصوص دخیل است به طوریکه با اعمال خاموشی در معابر و خیابانها عموم افراد نسبت به گرانبها بودن این انرژی حساس می شوند و در مصرف آن صرفه جویی می کنند.

جوادی اظهار داشت: متوسط توان منصوبه برای چراغ‌های روشنایی معابر شهری و روستایی حدود ۸۰ وات و این عدد در مقایسه با سایر استان‌ها به میزان قابل توجهی پایین است که با هدف صرفه‌جویی بیشتر طرح جایگزینی لامپ‌های کم‌مصرف ال ای دی ۴۰ وات به جای لامپ‌های گازی با مصرف ۱۱۰ و ۱۲۵ وات در شبکه روشنایی معابر استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۹۴ هزار دستگاه روشنایی معابر در استان نصب است، افزود:‌ بررسی نصب لامپ های کم مصرف بر پایه های روشنایی معابر نشان می دهد این لامپ ها تا ۶۰ درصد مصرف انرژی برق را کاهش می دهند و علاوه بر کیفیت بالای روشنایی، عمر بیشتری نیز نسبت به لامپهای قبلی دارند به همین منظور طرح های اصلاح و بهسازی شبکه های روشنایی معابر در استان انجام می شود.

برآیند:

با فرارسیدن فصل گرما بسیاری از شهروندان برای استفاده از پارک ها و فضاهای سبز شهر در هنگام شب تمایل بیشتری نشان می دهند ولی مشکل اساسی فقدان روشنایی لازم در این پارک ها و برخی معابر شهر زنجان است.

این موضوع موجب نارضایتی و گلایه شهروندان شده که انتظار می رود مدیران شهری برنامه ریزی لازم را برای تامین روشنایی پارکها و فضای سبز و معابر مهم و حادثه خیز داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha