اصفهان - ایرنا - نخستین و تنها مرکز نگهداری «معتادان متجاهر زن» در اصفهان پس از پنج ماه فعالیت از سوی پیمانکار این مجموعه تعطیل شده است.

به گزارش ایرنا، اریبهشت سال ۱۴۰۰ بود که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر وقت اصفهان، اعلام کرد که ایجاد مرکز ماده ۱۶ زنان(معتادان متجاهر) به رقم اخذ مجوز و مکان یابی، متولی مشخص ندارد؛ این در حالی است که کمپ ماده ۱۶ به معنای مرکز ترک اعتیاد اجباری با مدیریت دولتی است و طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر کسانی که برای درمان داوطلبانه به مراکز موضوع ماده ۱۵(ترک اعتیاد اختیاری) مراجعه نمی‌کنند، باید از سوی ضابط قضایی جمع‌آوری و با حکم قضایی به مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب با عنوان مرکز ماده ۱۶ منتقل شوند.

تا آن زمان هیچ مکانی از سوی هیچ دستگاهی به نگهداری معتادان در اصفهان اختصاص نیافت تا اینکه بهمن ۱۴۰۱ بود که کمپ معتادان متجاهر باغ فدک ویژه مردان با ظرفیت نگهداری بیش از ۷۰۰ نفر با حضور «سردار اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و کمپ نگهداری واقع در قلعه شور به مرکز نگهداری ماده ۱۶ زنان معتاد متجاهر به نام«فردوس» اختصاص پیدا کرد و در اردیبهشت ماه سالجاری نخستین مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر زن (افراد پرخطر که با ظاهر نامناسب و به شکل علنی به مصرف مواد مخدر اقدام می‌کنند) موسوم به ماده ۱۶ (ویژه افرادی که با دستور قضایی شناسایی می‌شوند) با ظرفیت نگهداری بیش از ۲۰۰ نفر معتاد متجاهر زن راه‌اندازی شد.

چند ماهی از فعالیت این کمپ نگذشت که زمزمه‌های تعطیلی این مرکز به گوش رسید تا اینکه رسما به ورطه تعطیلی کشیده شد. شایعات و دلایل مختلفی راجع به تعطیلی این مرکز در فضای مجازی منتشر شد که خبرنگار ایرنا صحت و سقم آن را از پیگیری کرده است.

سمیه کریمی معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به ایرنا در مورد تعطیلی نخستین مرکز نگهداری معتادان متجاهر زن(قلعه شور) در اصفهان به دلایل مشکلات مالی ، گفت: مراکز ماده ۱۶ ویژه زنان یک مرکز بین دستگاهی با همکاری بهزیستی، معاونت درمان،نیروی انتظامی، فنی و حرفه‌ای و سایر دستگاه‌های اجرایی است و هر تصمیمی گرفته می‌شود با مشورت هم صورت می‌گیرد.

وی افزود: تعطیلی این مرکز به دلیل مشکلات مالی صحت ندارد و پس از سال ۸۶ تا کنون این نخستین باری است که توانسته‌ایم تمام اعتبارات این بخش را جذب کنیم و در این زمینه اعتبارات خوبی در اختیار بهزیستی جهت پرداخت به پیمانکار قرار داده شده است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان گفت: متاسفانه درخواست‌های اداری و مطالبات دولتی به سرعت حل نمی‌شود و بسیار زمان بر هستند که این از حوصله پیمانکاری و بخش خصوصی خارج است.

وی اضافه کرد:ما با موسسه‌ای کار کردیم که پس از مدت کوتاهی مشکلات اداری و داخلی پیدا کردند و پیمانکار بسیار زود و در شهریور ماه جاری از این مسئولیت انصراف داد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: ممکن بود؛ سال‌های گذشته هزینه‌های پرداختی به پیمانکار با تاخیر پرداخت می‌شد اما اکنون بهزیستی هیچ مشکلی در پرداخت هزینه‌ها به پیمانکار ندارد و حتی اعتبارات خوبی برای حمایت از فعالان بخش زنان اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد:البته ساختمان این مجموعه(کمپ قلعه شور) مشکلاتی داشت زیرا پیش از اختصاص به بانوان این مجموعه تا اردیبهشت جاری در اختیار مردان بود و بعد از انتقال به کمپ فدک واگذار شد که نیاز به تعمیرات داشت.

کریمی گفت:به واسطه اعتباراتی که از سوی نهاد ریاست جمهوری به این امر اختصاص پیدا کرده بود؛ قرار بود بهسازی این مکان به مرور انجام شود که ما از این فرصت استفاده کرده و این مکان را در مدت تعطیلی اخیر بهسازی کردیم.

وی در پاسخ به ایرنا در مورد دلیل تعطیلی این مرکز به دلیل عدم پذیریش مسئولیت از سوی سایر دستگاه‌های متولی بیان داشت:دستگاه‌های متولی بابت همکاری مشکلی با این مرکز نداشتند اما تشکیل نشدن این کمپ درسال‌های گذشته به این دلیل بوده که هیچ دستگاهی مکان مورد نظری نداشت که به معتادان متجاهر زن اختصاص دهد و تا اسفند سال گذشته هم هنوز مکانی برای این مجموعه در نظر گرفته نشده بود.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان بیان داشت: این مکان اواخر سال گذشته و با شرط انتقال کمپ مردان به مجموعه فدک از ابتدای سالجاری به زنان اختصاص یافت.

وی تاکید کرد: همکاری بین دستگاه‌های اجرایی بسیار خوب بوده و تعطیلی مرکز ارتباطی به ترک فعل یا کوتاهی هیچ دستگاهی نبوده است.

کریمی افزود: البته در اصفهان تاکنون راه اندازی و اداره کمپی به این بزرگی تجربه نشده بوده و بزرگترین کمپ ماده ۱۵ اصفهان ظرفیت ۴۰نفر را داشته است اما این مجموعه تفاوت جدی با سایر کمپ‌ها داشته و آن هم اجباری بودن این افراد برای ترک اعتیاد و حضور در این مجموعه بوده است.

«اعتیاد» سومین مشکل عمده زنان متجاهر است

وی یادآور شد: پس از استقرار زنان متجاهر در این کمپ تازه مسائل و مشکلات این افراد مشخص شد و به جرات می‌توان گفت که اعتیاد سومین مشکل این زنان بود و مشکلات عمده دیگر شامل مجرم بودن و سوابق مجرمانه و مشکلات روحی و روانی و اعصاب شدید و بیماری خاص نیز بسیار بین آنها به وضوح بیشتر است.

کریمی تاکید کرد: حوزه زنان یک حوزه بسیار حساس است و ما در انتخاب پیمانکار باید دقت لازم را داشته باشیم و این امر بسیار زمان بر است و پیمانکار باید تعهد لازم، عشق به کار(آسیب زنان)دانش و پشتوانه مالی خوبی داشته باشد؛ زیرا پرداختی مراکز دولتی طبق یک روال و اصولا با تاخیر همراه است.

ترخیص زنان متجاهر با تشخیص تیم قضایی و درمان کمپ بوده است

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد زن در این مرکز نگهداری می‌شدند و پس از تعطیلی به کجا منتقل شدند، گفت: آمار دقیقی از تعداد زنان این مجموعه ندارم اما ترخیص افراد نگهداری شده با تشخیص تیم درمان و تیم قضایی آن مجموعه بوده است و به گفته تیم درمان آن مجموعه به ۱۵۰ زن متجاهر در این بازه زمانی خدمات‌رسانی شده است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد:البته ما معتقد هستیم که مدت زمان کمی این افراد در مرکز نگهداری شدند و بهتر بود زمان بیشتری برای درمان این زنان معتاد اختصاص پیدا کند؛ زیرا احتمال اینکه این افراد مجدد گرایش به مواد مخدر پیدا کنند بسیار زیاد است.

وی در مورد تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۵ اصفهان بیان داشت: در اصفهان چهار کمپ زنان و حدود ۷۸ کمپ مردان داریم که چند مرکز به دلیل تخلفات پلمب و سایر مراکز فعال هستند.

کریمی همچنین در مورد کمپ ماده ۱۶(فردوس) ویژه زنان معتاد متجاهر افزود: این کمپ اکنون آماده عقد قرار داد با پیمانکار جدید است و بهزیستی از هر فرد، انجمن، سازمان‌های مردم نهاد،خیران دغدغه‌مندی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه زنان به خصوص کمپ ماده ۱۶(معتادان متجاهر زن) هستند دعوت به همکاری می‌کنند.

به گزارش ایرنا،بر اساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بیش از ١٢٠ هزار معتاد در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۱۰ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهد.