زنگ خطر حضور معتادان تزریقی در بوستان‌های شهری اصفهان

اصفهان- ایرنا - کلان شهر اصفهان با داشتن بیش از ۲۵۰ بوستان شهری، محله‌ای، منطقه‌ای و جنگلی در معرض خطر فروشندگان مواد مخدر و معتادان تزریقی و متجاهر در این اماکن تفریحی قرار گرفته است که روزانه در مقابل چشمان شهروندان حضور محسوسی دارند.

به گزارش ایرنا، ساعت ۱۵ یکی از روزهای آبان ماه است، هوا کمی خنک رو به سردی است و برگ‌های پاییزی هنوز از بالای درخت زمین را رنگی نکرده‌ است.سکوت عمیقی پارک را فرا گرفته است اما یکی با خانواده نشسته و چایی میل می‌کند، کمی آن طرف تر یک دسته دختر و پسر سن نوجوان با تیپ امروزی نشسته دور هم و به هم سیگار تعارف می‌کنند.کمی آن طرف‌تر گروهی بَساط ناهار را پهن کرده‌اند و گویا تا عصر قصد ماندن در پارک دارند.

یک زوج جوان کباب به دست دنبال جای دنجی می‌گردند تا به دور از شلوغی پارک در خلوت خود ناهاری را در کنار هم میل کنند و کمی آن طرف‌تر جوانی سیگار به دست آهسته و خرامان خرامان چشم از شمشادهای کنار پارک بر نمی‌دارد، چنانکه انگار به دنبال گمشده‌ای در این لا به لای سبزه‌ها می‌گردد.

یک دسته مرد میانسال و مُسن دور هم جمع شده و به بازی شطرنج مشغول هستند و کمی آن طرف‌تر یک نفر معرکه گرفته تا انگشترهای فرسوده و دست چندم خود را به اسم عتیقه غالب رهگذران کند. مادری با فرزند خود در حال عبور است و پسرک مرتب سراغ بستنی را از مادر می‌گیرد که کجای پارک مغازه بستنی فرروشی واقع شده است و مادر در پی قانع کردن فرزند که بستنی در این هوا موجب سرماخوردگی می‌شود.

در خلوت ظهرانه پارک هر از چند گاهی افرادی به خود مشغول را مشاهده می‌کنی که انگار در دنیای دیگر سیر می‌کنند.افرادی بر هم ریخته و فارغ از دنیای فعلی‌؛ افرادی که انگار هیچ چیز در این دنیا برایشان اهمیتی ندارد. اینجا پارک مرکز شهر اصفهان است. پارکی با تعداد زیادی از معتادان تزریقی و سنتی و صنعتی و پخش کنندگان مواد مخدری که در عوام ساقی هستند؛ واقعیت به همین تلخی است!

در دسترس بودن، مرکزیت داشتن، شلوغ بودن،درختان بلند و پر تراکم، دسترسی به سرویس حمل و نقل و هم‌جواری با بازارهای مختلف از مهمترین خصوصیت پارک شهید رجایی در اصفهان است.همجواری با چندین مدرسه پر جمعیت دخترانه و پسرانه در مقطع راهنمایی و متوسطه و نیز تردد قشر جوان برای تفریح از این پارک و چهارباغ عباسی است که به نظر می‌رسد اقدام جدی‌تری باید برای پاکسازی این اماکن گردشگری و تفریحی در اصفهان در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

متاسفانه روزانه معتادان متجاهر زیادی در این پارک و بسیاری از پارک‌های محلی اصفهان در ملاء عام مشغول به تزریق مواد مخدر یا مصرف هستند که این شرایط زیبنده کلان شهر اصفهان نیست.

زنگ خطر حضور معتادان تزریقی در بوستان‌های شهری اصفهان

سمیرا زرفشانی مادر دو فرزند ۱۰ و سه ساله دختر و پسر است که فرزندان خود را برای خرید پاییزه به چهار باغ آورده است.وی برای رسیدن به مراکز خرید و تنوع از پارک شهید رجایی(هشت بهشت) اصفهان عبور می کند تا هم به خواسته بچه‌ها برای پارک و بازی ادا کند هم رختی جدید برای فرزندان خرید کند.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: پارک شهید رجایی یکی از بهترین بوستان‌های شهری اصفهان است اما متاسفانه چندسالی است که در معرض ناامنی قرار گرفته است و افراد مشکوک و خاص در این پارک زیاد شده است ؛ فضای زیبای این پارک من را همیشه به سمت خود می‌کشاند اما ترس از وجود برخی افراد معتاد و مواد فروش ما را نگران کرده است.

وی به ایرنا گفت: فرزندان من هنوز کوچک هستند شاید متوجه نشده باشند اما با من با چشمان خود فردی مسن را در پارک دیدم که گوشه‌ای پر تردد از پارک لباس خود را درآورده و با ادوات اولیه‌ای همچون لیوان یک بار مصرف، سرنگ،کش شلوار،یک پاکت سیگار و فندک به خود مواد مخدر تزریق کرد که به نظرم این صحنه یکی از خطرناک‌ترین صحنه‌هایی بود که دیدم.

سارا، مریم و ملیکا سه دانش‌آموز دختری بودند که پس از تعطیل شدن از مدرسه کنار هم در چمن نشسته و با هم سرگرم صحبت بودند، به جمع آنها رفته و سئوال کردم هر روز به این پارک می‌آیید؟ ملیکا پاسخ داد که تقریبا سه روز در هفته را به خانواده اطلاع و از راه مدرسه به پارک می‌آییم و ناهار را دور هم می‌خوریم.

از آنها سئوال کردم که آیا در این پارک افراد معتاد یا مصرف کننده تا کنون دیده‌اند؟ مریم از بین این سه نفر پاسخ داد؛ بله بسیار زیاد و خیلی از این پسرهای جوان که از کنار ما رد می‌شوند به شوخی یا جدی پیشنهاد انواع سیگار یا قرص روانگردان را می‌دهند و حتی دعوت می‌کنند که به جمع دوستانه آنها بپیوندیم.

سارا گفت: بعضی وقت‌ها از لابه لای این شمشادها و درختان صدا می‌آید. اوایل فکر می‌کردم حیوانی همچون گربه است اما تاکنون چندین بار افراد معتاد کثیفی را دیده‌ایم که بسیار آشفته و پریشان بوده و با دست کردن در زباله‌ها و آشغال‌ها و اطراف پارک زباله و یک سری وسایل جمع‌آوری می‌کنند؛ این افراد بسیار ترسناکند و ما از آنها گریزان هستیم.

تاکنون گزارش مردمی زیادی مبنی بر حضور و آمد و شد معتادان متجاهر و کارتن خواب در پارک‌های محلی مناطق مختلف شهر اصفهان به خصوص مناطق محروم و حاشیه‌ای اصفهان و برخی از پارک‌های مرکزی و بزرگ پر رفت و آمد به سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان از سوی مردم گزارش شده است و مسئولان را به آن واداشته است که نسبت به این خطر بزرگ واکنش نشان دهند، چنانکه محمدرضا جان‌ نثاری معاون استاندار اصفهان گفت: به‌دنبال این هستیم که معتاد مُتجاهر در سطح خیابان‌های استان نداشته باشیم و ضروریست این افراد به‌سرعت جمع‌آوری شوند و به زندگی عادی خود بازگردند.

وی افزود: انتظار می‌رود در سطح ملی به هزینه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی نگاه واقعی شود و بطور مثال در بحث سرانه ماده ۱۶ و افزایش ظرفیت سهمیه این ماده، نیازمند مساعدت‌هایی در سطح ملی هستیم تا امور جاری استان به بهترین نحو ممکن پیش برود زیرا ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر تصریح دارد که معتادان به مواد مخدر و روانگردان با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان با هزینه دولت و با هدف کاهش آسیب‌ها نگهداری شوند.

یکهزار و ۱۸۴ نوع ماده مخدر صنعتی در کشور شناخته شده است

به گفته علیرضا کاظمی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور که چندی پیش سفری به اصفهان داشت؛ با توجه به افزایش مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان دو کار مهم در جامعه دانش‌آموزی مد نظر است؛ نخست ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات دانش آموزان و خانواده‌ها و سپس آموزش مهارت‌های پیشگیرانه به نسل نوجوان زیرا بیش از یکهزار و ۱۸۴ نوع ماده مخدر صنعتی در کشور شناخته شده است و از این رو می‌طلبد حساسیت‌های ویژه‌ای در همه افراد جامعه ایجاد شود.

وی معتقد است، در دولت سیزدهم ظرفیت ایجاد فضا و ساماندهی معتادان متجاهر به طور میانگین ۱۲۴ درصد رشد داشته است که نشان دهنده اهمیت دادن دولت به این حوزه است.

اصفهان،باید از بزنگاه ایمن توزیع مواد مخدر کشور خارج شود

از آنجایی که استان اصفهان به عنوان چهار راه مواصلاتی و یکی از معبرهای ورودی مواد مخدر از شرق و جنوب کشور محسوب می‌شود، پلیس برای مقابله با قاچاق مواد مخدر باید تمام نقاط تردد قاچاقچیان را ناامن کند زیرا اصفهان از شرق به یزد و خراسان جنوبی، از شمال به سمنان و قم و مرکزی، از غرب به لرستان و چهارمحال و بختیاری، از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و فارس و در قسمت شمالی و شرقی به کویر و در قسمت غربی و جنوبی نیز به سلسله کوه‌های زاگرس محدود می‌شود.

طبق گفته کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان بیشترین بار قاچاق مواد مخدر استان اصفهان از محورهای جنوبی و شرقی اصفهان یعنی کرمان و یزد به صورت زمینی وارد می‌شود که بیشتر نه برای مصرف این استان که برای عبور به سایر نقاط کشور است.

ورود و خروج روزانه یک میلیون خودرو سبک و سنگین از تمامی راه‌های استان نشان دهنده اهمیت اصفهان به لحاظ جابه جایی کالا و خدمات است.

بیش از ۱۶۰۰ خُرده‌فروش و معتاد مُتجاهر در اصفهان دستگیر شدند

زنگ خطر حضور معتادان تزریقی در بوستان‌های شهری اصفهان

سردار محمدرضا هاشمی‌فر جانشین فرمانده انتظامی اصفهان که متوجه چنین خطری بیخ گوش دانش‌آموزان و قشر نوجوان شده است در مهرماه جاری گفت:همزمان با بازگشایی مدارس، طرح ویژه آرامش به‌منظور سالم‌سازی محیط اطراف مدارس برای دانش‌آموزان با هدف شناسایی و دستگیری خُرده‌فروشان مواد افیونی و معتادان مُتجاهر در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی قرار گرفت که تا به امروز ۵۹۰ خُرده‌فروش دستگیر و به مرجع قضائی تحویل شده‌اند.

وی افزود: در این طرح یکهزار و ۲۶ معتاد مُتجاهر از سطح محلات جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و نیز ۴۹۱ معتاد عادی به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ تحویل شدند و بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر نیز کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی اصفهان، یکی از اولویت‌های فرماندهی انتظامی استان را مقابله با قاچاقچیان در محورهای مواصلاتی، برخورد با خُرده‌فروشان مواد افیونی و جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح محلات آلوده به این مواد است که به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی دنبال می‌شود.

وی افزود: در برخورد با افرادی که در سطح محلات، بوستان‌ها و مناطق آلوده اقدام به خُرده‌فروشی مواد مخدر می‌کنند، اقدامات بسیار خوبی توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر استان صورت گرفته است و به‌صورت مستمر طرح های پاکسازی در محیط‌های آلوده اجرا می‌شود.

اکیپ‌های گشت پیشگیری و رفع تخلفات شهری معتادان را جمع‌آوری می‌کند

روح‌الله ابوطالبی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: سومین طرح ساماندهی کارتن‌خواب‌ها در اصفهان با هماهنگی و همراهی پلیس مبارزه با مواد مخدر، اکیپ‌های گشت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اجرا و تعداد ۱۲۰ کارتن‌خواب به مراکز معین شده هدایت و توسط پلیس مبارزه با موادمخدر ساماندهی و غربالگری شدند.

وی افزود: در این ایام اکیپ‌های پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با گشت‌های شبانه‌روزی اقدام به هدایت این آسیب‌دیدگان اجتماعی به مراکز غربالگری معین می‌کنند.

معتادان جمع‌آوری شده بعد مدتی کوتاه مجدد رها می‌شوند

سرهنگ احمد نیکبخت رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: آمار دقیقی از تعداد معتادان متجاهر و کارتن خواب در داخل پارک‌ها و اماکن متروکه نداریم اما پلیس به طور متوسط هر ماه حدود ۳۰۰ معتاد عادی و متجاهر را از سطح شهر جمع‌آوری و تحویل کمپ اعتیاد می‌دهد.

وی در مورد وجود معتادان متجاهر در پارک‌ها افزود: پلیس بارها اعلام کرده است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و احداث کمپ‌های ترک اعتیاد رایگان با ظرفیت و امکانات مناسب که توان نگهداری و درمان تعداد زیادی معتاد را داشته باشند قادر است در مدت زمان کمی تمام معتادان را از سطح شهر جمع‌آوری کند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: اکنون معتادانی که جمع‌آوری می‌شوند در مدت زمان اندکی بدون اینکه به طور کامل اعتیادشان را ترک کنند ،درمان شوند و برای اشتغال و تامین معیشت آنها فکری صورت گیرد، آزاد و دوباره در به وضعیت سابق خود باز می‌گردند؛ با این وجود پلیس و به وظیفه خود در زمینه جمع آوری معتادان عمل می‌کند.

سرهنگ نیکبخت گفت:معتقدیم؛ معتادی که سال‌های متمادی مواد مصرف کرده است ، ظرف یک هفته و یک ماه نمی‌تواند اعتیاد را ترک کند و حداقل ۳ ماه برای سم زدایی مواد از بدن او و ۶ تا ۹ ماه هم دوره روان درمانی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: بنابر آنچه گفته شد؛ تنها ۱۰ درصد معتادان اگر اراده قوی و محکم داشته و مورد حمایت خانواده قرار گیرند، امکان ترک و درمان کامل را دارند و ۹۰ درصد دیگر موفق به ترک اعتیاد و درمان کامل نمی‌شوند.

به گزارش ایرنا، اصفهان از جمله‌ شهرهای کشور است که دارای بوستان‌های محلی خیلی بزرگ و با وسعت زیاد است، چنانکه بالاترین میزان بوستان شهری را به ترتیب در منطقه ۱۰ با ۱۵ بوستان و مناطق هشت، ۱۲ و ۱۳ شهرداری با ۱۱ بوستان و مناطق چهار، شش و ۹ شهرداری با ۱۰ بوستان وجود دارد که بالاترین میزان بوستان محلی به ترتیب با ۶۰ بوستان در منطقه ۱۰ شهرداری، ۴۱ بوستان در منطقه ۱۴ شهرداری و ۲۹ بوستان در منطقه هشت شهرداری وجود دارد و بالاترین آماربوستان همسایگی را با ۲۹ پارک در منطقه هشت، ۱۷ بوستان در منطقه سه و مناطق چهار و ۱۵ هر کدام با ۱۳ بوستان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha