تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات استراتژیک رئیس جمهور گفت: نوآوران اجتماعی که رویدادی مانند نوپیا را اجرا می‌کنند، ماموریت خود را در رشد اقتصادی هشت درصدی و چشم‌انداز آینده کشور تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی زمانیان روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه دومین رویداد نوپیا، افزود: نوآوران اجتماعی و کسب و کارهای شکل گرفته در این زمینه باید سه ماموریت مفهوم سازی، ایجاد صنف و تشکل و تعیین چشم انداز را برای خود تعریف کنند و در راس کارهایشان قرار دهند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک رئیس جمهور یادآور شد: هنوز در جامعه برای جریان نوآوری اجتماعی، مفهوم پردازی و جامعه سازی انجام نشده است؛ از همین رو افراد بسیاری با آن آشنا نیستند و مهم‌ترین گام آن در این مسیر، مفهوم سازی است.

زمانیان اظهار کرد: نوآوران اجتماعی باید به فکر ایجاد یک تشکل و صنفی باشند که فعالیت‌های آن از پراکندگی خارج شود تا اصولی برای این نوع فعالیت‌ها تعریف و به دنبال آن نیز اثربخشی لازم شکل بگیرد.

وی گفت: در غیاب یک چشم‌انداز و ماموریت برای کمک به رشد و توسعه کشور، نمی‌توان میزان تاثیرگذاری این نوآوری‌های اجتماعی را ارزیابی کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید یک نصاب و سنجه برای کارها تعریف کرد تا بر اساس آن بتوان میزان تاثیرگذاری این نوع رویدادها در اقتصاد و توسعه کشور را ارزیابی و سنجش کرد؛ هنر نوآوری اجتماعی باید این باشد که مجموعه فعالیت‌های خود را ارزش‌گذاری اقتصادی کند تا بتواند ارزش ایجاد شده را به اقتصاد کشور منتقل سازد.

نوپیا روی قدرت توانمندسازی اجتماع می‌ایستد

سعید زاهدی، دبیر دومین رویداد نوپیا نیز در این مراسم گفت: این رویداد بر روی امکان ایجاد تغییر در جامعه تمرکز دارد و روی قدرت توانمندسازی اجتماع‌های مختلف می‌ایستد.

وی افزود: سه گروه در مورد بحث‌های مختلف با محوریت سه رویکردی که برای این دوره از نوپیا انتخاب شده بود، حضور داشتند.

دبیر رویداد نوپیا۲ به اکران و نقد و بررسی فیلم و پیش‌بینی بخش تخصصی مربوط به نوجوانان اشاره کرد و یادآور شد: تاکید بر بخش نوجوان، این بود که اگر بناست این نوجوانان وارد عرصه تغییر و توسعه شوند، از هم اکنون باید برای این کار آماده باشند.

زاهدی اظهار کرد: در پنل‌های نوپیا سعی کردیم گروه‌های مختلف زنان، ترویج علم و سمن‌ها به ارائه فعالیت‌ها خود بپردازند و آنان را به جرگه نوآوران اجتماعی اضافه کنیم.

وی گفت: مساله نوپیا ایجاد تغییر با استفاده از ابزار رویداد و دیگری صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های ماموریت گراست که با همکاری صندوق نوآوری اجتماعی انجام می‌گیرد و ما قول چند ۱۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات گرفته‌ایم تا از این کسب و کارها و اجتماع حمایت کنیم.

دبیر رویداد نوپیا۲ خاطرنشان کرد: رویداد موضوعی، جایی می‌ایستد که مظهر تمدن و فرهنگ است؛ مانند نوپیا زبان فارسی که نخستین بخش آن امروز در این دروه برگزار شد و برنامه اصلی آن در زمستان اجرا خواهد شد.

زاهدی با اشاره به بخش نوپیا شهری، ادامه داد: به کنشگران اجتماعی باید کمک کنیم تا به بهبود شرایط در شهرهای خود بپردازند و بررسی کنند که از چه طریق می‌توان خدمات بهتری برای شهروندان در هر شهر ارائه کرد.

دبیر رویداد نوپیا تاکید کرد: ما قرار نیست کاری انجام دهیم بلکه بناست زمینه‌ای ایجاد کنیم که خود کنشگران فعالیت و اقدام کنند و نوپیا نقش همراهی و تعامل‌گر را دارد؛ بناست نوپیا در میان قدرتمندان عرصه تصمیم و تغییر و کنشگران اجتماعی بایستد و به ایجاد ارتباط میان آنها کمک کند.

جایزه ملی نوآوری اجتماعی نوجوان اجرایی خواهد شد

ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری نیز در این مراسم ادامه داد: حکمرانی به ابزار نیاز دارد و اگر در دوره‌ای ابزار قدرت، ثروت و قانون بوده، اکنون این ابزار تغییر کرده و آن نوآوری اجتماعی است.

وی اضافه کرد: اگر در یک دوره گذار باشیم، می‌توانیم با فردایی صحبت کنیم که نوآوری اجتماعی به ابزار تک‌تک افرادی که می‌خواهند در جامعه نقش آفرین شوند تبدیل شده است.

حسنلو اعلام کرد: در دوران گذاری که داریم تجربه می‌کنیم و شاید نسل بعد پس از آن زندگی کنند، باید با نوجوانانی که آینده ما را قرار است، بسازند و اهالی نوآوری اجتماعی امروز با اهالی نوآوری اجتماعی فردا گفت‌وگو کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم ، بیان کرد: جایزه ملی نوآوری اجتماعی نوجوان با همت دوستان نوپیا اجرایی خواهد شد و ما در جریان این جایزه، این نگاه را داشتیم که فعالان این حوزه را کنار هم قرار دهیم تا پازل جذاب نوآوری اجتماعی را بسازیم و تکمیل کنیم.

به گزارش ایرنا، رویداد نوپیا ۲ با حضور بیش از یک هزار و ۲۰۰ شرکت‌کننده با برگزاری پنل‌ها و اجتماع‌های مختلف به کار خود پایان داد.

رویداد نوپیا فرصتی برای کسب و کارهای اجتماعی است که برای دومین سال پیاپی به منظور حمایت از کسب و کارهای فعال در زمینه کاهش مسائل اجتماعی برگزار شد که امسال با سه رویکرد آموزش، سلامت سالمندی و کسب و کارهای اجتماعی به فعالیت خود را به پایان رساند.

در این رویداد هفت ارائه در قالب اجتماع کسب و کارهای اجتماعی، هفت ارائه در بخش اجتماع سلامت سالمندی، ۲ ارائه در بخش اجتماع آموزش، ۶ ارائه در بخش نوپیا نوجوان، چهار ارائه در بخش نوپیا پنل همراه با اکران و نقد و بررسی ۲ فیلم اجرا شد.

همچنین در حاشیه این رویداد، بخش سکوی پرتاب با داوری تیم‌های استارتاپی که ۲۰ مورد از آنها در حین اجرای برنامه‌ها اقدام به ارائه کسب و کار و برنامه‌های خود کردند نیز برگزار شد.

در بخش جاده موفقیت اجتماع سازان و نوآوران اجتماعی موفق همدیگر را ملاقات کرده و به گفت‌وگو و تعامل پرداختند و همچنین در بخش ایران آینده، تصویری از ایران آینده با کمک هوش مصنوعی ارائه شد.

نخستین دوره نوپیا ۳۱ تیر سال گذشته نیز مانند دور دوم آن در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد و میزبان تعدادی از فعالان حوزه اجتماعی بود.

در پایان این مراسم از پوستر جایزه ملی نوآوری نوجوان رونمایی شد.