«نوپیا» مخفف نوآوری پیشرفت ایران همانطور که از اسمش پیداست قصد دارد بهواسطه تبیین کلیدواژه عنوان «نوآوری اجتماعی» عامه مردم را برای رسیدن به جامعهای پویاتر و پیشرفتهتر هدایت کند.
در این بین، آنچه اهمیت بیشتری دارد، خلاقیت و شناخت صحیح مسائل اجتماعی توسط خود مردم است؛ به این معنی، تا شناخت واقعی از مسئله اجتماعی وجود نداشته باشد، نمیتوان انتظار داشت که مسائل از طریق گروههای مردمی حلوفصل شود. برای رسیدن به این مطلوب، افرادی هستند که واسطه انتقال این مفهوم بین گروههای مردمی هستند. همان افراد یا گروههایی که شاید پیش از این بخشی از فعالیتهایشان را در قالب گروههای جهادی، سمنها، کارآفرینها دیده شده باشد.
سه معنا از نوآوری اجتماعی مطرح است. اول اینکه نوآوری برای حل مسئله اجتماعی است. دوم اینکه به دنبال راهکار نوین است و سوم چگونگی تبدیل نوآوری به جریان اجتماعی که مردم بتوانند بهصورت نوآورانه به میدان حل مسائل بیایند. معنای سوم، مفهوم مهمی است و نوآوری اجتماعی را با گفتمانشناسی گره میزند و حالا قرار است در این رویداد بزرگ، همین گفتمان شناسی و شبکهسازی صورت بگیرد این در حالی است که باخبر شدیم بخشی از برنامههای رویداد بزرگ نوپیا در روز پنجشنبه ۳۰ تیرماه در محل بازار «پردیس سینمایی چهارسو» مربوط به فعالیتهای اندیشکدههایی است که رویکرد نوآوری اجتماعی دارند.
از این رو، برخی مدیران اندیشکده ها نیز در رویداد بزرگ ملی نوآوری و پیشرفت ایران حضور دارند و حالا این سؤال پیش میآید که چه رابطهای بین اندیشکدهها و حل مسئله و کارکرد نوآوری اجتماعی میتواند وجود داشته باشد؟
این سؤال را از محسن دنیوی دبیر رویداد نوآوری نوپیا میپرسیم. دنیوی در این مورد میگوید: برخی اندیشکده ها در تبیین کلیدواژه «نوآوری اجتماعی» با ما همراه بودهاند؛ البته در تعریف اندیشکدهها اینطور بیانشده است که اندیشکدهها تولید سیاست و سیاست پژوهی و راهبردنویسی برای حل مسائل را بر عهده دارند و اینطور برداشتشده بود که اندیشکدهها برای راهبرد نویسی، نیازی به مداخله افراد و اجتماع مردم ندارد چون به هر دلیلی ممکن است مردم همراهی نکنند. اما حالا که پدیده نوآوری اجتماعی مطرحشده است؛ سیاست در بخش نوآوری اندیشکدهها اینطور تعریف میشود که باید مسائل از طریق اجماع و اجتماعات انسانی حلوفصل شود.
بیشتر متوجه میشویم که اندیشکدهها برخی از فعالیتهای خود را صرف پرداختن به حل مسائل و مشکلات مناطق محروم کردهاند در این مورد به سراغ شوان صدر قاضی پژوهشگر تحقیقات اقتصادی اجتماعی از دانشگاه سازمان ملل میرویم؛ شخصی که پژوهشهای میدانی اندوخته تجربیاتش است، میگوید: اصل نتیجه حل مسائل بسیار مهم است. نمونههایی از مسائل حلشدهای در جامعه بهصورت الگو داریم که اصرار بر نوآوری ندارند، بلکه تمرکزشان روی اثربخشی است. این گروهها بعد از انجام کار، تازه فکر میکنند که کدام بخش از کارشان نوآورانه بوده است. اندیشکده ها اینجا میتوانند تمامقد حاضر شوند و برای حل مسائل به موضوعات اجتماعی نور بتابانند.
صدر قاضی از دغدغهاش در ایران میگوید که بیشتر پژوهشگران و اندیشمندان برای حل مسئله به سراغ کتابها و مقالهها میروند. مبنای این مقالهها بیشتر در کشورهای آفریقای جنوبی و شرقی آسیا است که هیچ سنخیتی با مسائل کشور ما ندارد.
وی در این باره میگوید: در کشور ما مفاهیمی مثل برکت در کسبوکار، نذر دادن که برتابیده از فرهنگ و زیستبوم ما است وجود دارد که در جای دیگری ممکن است وجود نداشته باشد؛ مثل نذر طبیعت یا نذر وقت همه اینها مسائل را برای ما طور دیگری میتواند حل کند که با کشورهای دیگر متفاوت باشد پس نباید صرفاً الگوبرداری کرد.
محمد محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقهای و رئیس شورای سیاستگذاری رویداد ملی نوپیا، الگوهای موفق اجتماعی را به فعالیتهای اندیشکدهها بهعنوان جایگاه اندیشه گره میزند و تصریح میکند: باید فضای ذهنی نخبههای اجتماعی به فضای اندیشکدهها نزدیک شود. این الگوسازی و مدلسازی توسط اندیشکدهها صورت میگیرد تا جنس جدیدی از آینده ترسیم شود. فهم مسئله در رویداد نوپیا شروع همین حرکت یکپارچه است.
بنا به گفته محمد حیدری دبیر رسانهای و اجرایی رویداد ملی نوپیا، این گردهمایی بزرگ ۳۰ تیر با دعوت جمعی از نوآوران اجتماعی از اقصی نقاط کشور برای تبادل ایدهها و آشنایی با اقدامات نوآورانه برگزار خواهد شد و این رویداد تازه، آغازی بر مسیر نوآوری و پیشرفت است؛ این گردهمایی در «پردیس سینمایی چهارسو» تهران واقع در ضلع جنوبی شرقی تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و پل حافظ است.
این همایش رأس ساعت ۹ صبح آغاز میشود و تا پایان روز با برنامههای متنوع ادامه دارد. اغلب مخاطبان این برنامه بهصورت برخط در سراسر کشور با این برنامه همراه میشوند و ثبتنام کنندگان نیز بهصورت حضوری شاهد غرفهها و پنلهای تخصصی این رویداد خواهند بود.
نظر شما