تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این روزها شاهد هستیم کسانی که ادعای آزادی و حقوق بشر دارند و دم از بشریت و اخلاق می‌زنند، چگونه از کنار این همه جنایات در غزه می گذرند و حتی حمایت همه‌جانبه هم از آنها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل در افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، با اشاره به دو نعمت امنیت و سلامت در اسلام از مردم و مسئولان خواست تا این‌ موارد را مورد توجه قرار داده و افزود: من برای اینکه توجه شما را به اهمیت امنیت و سلامت جلب کنم، می‌خواهم شما اتفاقاتی را که در غزه در حال رخ دادن است، تصور کنید. جایی که مدعیان حقوق بشر، کسانی که ادعای آزادی دارند، کسانی که دم از بشریت و اخلاق می‌زنند، چگونه از کنار این همه جنایت به راحتی می‌گذرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اهمیت رشته های علوم انسانی توضیح داد: بزرگترین سرمایه هر کشور آرمان‌ها و فرهنگ آن است و این علوم و  رشته‌های علوم انسانی هستند که فکر و فرهنگ هر جامعه ای را شکل می‌دهند. اگر می‌خواهیم افکار جامعه را متحول کنیم و پرورش دهیم، باید به رشته‌های علوم انسانی توجه بیشتری داشته باشیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه رشته‌های علوم انسانی فرهنگ ساز هستند، گفت: این حوزه به افزایش سرمایه اجتماعی منجر می‌شود و فرهنگ اسلامی جامعه را ارتقا می‌دهد. اگر به دنبال جامعه الهی بر مبنای کنترل درونی و انسانی هستیم، باید به رشته‌های علوم انسانی _اسلامی توجه ویژه داشته باشیم.

زلفی گل اظهار داشت: حوزه علوم انسانی اسلامی باید سرمشق نویس باشد ولی در حال حاضر مشق نویس کشورهای غربی شده است. برای رفع این چالش باید برون دادهای پژوهش‌ها و مقالات حوزه علوم انسانی باید مورد توجه پژوهشگاه‌ها قرار گیرد و ایران و انقلاب اسلامی باید مرکز پرورش علوم انسانی اسلامی باشد.

وی ادامه داد: کشورهای غربی تلاش می‌کنند، نخبگان خود را سمت حوزه علوم انسانی هدایت کنند. اما در کشور ما استعدادهای برتر تمایلی برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی ندارند. 

زلفی گل با بیان اینکه وزارت علوم برای افزایش همکاری بین دانشگاه‌ها و حوزه تلاش می کند، افزود: اهمیت این حوزه و توزیع متقارن نخبگان در این رشته‌ها بر کسی پوشیده نیست. مقطع تحصیلی دکتری در دانشگاه‌ها تا قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت، انقلاب جسارت ارتقای تدریس و علم را به جامعه دانشگاهی داد. در نتیجه اکنون نیز باید با تکیه بر همین جسارت و انگیزه حوزه علوم انسانی را نیز ارتقا دهیم.

وی افزود: اهمیت رشته‌های علوم انسانی باید برای دانشجویان و دانش آموزان تشریح شود تا آنان به تحصیل در این حوزه علاقمند شوند. از طرف دیگر دانشمندان علوم انسانی نیز باید با ارائه راهکار و پژوهش‌های علمی به حل مشکلات کشور مشغول شوند و به مسئولان برای سیاست گذاری و به مردم برای فرهنگ سازی کمک کنند.

هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، محمدرضا مخبر رئیس فرهنگستان علوم، حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و جمعی از اندیشمندان حوزه علوم انسانی اسلامی در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این مراسم به دو نفر از محققان و نظریه پردازان حوزه علوم انسانی اسلامی جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی اهدا شد.

کمیسیون‌های تخصصی این دوره از کنگره نیز از ۲۳ آبان تا اول آذرماه در مراکز منتخب علمی کشور برگزار می شود.