۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۰:۰۰
کد خبر: 85287762
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش تنش در دانشگاه‌های آمریکا بر سر غزه

۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۰:۰۰
کد خبر: 85287762
افزایش تنش در دانشگاه‌های آمریکا بر سر غزه

تهران- ایرنا- اعتراض و بازداشت در محیط های دانشگاهی آمریکا با افزایش تنش بر سر جنگ غزه و نسل کشی فلسطینیان، به یک روال عادی در دانشگاه های آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای را با نام «طوفان الاقصی» از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه های مقاومت، با کمک آمریکا و اکثر کشورهای غربی اقدام به بمباران مراکز درمانی و منازل مسکونی غزه کرده است که تاکنون در اثر این اقدام جنایتکارانه حدود ۱۱ هزار فلسطینی به شهادت رسیده اند.

در بمباران های بی وقفه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، ۴ هزار و ۵۰۶ کودک کشته شده اند.

در همین حال، کمیسر کل آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) وضعیت زندگی ساکنان نوار غزه در سایه تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی را شوکه کننده ارزیابی کرد. فیلیپ لازارینی در اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض اعلام کرد: ۱۰۱ کارکنان فلسطینی آنروا در غزه جان باخته اند.

بدنبال حملات بی وقفه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بسیاری از شهرهای جهان در کشورهای مختلف به صحنه تظاهرات حامیان فلسطین تبدیل شده است. مردم در بسیاری از نقاط جهان ضمن همبستگی با مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان اشغال‌ فلسطین شده اند.

در همین حال تارنمای فورچون در گزارشی از اوضاع دانشگاه ها در آمریکا نوشت: در دانشگاه ام آی تی پس از آن که معترضان به جنگ، یک ساختمان مهم را تصرف کردند و برخی از آنها ضرب الاجل تعیین شده برای خروج از ساختمان را نادیده گرفته و از ترک آن خودداری کردند، مسئولان دانشگاه تعدادی از دانشجویان را تعلیق کردند.

این ماجرا تنها اتفاقی نبود که در روزهای اخیر به دلیل جنگ در محیط های دانشگاهی رخ داد. دانشگاه براندیس این هفته فعالیت یک گروه دانشجویی طرفدار فلسطین را ممنوع کرد. حدود ۲۰ دانشجو نیز به دلیل تظاهرات در دانشگاه براون بازداشت شدند. روز جمعه، دانشگاه کلمبیا اعلام کرد گروه «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» و گروه «صدای یهودی برای صلح» مخالف رژیم صهیونیستی، را تا پایان ترم از گروه های دانشجویی رسمی تعلیق می‌کند. هر دو گروه به نقض مکرر سیاست های دانشگاه از جمله برگزاری یک رویداد بدون مجوز در روز پنجشنبه گذشته متهم شده اند.

طیف واکنش ها به این اعتراضات نشان می‌دهد مسئولان دانشگاهی برای برخورد با اعتراض‌ها که فضاهای آرام محیط های دانشگاه را به مکانی تبدیل کرده‌ که برخی از دانشجویان احساس امنیت نمی‌کنند، در تلاش هستند.

در دانشگاه ام آی تی، سالی کورن‌بلوت رییس دانشگاه با ارسال نامه ای به همه دانشجویان، مرزهای اعتراض در محیط دانشگاه را مشخص کرد و تظاهرات طرفدار فلسطین را بلند و مخل کننده توصیف کرد. این اعتراض در ساختمانی به نام لابی هفت یک روز به طول انجامید.

هنگامی که برخی از معترضان پس از ضرب الاجل تعیین شده از خروج از این ساختمان خودداری کردند، دانشگاه اعلام کرد که این دانشجویان تعلیق می شوند. رییس دانشگاه پس از شنیدن نگرانی‌هایی در مورد مشکلات ویزای دانشجویان، گفت که این دانشجویان از فعالیت‌های دانشگاهی غیرآکادمیک محروم خواهند شد.

مشخص نیست چه تعداد دانشجو تعلیق شده اند و این تعلیق چه زمانی اجرا می شود. این اقدام انتقادهایی را به همراه داشته است.

محمد محمد، سازمان دهنده ائتلاف فلسطینی دانشگاه ام آی تی در بیانیه ای اعلام کرد: عشق و مبارزه ما برای مردم غزه تحت تأثیر تاکتیک های ایجاد ترس مسئولان دانشگاه قرار نمی گیرد. در حالی که ممکن است دانشگاه ابزارهایی برای ارسال نامه‌ و ایمیل‌ به همه دانشجویان، کارکنان، اساتید دانشگاه داشته باشد، ما هدف عادلانه و صدای جمعی هزاران نفر را در جامعه دانشگاهی ام آی تی داریم و به حمایت از پایان دادن به نسل کشی و اشغالگری متعهد هستیم.

از سوی دیگر اتحادیه اسرائیلی ام آی تی، از این دانشگاه به دلیل تعلیق نکردن تحصیلی معترضان انتقاد و اعلام کرد به دانشجویان یهودی هشدار داده شده به دلیل خطر برای امنیت فیزیکی آنها، وارد ورودی دانشگاه نشوند.

روز چهارشنبه، ران لیبوویتز رییس دانشگاه برندیس، در بیانیه ای عنوان کرد که دیگر گروه دانشجویان ملی برای عدالت در فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد. این اقدام به دلیل حمایت این گروه از حماس و «دعا برای از بین رفتن اسرائیل و مردم یهود» انجام شده است.

طبق گزارش بوستون گلوب، روز دوشنبه اخطاریه ای به این گروه ارسال شد مبنی بر اینکه فعالیت این گروه به عنوان یک گروه دانشجویی رسمی لغو شده است.

این در حالی است که لیبوویتز مدعی شد از تبادل ایده و نظرات در محیط دانشگاه استقبال می شود.

گلوب گزارش داد که این گروه در بیانیه ماه اکتبر اعلام کرد: حمایت و به رسمیت شناختن مردمی که ۷۵ سال سرکوب، آوارگی و محرومیت از حقوق اولیه خود را تحمل کرده اند، یک ضرورت اخلاقی است. این شامل «مقاومت مسلحانه» می شود.

روز چهارشنبه در پراویدنس، رود آیلند، دانشگاه براون ۲۰ دانشجو را که از ترک ساختمان دانشگاه در طول تحصن خودداری کرده بودند، بازداشت کرد. این دانشجویان، همراه با یک گروه دیگر دانشجویان یهودی حامی آتش بس در غزه، از دانشگاه خواستند از «آتش‌بس فوری و صلح پایدار» حمایت کند و کمک های شرکت هایی را که امکان جنایت جنگی در غزه میسر می سازند، رد کند.

این دانشگاه در بیانیه ای اعلام کرد که به این دانشجویان قبل از بازداشت، بارها نسبت به تخطی از قوانین هشدار داده است.

دانشگاه براون در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان دانشگاه در هفته‌های اخیر با بسیاری از گروه‌های دانشجویی برای شنیدن سخنان آنها و رسیدگی به نگرانی‌هایشان دیدار کرده‌اند و به این کار ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha