یاسوج- ایرنا- دهستان محروم زیلایی یکی از سخت گذرترین و از مناطق سردسیری استان کهگیلویه و محسوب می شود و با توجه به ریزش بهمن و انسداد جاده ها در زمستان، ایجاد راهدارخانه در این منطقه یکی از مطالبات چندین ساله مردم و از ضروریات منطقه بود که عملیات اجرایی آن پس از سالها آغاز شد.

به گزارش ایرنا، زمستان هر سال شاهد ریزش بهمن های متعدد و انسداد جاده های روستایی زیلایی هستیم به گونه ای که در سال گذشته در مدت تنها چند روز شاهد ریزش ۱۲ بهمن بودیم که راه ارتباطی این روستائیان به طور کلی قطع و خدمات رسانی به آن ها دشوار بود.

راهدارخانه شهدای زیلایی با حضور معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مدیران کل ادارات، فرماندار، بخشدار ومسئولان محلی در منطقه گردشگری و زیبای شبلیز کلنگ زنی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد، در آئین آغاز عملیات اجرایی این پروژه، گفت: اعتبار این راهدارخانه افزون بر ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) ۵۰ درصد و سرجمع اعتبارات ملی استانی به صورت ۵۰ درصد پیش بینی و تأمین اعتبار شده است.

حمید رضا پیمانجو افزود: احداث این راهدارخانه در گردنه سخت گذر، برف گیر سیاه کوه بخش زیلایی شهرستان مارگون که با ۲ هزار و ۵۶۹ متر نسبت به سطح دریاست پیش بینی شد، یک ضرورت بود که به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تقدیم مردم محروم این منطقه و تمامی کاربران جاده ای خواهد شد.

وی ادامه داد: زیر بنای این سازه ۱۱۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع است و ساخت این مجموعه متناسب با مناطق سردسیری اجرا خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی پرترافیک، حدفاصل روستای بزرگ تمنک شبلیز، پوله، زیرنا، بالرود، چاهن، برد پهن، موشمی ها تا سر قلعه گرگر هم مرز شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری با جمعیتی بالغ بر ۱۶ هزار نفر جمعیت به صورت مستقیم از این جاده بهرمند هستند.

پیمانجو عنوان کرد: ساخت این مجموعه برای سرویس دهی و تردد آسان تر وسائط نقلیه به جهت قرار گرفتن شیلات و آبزی پروری های موجود ساکنان این روستاها یک خواست کلی و به حقی بود و تردد زین پس با استقرار دائم دستگاه‌های راهداری به سهولت انجام خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: ساخت سوله نگهداری نمک، آشیانه های ماشین آلات و سایر ملزومات و درخواست زمین بیشتر جهت توسعه ی این مجموعه نیازمند همکاری معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است.

از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است.

کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.