علیرضا راستیار، پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تا پیش از این رصد جاده های استان به وسیله ۳۰ دوربین انجام می شد که اخیرا و با پیگیری هایی که از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور انجام شد، با افزوده شدن ۳۱ دوربین تا پایان سال تعداد این دوربین ها به ۶۱ دستگاه خواهد رسید.
وی، ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت پایش تصویری محورهای مواصلاتی فارس به ویژه در ایام پرتردد و هنگام بارشها ادامه داد: این سامانهها علاوه بر رصد ترافیک جادهای قابلیت رصد سوانح، انسداد راهها و تغییرات آب و هوایی را نیز دارند.
او اظهار کرد: تصویر این دوربینها بر روی اپلیکیشن و سامانه ۱۴۱ قابل رویت است و هموطنان می توانند برای مدیریت سفرهای خود با مراجعه به سامانه مذکور و استفاده از اپلیکیشن اقدام کنند.
اجرای ۲۰۰ کیلومتر روکش اسلاری سیل
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس همچنین ادامه داد: طی یک سال گذشته در ۲۰۰ کیلومتر از محورهای استان روکش «اسلاری سیل» (یکی از آسفالت های حفاظتی و از روش های نگهداری و مرمت رویه آسفالتی راه ها روش اسلاری سیل Slurry Seal است) با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال انجام شد.
راستیار افزود: محورهای شیراز - سعادتشهر، آباده - ایزدخواست، بوانات - هرات، ارسنجان - سعادتشهر، جهرم - شیراز و محور آسپاس - سهراهی امامزاده اسماعیل از جمله محورهایی است که عملیات روکش آسفالت حفاظتی در آنها انجام شده است.
وی ادامه داد: نگهداری راه شامل مجموعه فعالیتهایی از قبیل نگهداری، روسازی شانهها، شیبها و دیگر ابنیه فنی در حدی است که راه را به شرایط اولیه ساخت آن نزدیک میکند.
او اظهار کرد: راهها از جمله سرمایههای عمده ملی هر کشور محسوب میشوند و بر اساس معیارهای بینالمللی اعتباری که برای نگهداری راهها هزینه می شود معادل ۲ تا ۶ درصد ارزش روز راهها است که این درصد بر حسب عمر مفید راه تعیین می شود.
راستیار افزود: بنابراین با توجه به محدودیتهای منابع باید با صرف هزینه کمتر سعی در حفظ و نگهداری وضعیت راههای موجود و بهسازی آنها کرد که یکی از روشهای نگهداری وضعیت راهها، اجرای انواع روشهای حفاظتی است.