تهران-ایرنا- هفته نامه نیوزویک نوشت، جو بایدن با تداوم حمایت از رژیم صهیونیستی و خودداری از درخواست اعلام آتش بس در غزه، از «خط قرمزهای» رای دهندگان منتقد خود عبور کرده و حمایت آنها را از دست داده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این هفته نامه آمریکایی افزود، واکنش بایدن به جنگ غزه، وی را در موقعیت دشواری قرار داده و برخی از دموکرات ها از جمله نیروهای ترقی خواه، جوانان و رنگین پوستان از حمایت های بی دریغ او از رژیم صهیونیستی انتقاد می کنند.

نیوزویک افزود: در حالی که سیاست خارجی به طور سنتی نقش محوری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد، تعداد آمریکایی هایی که علاقه مند نیستند به بایدن برای دوره دوم ریاست جمهوری اش رای دهند رو به افزایش است. این بی میلی رای دهندگان آمریکایی به دلیل خودداری بایدن از خواسته آنها برای درخواست اعلام آتش بس در جنگ غزه است.

آنا کاسپارین مفسر سیاسی و مجری برنامه خبری «ترکان جوان/The young Turks» گفت: به بایدن تحت هیچ شرایطی رای نمی دهم. به سیاست هایی که او از آنها دفاع می کند، اهمیتی نمی دهم. به عنوان یک آمریکایی نمی توانیم از رئیس جمهوری حمایت کنم که به پاکسازی قومی و نسل کشی فلسطینی ها در نوار غزه، چراغ سبز نشان می دهد. برای من این خط قرمز محسوب می شود.

وی افزود: آنچه که او از آن حمایت نمی کند این است که بایدن اساسا اجازه می دهد برای مشارکت در این استاندارد دوگانه در حمایت از (رژیم) اسرائیل، قانون بین المللی کاملا برچیده شود.

نیوزویک نوشت: کاسپارین در این مخالفت با بایدن تنها نیست. خودداری از رای به بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴ به دلیل واکنش او به جنگ غزه، از سوی دیگران نیز مطرح شده است.

بری نیوسام فعال سیاسی که در سال ۲۰۱۵ پرچم دوران برده داری آمریکا را در مجلس ایالتی کارولینای جنوبی پایین کشید، گفت اگر حزب دموکرات در خواست آتش بس نکند در انتخابات آتی به این حزب رای نخواهد داد.

حسن پایکر مفسر سیاسی چپ گرا نیز هفته گذشته گفت رای دهندگان نباید فقط به خاطر وجود سیستم دو حزبی، به نامزد حزب دموکرات رای دهند.

نظرسنجی که رویترز روز پنجشنبه منتشر کرد نشان داد ۶۸ درصد آمریکایی ها از آتش بس حمایت می کنند. حدود سه چهارم دموکرات ها و نیمی از جمهوریخواهان موافق اعلام آتش بس هستند.

اسامه آندرابی (Usamah Andrabi) مدیر روابط عمومی کمیته اقدام سیاسی «عدالت دمکرات ها» به نیوزویک گفت: دیوانه کننده است که رئیس جمهوری، کاخ سفید وحزب دموکرات این گونه ناهماهنگ با اکثریت رای دهندگان عمل می کنند.

شیبلی تلهامی (Shibley Telhami) کارشناس ارشد اندیشکده بروکینگز نیز که دهه هاست افکار عمومی آمریکا را درباره این موضوع دنبال می کند، به نیوزویک گفت که تغییر نگرش آمریکایی ها در این زمینه به نقطه جوشی رسیده است که وی در گذشته هرگز شاهد آن نبوده است.

نظرسنجی دانشگاه مریلیند درباره موضوعات حساس که تلهامی به انجام آن کمک کرده نیز نشان داده که حمایت از رژیم صهیونیستی بین حمله اولیه حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و حملات متعاقب آن از سوی این رژیم کاهش یافته است.

تلهامی گفت: یکی از نکات مهم در انتخابات آینده این است که سهم بزرگی از دموکرات های جوان زیر ۳۵ سال اکنون گمان می کنند که بایدن بیش از حد از (رژیم) اسرائیل حمایت می کنند. سه چهارم از آنها موافق این نظر هستند و درصد قابل توجهی (بیش از ۲۰ درصد) بیان می کنند که احتمال کمی وجود دارد که به بایدن رای دهند.

نیوزویک با اشاره به نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سیینا که نشان می داد دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از بایدن در ایالت های کلیدی آمریکا پیشی گرفته است به نقل از آندرابی نوشت: به نظر می رسد بایدن با اقدامات خود، انتخابات را به ترامپ یا هر نامزد جمهوریخواه دیگری واگذار می کند. به نظر من، او با همسویی با دولت راست افراطی اسرائیل و خودداری از توجه به اکثریت قاطع رای دهندگان دموکرات که خواستار حمایت از آتش بس هستند، دچار خطای محاسباتی بزرگی شده است.

آندرابی، تلهامی و کاسپارین به اتفاق تاکید کردند که موضع بایدن در قبال جنگ غزه، مشکلاتی را برای کمپین های انتخاباتی او در ایالت میشگان ایجاد کرده است به ویژه این که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از رای دهندگان در این ایالت، مسلمان هستند و ۳ میلیون نفر ادعا می کنند که اصل و نسب آنها از خاورمیانه و یا آفریقای شمالی است.

تلهامی به نیوزویک گفت که از مقامات دولت بایدن شنیده است که سیاستمداران ارشد به رئیس جمهور هشدار داده اند که وی به دلیل مواضعش در قبال رژیم صهیونیستی، رای دهندگان میشیگان را از دست خواهد داد.

نیوزویک در ادامه نوشت: آمریکایی های عرب تبار تنها گروه از رای دهندگان رنگین پوستی نیستند که از واکنش بایدن به جنگ غزه خشمگین هستند. سایر گروه ها از جمله بیش از ۹۰۰ نفر از از رهبران ادیان مسیحیان سیاه پوست با نحوه مدیریت این جنگ از سوی بایدن مخالف هستند.

تلهامی گفت افزایش حمایت از فلسطینی ها در آمریکا به دلیل جنبش های حامی عدالت اجتماعی در داخل این کشور از جمله جنبش «جان سیاه پوستان مهم است» شدت گرفته است.

وی افزود حزب دموکرات نظر این رای دهندگان مخالف را بدیهی می داند و به آن اهمیتی نمی دهند و بایدن تاکنون دچار محاسبات غلط شده و مخالفت ها با این رویکرد خود در قبال (رژیم) اسرائیل را، مخالفت با سیاست های خود قلمداد می کند و به واقعیت آن توجهی ندارد.

برچسب‌ها