شیراز - ایرنا - یکی از چالش‌های صنعتگران شیراز در سال‌های گذشته مسیر پُرترافیک و حادثه‌خیز جاده دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی شیراز است که در پی بازدید و پیگیری‌های انجام شده،مسئولان این منطقه اعلام کرده‌اند که عملیات تعریض و احداث باند دوم جاده نیروگاه سیکل ترکیبی تا منطقه ویژه اقتصادی با هدف ایمن‌سازی این مسیر کلید خورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنعتگران در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در طول سال‌های گذشته با مشکلات زیرساختی بی‌شماری دست و پنجه نرم کرده‌اند؛ یکی از چالش‌هایی که صنعتگران را در سال‌های گذشته با معضلات زیادی مواجه کرد، نبود امنیت در مسیر پُرترافیک جاده دسترسی به این منطقه و رقم خوردن حوادث رانندگی در این مسیر بود.

مشکلات صنعتگران چیست؟

بروز تصادفات عدیده خصوصا در ساعات اولیه روز موجب ترافیک های سنگین و مانع حضور بموقع صنعتگران در کارخانجات و به تبع آن مانع شروع به موقع تولید و کاهش راندمان کاری بود که خسارت جبران ناپذیری به دنبال داشت.

همچنین صنعتگران بسیاری در این سال‌ها بهای این معضل بزرگ جاده‌ای را با جان و مال خودشان دادند به طوری که آمار کشته و مصدومان بالای این مسیر فاجعه‌انگیز بود.

پیگیری برای حل مشکلات جاده‌ای صنعتگران

در پی پیگیری‌های انجام شده توسط مسئولان منطقه ویژه اقتصادی شیراز حل این مشکلات در دستورکار قرار گرفته است و در حال حاضر عملیات تعریض و احداث باند دوم جاده نیروگاه سیکل ترکیبی تا منطقه ویژه اقتصادی شیراز با هدف ایمن‌سازی این مسیر کلید خورده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در این باره گفت: این محور که یکی از محورهای پُرتَردد محسوب می‌شود بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و زیر بار ترافیک می‌رود.

سعید مصفا افزود: روزانه شاهد عبور خودروهای زیادی از مسیر جاده نیروگاه سیکل ترکیبی به منطقه ویژه اقتصادی شیراز بودیم که مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کرد؛ از این‌رو تعریض و ایجاد باند دوم این مسیر می‌تواند نقش مهمی در جهت رضایت و افزایش ایمنی مردم ایفا کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز ادامه داد: این جاده یکی از راه‌های دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی شیراز است که تعریض آن نقش زیادی در کاهش حوادث رانندگی خواهد داشت.

مصفا با بیان اینکه این محور مشکلات ایمنی برای خودروها و سرنشین‌های آنها به وجود آورده بود، یادآور شد: مزیت اجرای این طرح کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی و تردد خودروهای عبوری است.

وی با تأکید بر اینکه پروژه احداث باند دوم با هدف ارتقای ایمنی تردد انجام می‌شود، گفت: ارتقای سطح کیفی و تعریض جاده نیروگاه سیکل ترکیبی بخصوص در محورمنطقه ویژه نقش مهمی در ایمنی و رضایتمندی مردم و رانندگان خواهدداشت.

بازدید از مسیر تردد صنعتگران

این مسیر در حالی با مشکلات برای تردد صنعتگران و پیگیری متولیان برای حل این مشکلات روبه روست که اخیراً هم معاون حمل و نقل و دبیر شورای ترافیک استان به همراه اعضای شورای ترافیک فارس از جاده نیروگاه سیکل ترکیبی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز بازدید کرد.

معاون حمل و نقل استان فارس در این بازدید بر لزوم پای کار آمدن سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو شورای ترافیک استان جهت رفع مشکلات و اقدامات در جهت ایمن سازی و تعریض هرچه سریعتر این محور در اسرع وقت تأکید کرد.

سید ابوذر حسینی که معتقد است باید در جهت ایمنی سلامت مردم و جاده‌ها به سمت انجام اقدامات اثربخش گام برداشته شود، گفت: بی‌شک ایمن‌سازی و تعریض جاده‌ها از اقدامات مهم در حوزه سلامت و کاهش تصادفات جاده‌ای به شمار می رود.

به گفته او، ۷۰ الی ۸۰ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز و دسترسی‌های صنایع رخ می‌دهد و نبود تابلو در جاده‌ها هم مشکلاتی را برای رانندگان و مردم ایجاد می‌کند.

دبیر شورای ترافیک فارس اضافه کرد: به منظور کاهش آمار تصادفات در ایام نوروز از تمام ظرفیت‌ها استفاده شد اما بعضا در نقاطی شاهد افزایش در آمار تصادفات در جاده‌های استان بودیم.

وی با بیان اینکه جاده ورودی منطقه ویژه اقتصادی شیراز از ابتدا با هدف رفت و آمد به نیروگاه سیکل ترکیبی راه‌اندازی شد، گفت: نگهداری این جاده در اختیار نهادها و سازمان‌ها مربوطه قرار داده نشده که این مهم سبب شده تا مشکلاتی در این منطقه ایجاد شود.

ایمن‌سازی جاده نیروگاه سیکل ترکیبی تا منطقه ویژه اقتصادی

به اعتقاد حسینی، راه‌اندازی و احداث منطقه ویژه اقتصادی شیراز در جاده نیروگاه سیکل ترکیبی باعث شد تا ایمنی این جاده از اهمیت بیشتری برخوردار شود و در حال حاضر اگر اقدامی جهت تعریض جاده نیروگاه سیکل ترکیبی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز انجام نشود شاهد اتفاقات ناگواری در آینده خواهیم بود.

معاون حمل و نقل فارس بر لزوم تصویب طرح جامع تعریض و ایمن‌سازی جاده نیروگاه سیکل ترکیبی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز تأکید کرد و افزود: با توجه به احداث مکان‌ها پروژه‌ها در جاده نیروگاه سیکل ترکیبی در آینده نیاز است تا طرح جامع تعریض و ایمن‌سازی این محور در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی شیراز به عنوان یکی از کاربران محور جاده نیروگاه سیکل ترکیبی از تعریض و ایمن‌سازی این محور حمایت می‌کند، گفت: قطعا ایمن‌سازی این محور مشکلات را در تمام بخش‌ها حل خواهد کرد.

ابلاغ طرح اصلاحی کوتاه‌مدت این محدوده در روزهای آینده

دبیر شورای ترافیک فارس یادآور شد: طرح تعریض مسیر جاده منطقه ویژه اقتصادی شیراز (جاده نیروگاه سیکل ترکیبی) حدود چهار کیلومتر از بلوار خلیج فارس تا ورودی این منطقه ویژه در مراحل پایانی است؛ این در حالیست که ورودی و خروجی منطقه ویژه اقتصادی تبدیل به گره ترافیکی می‌شود

معاون حمل و نقل فارس اضافه کرد: با هدف بازگشایی این گره ترافیکی و نقطه حادثه‌خیز و پُر خطر از طریق مشاور اداره کل راه و شهرسازی استان ارائه طرح بلند مدت با توجه به کاربری‌های در حال شکل‌گیری درخواست شده و طرح اصلاحی کوتاه‌مدت این محدوده توسط مشاورین منطقه ویژه اقتصادی شیراز تهیه که به تصویب کمیته فنی شورای ترافیک استان رسیده و جهت اجرا در روزهای آینده به منطقه ویژه اقتصادی شیراز ابلاغ خواهد شد.

بدون شک فعالیت صنعتگران در مناطق ویژه اقتصادی مستلزم توسعه و دسترسی بیشتر به زیرساخت‌هاست، لذا نیاز است تدابیر اساسی برای حل مشکلات زیرساختی و تردد این قشر اتخاذ شود تا آنها بتوانند با قدرت بیشتری در زمینه رشد صنعت پیش بروند.