۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85289660
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تأمین برقِ صنعتگران فارس؛ چالش‌ها و راهکارها

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85289660
تأمین برقِ صنعتگران فارس؛ چالش‌ها و راهکارها

شیراز-ایرنا- مهمترین دغدغه صنعتگران فارس به ویژه فعالان اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی در شرایط کنونی حل مشکل زیرساخت‌ها به ویژه کمبود برق است که متولیان این حوزه اخیراً راهکارها و پیشنهادات مختلفی را برای برطرف شدن این معضل مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چندی پیش بود که حل مشکل زیرساخت‌ها به ویژه کمبود برق به عنوان یکی از مهمترین مطالبات صنعتگران فارس به ویژه فعالان اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی مطرح شد.

تأمین برقِ صنعتگران فارس؛ چالش‌ها و راهکارها

دغدغه فعالان صنعتی فارس؛ کمبود برق

فعالان صنعتی که معتقد بودند مشکل برق عامل اصلی عدم راه‌اندازی و یا رونق گرفتن واحدهای تولیدی است، خواستار تسریع در تأمین برق این واحدها شدند.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس یکی از راهکارهای اساسی برای حل مشکلات زیرساختی این شهرک‌ها را بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های خدمات‌رسان دانست و اعلام کرد: کمبود ظرفیت تأمین برق در شهرک‌های صنعتی مشکلاتی را برای صنعتگران بوجود آورده است به نحوی که این مشکل موانع بسیاری برای واحدهایی که در آستانه بهره‌برداری هستند و یا درخواست افزایش ظرفیت دارند ایجاد کرده است.

قانون چه می‌گوید؟

صنعتگران در حالی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که به استناد قانون، دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف شده‌اند امکانات انتقال و عرضه خدمات خود را تا مبادی ورودی واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی فراهم کنند و سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تأمین کند.

در واقع بر اساس ماده ۵۴قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و ماده ۸۱قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تأمین زیرساخت‌ها نظیر برق، آب، گاز و مخابرات تا ورودی شهرک‌ها و واحدهای صنعتی برعهده دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

در طول این مدت جلسات مختلفی نیز برای حل این مشکل برگزار شده است، جلساتی که معضل برق شهرک‌ها با حضور مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهادات برای حل مشکل در سفر دوم رییس‌جمهور

شرکت شهرک‌های صنعتی فارس هم برای حل مشکل برق این شهرک‌ها پیشنهاداتی را به مسئولان ارشد کشور در دور دوم سفر ریاست جمهوری به فارس مطرح کرد که احداث پست سوم برق در شهرک صنعتی بزرگ شیراز با هدف افزایش ظرفیت و پایداری شبکه توزیع در این شهرک صنعتی، احداث پست‌های برق در شهرک‌های صنعتی دارویی بیضا و برمشور، مشارکت در طرح‌های تأمین برق با شرکت توانیر و تأمین ۸۶مگاوات برق از شبکه‌های عبوری از مواردی بود که در این سفر از سوی متولیان شرکت شهرک‌های صنعتی عنوان شد که توافقات برای مصوبه شدن این درخواست‌ها هم صورت گرفت.

تأمین برقِ صنعتگران فارس؛ چالش‌ها و راهکارها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که تأمین زیرساخت‌های تولید در شهرک‌های صنعتی را در گرو حمایت،همراهی و کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان امکان‌پذیر می‌داند، ابراز امیدواری کرده که با ابلاغ رسمی این مصوبات و اجرای آنها شاهد تحول بی سابقه در تأمین زیرساخت برق شهرک های صنعتی خواهیم بود.

بهره‌گیری از ظرفیت تبصره ۱۵قانون بودجه

سید مصطفی هاشمی همچنین معتقد است بایستی از ظرفیت‌های بند م تبصره ۱۵قانون بودجه امسال که براساس آن برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی را در تعهد شرکت توانیر قرارداده و اعتبارات آن نیز پیش‌بینی شده به نحو احسن بهره ببریم چراکه استفاده از ظرفیت‌های قانونی این مصوبه می‌تواند گره‌گشای طرح‌های تأمین برق در شهرک‌های صنعتی باشد.

وی بر اهمیت راه‌اندازی ۲شهرک جدید تخصصی صنفی و صنایع دستی در شیراز و تعامل و همکاری شرکت توزیع برق شیراز برای تأمین برق این شهرک‌ها تاکید کرد و با اشاره به اجرای خط انتقال برق شهرک دارویی بیضا گفت: این خط ۲مداره با اعتبار ۱۷۰میلیارد ریال باظرفیت حدود ۱۲مگاوات برق به طول ۱۱کیلومتر از پست برق بیضا تا شهرک صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۹۰درصدی در مرحله اجرا قراردارد که با بهره‌برداری از آن برق این شهرک صنعتی تأمین می شود.

هاشمی همچنین از پیشرفت فیزیکی ۹۵درصدی خط انتقال برق شهرک صنعتی فتح‌آباد مرودشت خبرداد و افزود: روند عملیات اجرایی این طرح که به علت بروز برخی مشکلات چند سالی کُند شده بود،با رفع مشکلات،تسریع یافته و در آستانه بهره‌برداری قرارگرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس بر این باور است که در حوزه تأمین برق و برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی بعنوان یک زیرساخت اصلی و مهم در تولید و صنعت، شاهد تعامل و هم افزایی هستیم و در یک سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داده که نتیجه مهم آن رفع مشکلات صنعتگران در زمینه تامین برق است.

تأمین برقِ صنعتگران فارس؛ چالش‌ها و راهکارها

ضرورت شتاب‌بخشی به توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی

بدون شک توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان فارس دارد؛ این در حالیست که ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد.

لذا نیاز است توسعه زیرساخت‌ها این شهرک‌ها به ویژه حل مشکل کمبود برق که این روزها مشکلات بسیاری را برای فعالان در این عرصه ایجاد کرده، بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha