توسعه صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی کشور است

شیراز-ایرنا- معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: بدون تردید رمز توسعه اقتصادی صنایع کوچک است و این مهم از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود.

طهمورث لاهوتی اشکوری شامگاه چهارشنبه در نخستین همایش گرامیداشت روز ملی حمایت صنایع کوچک فارس اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های تابعه استانی در ۲ حوزه مهم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حال خدمت است.

لاهوتی ادامه داد: این سازمان در بخش سخت‌افزاری به مسائل زیرساختی توجه دارد و در بخش نرم‌افزاری موجبات تداوم و پایداری فعالیت صنایع کوچک را در شهرک‌های صنعتی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: بدون تردید رمز توسعه اقتصادی دهه‌های آینده توسعه صنایع کوچک است؛ این موضوع بر کسی پوشیده نیست و این مهم از طریق توسعه و پایداری فعالیت صنایع کوچک فراهم می‌شود.

لاهوتی افزود: قطعا موضوعات زیرساختی جزو وظایف و رسالت‌های مجموعه شهرک‌های صنعتی است و حل مشکلات در این زمینه تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جدیت پیگیری می‌شود.

وی گفت: این سازمان درصدد است برای حل مشکلات و محدودیت‌هایی که در بحث تامین انرژی وجود دارد، اقدامات جدیدی را در مجموعه شهرک‌ها عملیاتی کند؛ این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.

لاهوتی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی صنایع می‌تواند به بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت مصرف کمک کند، افزود: بحث بازچرخانی پساب تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی نیر با جدیت در حال دنبال شدن است و برای تحقق این مهم پروژه تعریف شده و در دستورکار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: تامین برق از طریق انرژی خورشیدی هم جزو موضوعات مهمی است که برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شرایط ویژه‌ای بابت واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی پیش‌بینی شده است؛ این اقدام از طریق سرمایه‌گذارانی که توانمندی و علاقمندی سرمایه‌گذاری در این بخش دارند عملیاتی می‌شود.

او با اعتقاد به اینکه تامین مالی بنگاه‌های از دغدغه‌های اصلی افراد فعال در این عرصه است که این موضوع باید از 2 کانال پیگیری شود، گفت: کمک به توسعه بازار صنایع کوچک یکی از راهکارها برای حل مشکل بنگاه‌های اقتصادی است که این مهم از طریق حمایت‌هایی که در دستورکار شرکت‌های صنعتی استان قرار گرفته می‌تواند عملیاتی شود.

لاهوتی افزود: افزون بر توسعه بازار، تامین مالی از طریق بانک‌ها نیز از دیگر راهکارها برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی است؛ این در حالیست که در اغلب کشورهای توسعه یافته صنعتی، بانک تخصصی صنایع کوچک در کشور ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در حال تبدیل شدن به صندوق حمایت از توسعه صنایع کوچک است که این صندوق عملا می‌تواند نقش بانک را از طریق برنامه‌ریزی که برای تأمین مالی آن شده ایفا کند.

لاهوتی عنوان کرد: تامین مالی برای طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرار است به بهره‌برداری برسند و در مرحله نصب ماشین آلات هستند از دیگر اولویت‌های دولت است؛ این اقدام، اقدام موثری است که می‌تواند کمک شایانی به تسریع روند بهره‌برداری از این پروژه‌ها کند.

وی بر ضرورت توجه به مباحث حوزه فناوری و توسعه تکنولوژی در بنگاه‌ها تأکید کرد و گفت: درصدد هستیم برای سرمایه‌گذاری‌هایی که در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی شکل گرفته با استفاده از ظرفیت مشاورین فعال مراکز، نیازهای فناورانه بنگاه‌ها را شناسایی کنیم تا این بنگاه‌ها بتوانند مجوزهای لازم را دریافت و مسیر دانش‌بنیان شدن را طی کنند و محصول رقابت پذیرتری را در بازار عرضه کنند؛ قطعاً این اقدام کمک بسیاری به کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات صنایع کوچک و متوسط کند.

وی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با تمام ظرفیت، خدماتی که درخور و شان صنایع کوچک و متوسط است به آنها ارائه کنیم.

تجلیل از ۳۵ واحد برتر

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز گفت: در این همایش که همزمان با گرامیداشت هفته بسیج در محل مجتمع فرهنگی -رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد از ۳۵واحد برگزیده تجلیل شد.

سید مصطفی هاشمی با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در رشد تولید و ایجاد اشتغال پایدار و تحقق شعار سال افزود: این همایش نیز با هدف ارج نهادن به تلاش‌ها و زحمات فعالان صنایع کوچک بعنوان جهادگران جبهه جهاد اقتصادی و پاسداشت از تلاشگران این عرصه برگزار شد.

وی ادامه داد: همزمان با برگزاری این همایش، نمایشگاهی از واحدهای توانمند صنایع کوچک نیز از صبح چهارشنبه اول آذر ماه در محل مجتمع فرهنگی دانشگاه شیراز برپا شد که بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد بود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: در انتخاب واحدهای برتر که در این همایش معرفی شدند شاخص‌هایی از جمله رُشد تولید، ایجاد اشتغال پایدار، صادرات، توجه به زنجیره ارزش محصولات اولویت‌دار، تولید محصولات اولویت‌دار، استفاده از ظرفیت‌های واحدهای دانش‌بنیان و فناور در تولید محصولات، دارابودن واحدهای تحقیق و توسعه، توجه به آموزش کارکنان، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و کسب گواهینامه‌های استاندارد در نظر گرفته شده است.

هاشمی یادآور شد:برای شناسایی واحدهای برگزیده، فراخوانی به واحدهای صنایع کوچک ارسال شد و واحدها در گام نخست بصورت خود اظهاری نسبت به تکمیل فرم مربوط اقدام و در مراحل بعدی اطلاعات موجود، صحت‌سنجی و سپس در هیات داوری واحدهای برتر انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا، این همایش با حضور مسوولان استانی و کشوری و فعالان صنعتی شامگاه چهارشنبه اول آذرماه از ساعت ۱۶در محل مجتمع فرهنگی -رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.
صنایع کوچک به صنایعی گفته می‌شود که تعداد شاغلان آنها کمتر از ۵۰ نفر است‌ و براساس آمار بیش از ۹۰درصد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha