تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری مکزیک پیروزی «خاویر میلی» سیاستمدار لیبرتارین در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین را یک اشتباه و گل به‌خودی ارزیابی و تاکید کرد که تصمیم این ملت آمریکای‌لاتین قابل احترام خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای ال اونیورسال، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در نشستی مطبوعاتی تصریح کرد: "با تمام احترامی که (به ملت آرژانتین) قائل هستم، این یک گل به‌خودی بود، من موافق نیستم، اگرچه به تصمیم ملت‌های با دولت‌های جناح راستی احترام می‌گذارم. اما با دولت‌های نژادپرست موافق نیستم. با نفاق به عنوان ویژگی که جهان از جناح راست می‌شناسد، موافق نیستم."

وی احتمال بروز چرخش سیاسی در کشورش شبیه آنچه در آرژانتین رخ داد را رد کرد و گفت: "مردم مکزیک خوب می‌دانند که دولت‌های دست‌راستی فقط از اقلیت‌ها حمایت می‌کنند؛ آن‌ها مدافع محافظه‌کاری بوده و کارمند الیگارشی‌ها هستند. آن‌ها خود را وقف غارت مردم و ملت‌ها کرده و هیچ ایده‌ای برای عشق و احترام ندارند. با این وجود ما به تصمیم گروه اکثریت در آرژانتین احترام می‌گذاریم، اگرچه به نظر ما این دولت به آن‌ها کمکی نمی‌کند."

رئیس‌جمهوری مکزیک قطع روابط دیپلماتیک با آرژانتین را رد و تاکید کرد: "ما روابط دیپلماتیک را با وجود اختلافات حفظ خواهیم کرد، همانطور که با بسیاری از کشورها رابطه داریم. دموکراسی نه یک اندیشه واحد بلکه کثرت‌گرایی است،"

اوبرادور، خاویر میلِی رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین را با دیکتاتورهایی همچون فرانکو (در اسپانیا)، پینوشه (در شیلی) و ویدلا (در آرژانتین) مقایسه کرد و طرفداری از او را برابر با طرفداری از دیکتاتورهای مزبور توصیف کرد.

علاوه بر اوبرادور، شماری دیگر از سران آمریکای لاتین نیز از به قدرت رسیدن میلی ابراز ناخرسندی کردند. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، پیروزی نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین را پیروزی جناح راست نئونازی در این کشور خواند و آنرا تهدیدی بزرگ برای کل منطقه آمریکای لاتین توصیف کرد.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: "پیروزی رهبر حزب لا لیبرتاد آوانزا (La Libertad Avanza) پیروزی راست افراطی در آرژانتین بود. برای آمریکای لاتین متاسفم و خواهیم دید..."

لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل نیز اطمینان داد که برای ادامه روابط کشورش با آرژانتین، نیازی به دوستی با سیاستمدار راستگرا ندارد.

به دنبال برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین در یکشنبه گذشته (۲۸ آبان)، خاویر میلی با کسب ۵۵.۷ درصد آرا، سرخیو ماسا وزیر اقتصاد فعلی این کشور را شکست داد. ماسا ۴۴.۳ درصد آرا را از آن خود کرد.