مادورو: پیروزی «راست نئونازی» در آرژانتین، تهدیدی بزرگ برای آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا، پیروزی نامزد راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین را پیروزی جناح راست نئونازی در این کشور خواند و آنرا تهدیدی بزرگ برای کل منطقه آمریکای لاتین توصیف کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه ال موندو، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی در برنامه با مادورو پلاس (Con Maduro +) اعلام کرد پیروزی خاویر میلِی رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین از جناح راست افراطی می‌تواند پیامدهای سوء منطقه‌ای داشته باشد، چرا که پیشنهادات این سیاستمدار «یک تهدید بزرگ» است.
وی با اعلام اینکه "در آرژانتین راست افراطی نئونازی پیروز شد" خطاب به شهروندان آن کشور گفت: "شما انتخاب کردید، اما قرار نیست ما ساکت بمانیم، زیرا ورود یک راست افراطی با یک پروژه استعماری یک تهدید بزرگ است."

رئیس‌جمهوری ونزوئلا، پروژه دولت خاویر میلی را «زانو زدن در برابر امپریالیسم آمریکای شمالی» توصیف کرد و گفت:" رئیس‌جمهوری آتی آرژانتین، سبکی «اولترا نئولیبرال» دارد که در دهه ۷۰ با کودتای پینوشه (Pinochet) در شیلی و با ویدِلا (Videla) در آرژانتین به این منطقه از جهان تحمیل شد.

علاوه بر مادورو، شماری دیگر از سران آمریکای لاتین نیز از به قدرت رسیدن میلی ابراز ناخرسندی کردند.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: "پیروزی رهبر حزب لا لیبرتاد آوانزا (La Libertad Avanza)، پیروزی راست افراطی در آرژانتین بود. برای آمریکای لاتین متاسفم و خواهیم دید..."

خاویر میلی از زمان مبارزه‌های انتخاباتی خود به شدت از دولت‌های چپگرای آمریکای لاتین به ویژه در ونزوئلا، برزیل و مکزیک انتقاد کرد. وی مدیریت چپ گرایانه را موجب فقر و نابرابری اجتماعی و اقتصادی خواند.

میلِی، اقتصاددانی که خود را «لیبرال» می‌نامد، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) در آرژانتین برگزار شد، با کسب ۵۵.۶ درصد آرا پیروز شد. این در حالی است که رقیب او، سرخیو ماسا وزیر اقتصاد فعلی ۴۴.۳ درصد آرا را به دست آورد.

رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین از ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) کار خود را آغاز خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۷ میلادی این سمت را بر عهده خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha