شیراز-ایرنا-طی ۲سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰هزار فقره انشعاب غیرمجاز آب در شهرستان شیراز شناسایی شده و از کل این انشعاب‌های غیرمجاز،بیش از ۳۳ هزار و ۶۰۸ فقره به انشعاب مجاز تبدیل‌ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،انشعاب‌های غیرمجاز از مهم‌ترین معضلاتی است که موجبات تنش آبی و تضییع حقوق مشترکان قانونمند را فراهم می‌کنند که برای جلوگیری از این نوع اقدامات و مقابله با استفاده‌کنندگان غیرمجاز هر ساله گروه‌های نظارتی با هدف گشت‌زنی در محدوده‌های تعیین شده و شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز تشکیل می‌شوند تا ضمن قطع این انشعاب‌ها و یا تبدیل آنها به انشعاب مجاز، امکان این‌گونه استفاده‌های غیرمجاز را کاهش دهند.

نتایج نظارت‌ها در سال ۱۴۰۱؛ صرفه‌جویی در یک هزار و ۶۲۴ هزار مترمکعب

اقدامات نظارتی در قالب قطع یا بهینه‌سازی این انشعاب‌ها و جریمه متخلفین در سال ۱۴۰۱ شرایطی را فراهم کرد که افزون بر کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شهری و روستایی،میت و کیفیت آب نیز به طور محسوسی افزایش یافت.

در واقع در سال گذشته چندین فقره انشعاب غیرمجاز آب شُرب در شهرها و روستاهای ۱۲شهرستان فارس شناسایی و حذف شد و طبق اعلام مدیر عامل شرکت آبفا فارس در سال ۱۴۰۱، ۲هزار و ۲۲۵ فقره انشعاب غیرمجاز به انشعاب مجاز تبدیل و ۴۵۳ انشعاب نیز به مراجع قضایی معرفی شد.

به گفته متولیان امر با شناسایی انشعابات غیرمجاز در سال گذشته، بیش از یک هزار و ۶۲۴ هزار مترمکعب در مصرف آب شرب صرفه‌جویی شد.

پیگیری‌ها در سال ۱۴۰۲؛ شناسایی هشت هزار انشعاب غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس آبان ماه امسال نیز اعلام کرد که طی ۲ سال گذشته اصلاح و توسعه بیش از یک هزار و ۹۷۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع آب شرب در شهرها و روستاهای استان صورت گرفته و نزدیک به ۳۸هزار و ۸۵۰ مشترک جدید آب و فاضلاب زیر پوشش خدمات آبفای فارس قرار گرفتند که این آمار شامل ۲۶ هزار و ۵۵۰ مشترک جدید آب و فاضلاب شهری و ۱۲هزار مشترک جدید روستایی است.

این در حالیست که در طول این مدت نزدیک به ۳۸ هزار و ۸۵۰ مشترک جدید از انشعابات آب و فاضلاب بهره‌مند شده‌اند که این آمار شامل ۲۶ هزار و ۵۵۰ مشترک جدید آب و فاضلاب شهری و ۱۲ هزار مشترک جدید روستایی است.

در حال حاضر هم رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز از شناسایی بیش از ۴۰ هزار فقره انشعاب غیرمجاز آب در این شهرستان خبر داده و گفته است که از کل انشعاب‌های غیرمجاز شناسایی‌شده از سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۳۳هزار و ۶۰۸ فقره به انشعاب مجاز تبدیل‌ شده است.

بهمن بهروزی افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ هزار و ۲۲۶فقره شناسایی و از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۸۵ فقره به مجاز تبدیل شد؛ تعداد انشعاب غیر مجاز در سال ۱۴۰۱ نیز، ۱۱هزار و ۵۸۲ فقره بود که از این میزان ۱۰هزار و ۶۳۱مورد به مجاز تبدیل شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون از هشت هزار و ۲۲۵ فقره انشعاب غیرمجاز، تعداد هفت هزار و ۳۹۲ مورد به مجاز تبدیل‌شده و این عملیات همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا شیراز که معتقد است انشعاب غیرمجاز به دلیل استفاده از اتصالات غیراستاندارد، سلامت شبکه آب را نیز در معرض خطر آلودگی قرار می‌دهد، ادامه داد: انشعاب‌های غیرمجاز در کنار خسارت‌های مالی، موجب هدر رفتن حجم زیادی از آب شرب و ایجاد مشکلات جدی برای خدمات‌رسانی مطلوب به مشترکان خواهد شد.

بدون شک اقدام به قطع یا بهینه‌سازی این انشعاب.ها و جریمه متخلفین افزون بر کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شهری و روستایی، افزایش محسوس کمیت و کیفیت آب را هم به دنبال خواهد داشت، لذا نیاز است تمهیدات اساسی برای کاهش این معضل اندیشیده شود.