ساماندهی آب و فاضلاب شهرهای فارس؛ از توسعه شبکه فاضلاب تا آبرسانی به طرح های مسکن

شیراز-ایرنا-ساماندهی آب و فاضلاب شهرهای فارس در اولویت مسوولان در این استان قرار دارد که در آخرین اقدامات،توسعه شبکه فاضلاب سه شهر،آغاز عملیات حفاری یک حلقه چاه آبرفتی در شهر بیرم و آبرسانی به طرح مسکن گراش انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چندی پیش بود که هشت طرح بزرگ آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال با حضور رییس جمهور در استان فارس به بهره‌برداری رسید که بهره‌برداری از پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز از جمله این طرح‌ها بود.

فاز اول طرح فاضلاب شهره آباده به ارزش۱۰ هزار میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهر میان اقلید به ارزش ۱۰۷۰ میلیارد ریال، طرح فاضلاب روستای شهید آباد شهرستان خرمبید به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر داراب به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به مجموعه روستایی بالاده شهرستان کازرون به ارزش ۵۰۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به روستاهای تخته سنگ و بانش شهرستان بیضا به ارزش ۳۳۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر حاجی آباد شهرستان زرین دشت به ارزش ۲۵۰میلیارد ریال، فاز اول طرح آبرسانی به شهر فسا به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال نیز از دیگر طرح‌هایی بودند که در سفر مهرماه رییس جمهور به استان فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

در مراسم افتتاح این طرح‌ها عنوان شد که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها جمعیتی بالغ بر ۳۰۱ هزار نفر در پنج شهر و ۳۴ روستا در هشت شهرستان استان فارس از مزایای آن منتفع می‌شوند.

ساماندهی آب و فاضلاب شهرهای فارس؛ از توسعه شبکه فاضلاب تا آبرسانی به طرح های مسکن

توسعه شبکه فاضلاب سه شهر با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶

با این حال تلاش برای آبرسانی و ساماندهی شبکه فاضلاب در شهرهای مختلف استان فارس همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که مدیر عامل شرکت آبفا فارس اخیرا از اخذ تسهیلات ماده ۵۶ از بانک صادرات به منظور توسعه شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در سه شهر استان خبر داده است.

علی جان صادق پور با بیان اینکه شرکت آبفا فارس از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله تسهیلات ماده ۵۶ جهت اجرای طرح‌های فاضلاب در سطح استان استفاده می‌کند، در این باره گفت: به منظور استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه، موضوع ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت)، توسعه شبکه فاضلاب در سه شهر استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: به همین منظور و در جهت توسعه تأسیسات فاضلاب شهر جهرم با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶، پس از عقد تفاهم‌نامه با بانک صادرات کشور و اخذ تضامین بازپرداخت از سازمان برنامه و بودجه، قرارداد تسهیلات با بانک صادرات فارس منعقد شد و تسهیلات قابل توجهی برای اجرای طرح مزبور مورد تصویب قرار گرفت که هم‌اکنون این طرح در دست اجراست.

به گفته مدیرعامل آبفا فارس از مجموع ۲۳۱ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در طرح مصوب، تاکنون نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر از خطوط اصلی و فرعی اجرا شده است که با پیگیری‌های انجام شده، مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر جهرم در قالب تسهیلات ماده ۵۶ از بانک صادرات تامین اعتبار شده است.

صادق پور در خصوص میزان پیشرفت عملیات اجرایی نیز گفت: در همین رابطه نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب ۲پیمانکار اقدام شده و ۲ قرارداد به منظور اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی و اجرای یک هزار و ۱۵۰ فقره انشعاب هرکدام به مبلغ تقریبی ۱۹۰ میلیارد ریال منعقد شده است.

وی ادامه داد: این پیمانکاران مجموعا تاکنون قریب به۱۱ کیلومتر از حجم ۲قرارداد را اجرا کرده‌اند که با احتساب شبکه‌های اجرا شده قبلی، مجموعا ۱۲۱ کیلومتر از شبکه طراحی شده در طرح فاضلاب شهر جهرم اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در خصوص اخذ تسهیلات بانکی ماده ۵۶ برای اجرای شبکه فاضلاب شهر کازرون نیز گفت: با توجه به وجود مشکلات عدیده در دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب در اکثر مناطق شهر کازرون که پیش از این موجب بروز تنش‌های اجتماعی شده بود و همچنین کمبود تخصیص اعتبارات عمرانی جهت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب، از آنجا که طبق موافقتنامه طرح ملی ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر کازرون بایستی در مجموع ۲۳۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب در این شهر اجرا شود، متأسفانه تاکنون و پس از گذشت حدودا ۳۰ سال تنها ۶۶ کیلومتر اجرا شده است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس شرکت آبفا فارس اقدام به اخذ تسهیلات بانکی ماده ۵۶ به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از بانک صادرات کشور جهت اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول ۱۱هزار و۴۰۰ متر و نصب یک هزار و ۲۵۰ فقره انشعاب فاضلاب در اقطار مختلف از سایز ۶۰۰-۲۰۰ میلی‌متر در دو نقطه اولویت‌دار و بحرانی شهر کازرون کرد.

صادق‌پور یادآور شد: در ادامه برای اجرای این پروژه پس از طی تشریفات قانونی برگزاری مناقصات، ۲شرکت به عنوان پیمانکاران ذی صلاح و واجد شرایط انتخاب شدند که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مجموع ۲پیمان، ۲۵ درصد ایت.

به گفته مدیر عامل آبفا فارس به منظور توسعه تأسیسات فاضلاب شهر اقلید با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ نیز پس از عقد تفاهم‌نامه با بانک صادرات کشور به مبلغ ۹۵۰ میلیارد ریال و اخذ تضمین‌نامه بازپرداخت از سازمان برنامه و بودجه کشور، قرارداد اخذ تسهیلات از بانک صادرات استان فارس در دست پیگیری است و تقریبا نهایی شده است.

صادق پور در خصوص اجرای طرح آبرسانی به روستاهای شهرستان جهرم با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ نیز اظهار داشت: پس از عقد تفاهم‌نامه با بانک رفاه کارگران کشور و اخذ تضمین نامه بازپرداخت از سازمان برنامه و بودجه با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال، عقد قرارداد تسهیلات با بانک رفاه کارگران فارس در دست پیگیری است و مراحل پایانی را طی می‌کند.

ساماندهی آب و فاضلاب شهرهای فارس؛ از توسعه شبکه فاضلاب تا آبرسانی به طرح های مسکن

آغاز عملیات حفاری یک حلقه چاه آبرفتی در شهر بیرم لارستان

آغاز عملیات حفاری یک حلقه چاه آبرفتی در شهر بیرم لارستان هم از مهمترین اقداماتی است که با هدف برطرف شدن کمبود آب در این منطقه صورت گرفته است.

مدیر امور آبفا لارستان از حفر یک حلقه چاه آبرفتی به منظور حل مشکل کمبود آب شهروندان شهر بیرم خبر داد و گفت: با حفر این چاه بخشی از کمبود آب مورد نیاز هشت هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان شهر بیرم تأمین می‌شود.

عبدالمهدی میرپور افزود: با توجه به کمبود بارشها در استان فارس و بروز پدیده خشکسالی در منطقه و افت چشمگیر سطح منابع آب شهر بیرم خفر این چاه در دستور کار قرار گرفته است و برای حفر این چاه مبلغی بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

ساماندهی آب و فاضلاب شهرهای فارس؛ از توسعه شبکه فاضلاب تا آبرسانی به طرح های مسکن

حل مشکلات آب و فاضلاب گراش؛ از آبرسانی به طرح‌های ملی مسکن تا توسعه و اصلاح شبکه

تأمین آب شرب شهروندان و روستاییان و توسعه شبکه‌های فاضلاب در شهرستان گراش نیز در اولویت متولیان امر قرار گرفته است؛ در حال حاضر مسئولان آبفا این شهرستان با ارائه گزارش ۶ماه نخست سال جاری به تشریح اقدامات انجام شده در این بخش پرداخته‌اند.

مدیر امور آبفا شهرستان گراش در این باره گفت: پیگیری و آبرسانی به طرح نهضت ملی مسکن و فاز اول و دوم این طرح، پیگیری و آبرسانی به طرح نهضت ملی مسکن سپاه، تعویض کنتورهای خراب مشترکین به میزان ۴۰۴ مورد و رفع اتفاقات آب در بخش شهری با ۹۱ مورد از جمله اقدامات در این بازه زمانی است.

سعید علیپور به رفع ۱۷۶ مورد اتفاقات آب بخش روستایی، اصلاح هزار متر شبکه آبرسانی شهری و همچنین اصلاح شبکه آبرسانی روستایی به میزان یک هزار و ۵۰۰ متر اشاره کرد و افزود: تجهیز چهار حلقه از چاه‌های تأمین آب شهر گراش و تجهیز چاه شماره سه مجتمع آبرسانی فداغ از دیگر عملکردهای امسال است.

به گفته مدیر امور آبفا شهر گراش، در این مدت مطالعه، طراحی، جانمایی و برآورد هزینه احداث مخزن ۲هزارو ۵۰۰ متر مکعبی شهر گراش انجام شد و اجرای حوضچه‌های شیرآلات خط آبرسانی سد سلمان فارسی به روستای زینل آباد با موفقیت صورت پذیرفت.

علیپور همچنین از تأمین ۲دستگاه الکتروپمپ جهت چاه‌های گراش و همچنین شستشوی مخازن شهری و روستایی و تهیه، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های ضد سرقت تاسیسات ایستگاه پمپاژ شهر ارد خبر داد.

این مقام مسوول همچنین به مطالعه، جانمایی و برآورد هزینه حفر یک حلقه چاه آب جهت مسکن ملی شهر گراش اشاره کرد و گفت: مطالعه و طراحی شبکه توزیع داخلی پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای فازهای اول و دوم و به روزرسانی و نوین‌سازی سیستم‌های گندزدایی و حذف گاز کلر و جایگزینی سیستم الکترولیز نمک طعام و آبژاول صنعتی نیز در این مدت انجام شده است.

علیپور از اجرای مانورهای حفاظتی مختلف از جمله مانور دفاع از مقر در این شهرستان خبر داد و گفت: تبلیغات محیطی، رسانه‌ای و فضای مجازی پیرامون صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب نیز با مشارکت روابط عمومی امور آبفا در سال جاری به خوبی انجام شده است.

مدیر امور آبفا شهرستان گراش یادآور شد: ارتقای سلامت نظام اداری و پاسخ به استعلام‌های مراجعین در کمترین زمان ممکن و همچنین رسیدگی به اتفاقات آب شهری و روستایی در کمترین زمان ممکن از دیگر کارکردهای امور آبفا گراش در سال جاری است، همچنین بکارگیری مشاور جهت بازبینی و طراحی مجدد خطوط انتقال و شبکه توزیع شهر گراش نیز از مهمترین اقداماتی است که در ۶ماهه نخست سال جاری انجام شده است.

ساماندهی آب و فاضلاب شهرهای فارس؛ از توسعه شبکه فاضلاب تا آبرسانی به طرح های مسکن

این اقدامات در حالی انجام شده که چندی پیش هم معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ طرح اضطراری تأمین آب اجرا شد که ۸۶ مورد از این تعداد بزرگ مقیاس بودند و در حال حاضر هم وزارت نیرو در بخش سازه‌ای حدود هزار طرح بزرگ نیمه تمام را تعیین تکلیف کرد که برخی از این طرح ها حدود ۲۵ سال قبل کلنگ زنی شده بودند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha