شیراز-ایرنا- طی هشت ماه سال جاری در فارس بیش از ۶هزار و۴۰۰ فقره تخلف در برداشت غیرقانونی آب و انشعاب غیرمجاز شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شد که این تعداد رُشد ۱۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بدون شک انشعاب‌های غیرمجاز موجبات تنش آبی و تضییع حقوق مشترکان قانونمند را فراهم می‌کند؛ از این رو شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز و تبدیل آنها به انشعاب‌های مجاز همواره در دستور کار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار دارد.

۴۰ هزار فقره انشعاب غیرمجاز آب در شیراز

چندی پیش بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز از شناسایی بیش از ۴۰ هزار فقره انشعاب غیرمجاز آب در این کلانشهر خبر داد و گفت که از کل انشعاب‌های غیرمجاز شناسایی‌شده از سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۳۳هزار و ۶۰۸ فقره به انشعاب مجاز تبدیل‌ شده است.

بر اساس آخرین گزارش شرکت آب و فاضلاب شیراز در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ هزار و ۲۲۶فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی و از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۸۵ فقره به مجاز تبدیل شد؛ در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد انشعاب غیر مجاز، ۱۱هزار و ۵۸۲ فقره بود که از این میزان ۱۰هزار و ۶۳۱مورد به مجاز تبدیل شد.

تلاش برای شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز در حالی ادامه دارد که از ابتدای سال تاکنون از هشت هزار و ۲۲۵ فقره انشعاب غیرمجاز، تعداد هفت هزار و ۳۹۲ مورد به مجاز تبدیل‌شده است.

۶هزارو ۴۰۰ فقره تخلف در استان فارس

در حال حاضر مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس اعلام کرده که در هشت ماه گذشته سال جاری بالغ بر ۶هزارو ۴۰۰ فقره تخلف در برداشت غیر قانونی آب و انشعاب غیرمجاز شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شد که این تعداد رُشد ۱۷۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱را نشان می‌دهد.

علی جان صادق پور معتقد است انشعاب‌های غیرمجاز افزون بر افزایش بی‌رویه مصرف آب شرب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات شرکت و تضییع حقوق مشترکین می‌شود. وی افزود: استفاده از انشعاب غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود و دارای مجازات‌های قانونی است، زیرا افزون بر اختلال در خدمات‌رسانی منظم، منجر به تضییع حقوق سایر مشترکین، احتمال آلودگی در شبکه‌های توزیع آب، کاهش عمر و افت فشار در شبکه توزیع به دلیل برداشت‌های بی رویه می‌شود.

مدیر عامل آبفا فارس با ارائه تعریفی کلی از استفاده.کنندگان غیر مجاز از آب شرب، به مجازات‌های قانونی این اشخاص نیز اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن پروانه انشعاب از تأسیسات آبرسانی استفاده می‌کنند و یا مصرفی مغایر با کاربری تعیین شده دارند، این در حالیست که بر اساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است.

ضرورت اقدام به قطع و بهینه‌سازی انشعاب‌ها

بدون شک اقدام به قطع یا بهینه‌سازی این انشعاب‌ها و جریمه متخلفین افزون بر کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های توزیع شهری و روستایی، افزایش محسوس کمیت و کیفیت آب را هم به دنبال خواهد داشت، لذا نیاز است تمهیدات اساسی برای کاهش این معضل اندیشیده شود.