زنجان - ایرنا - کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه امروز /دوشنبه/ سرعت وزش باد در استان افزایش می یابد و در برخی مناطق به ۷۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، گفت: در این خصوص هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده است.

حسین سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز و فردا به دلیل فعالیت امواج ضعیف در منطقه شرایط جوی ناپایداری در استان حاکم است و طی ۲ روز آینده آسمان غالبا ابری با بارش های پراکنده باران همراه خواهد شد.

وی یادآور شد:‌ به دلیل نبود رطوبت کافی در هوا میزان بارش ها گسترده نخواهد بود و بیشتر بارندگی ها در مناطق کوهستانی و ارتفاعات رخ خواهد داد.

سلطانی با بیان اینکه طی ۲ روز آینده نیز دما به طور نسبی افزایش می یابد،‌افزود: از روز چهارشنبه هفته جاری دمای استان تا پنج درجه سانتیگراد کاهش خواهد یافت و اغلب مناطق استان دمای صفر و زیرصفر را تجربه خواهند کرد.

وی اظهار داشت:‌ طی شبانه روز گذشته روستای خیرآباد با سه درجه سانتیگراد سردترین و گیلوان با ۲۸ درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین مناطق استان ثبت شدند.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، خاطرنشان کرد: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای هوای زنجان هفت و ۱۵ درجه، ابهر هشت و ۱۷، خرمدره هشت و ۱۸ درجه، آببر ۱۸ و ۲۵ درجه، سلطانیه ۱۳ و ۱۸ درجه، قیدار پنج و ۱۲ درجه و ماهنشان ۱۰ و ۱۷ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر طی ۱۲ ساعت مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.