شهرکرد- ایرنا- مدیرکل فرهنگی هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین دانش‌آموزان گفت: هم اکنون ۱۰ هزار کلاس درس کشور به کتابخانه کلاسی مجهز هستند.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی عصر یکشنبه در سفر به استان در جمع خبرنگاران استان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: سه میلیون کتاب از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه مدارس برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی اهدا شده است.

وی اظهار داشت: برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی و مدرسه‌ای با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی نیز تفاهمنامه منعقد شده که کتابخانه‌های کلاسی و مدرسه تجهیز شود.

وی با اشاره اهمیت برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی و فرهنگی در سطح مدارس استان و برگزاری پویش‌های مختلف کتابخوانی افزود: این برنامه‌ها برای برقراری پیوند فضای درس رسمی با فضای مطالعه غیررسمی برگزار می‌شود.

پورثانی افزود: امروز در درس‌ها و کتاب‌های مختلف درسی دانش‌آموزان نیاز به پیوند با سایر کتابها و منابع درسی است که باید در همه رشته‌ها و شاخه‌ها، افراد شاخص و توانمندی شناسایی و از ظرفیت آنها استفاده کرد.

وی به اجرای طرحی جدید در نظام تعلیم و تربیت با عنوان اینکه یک نمره فصلی برای مطالعه کتابهای غیردرسی حاشیه‌ای برای دانش‌آموزان قرار داده شود، گفت: این طرح برای این است که اگر افرادی به دنبال مطالعه کتب غیردرسی حاشیه‌ای می‌روند، یک نمره فصلی به دروس آنان اضافه شود.

پورثانی با اشاره به اهداف پویش‌های کتاب‌خوانی و جشنواره دانایی و توانایی دانش‌آموزان، افزود: افزایش سرانه مطالعه و ایجاد مطالعه‌های غیردرسی بین دانش‌آموزان از اهداف برگزاری این جشنواره‌ها است تا بتوان سبد فرهنگی دانش‌آموزان توسعه پیدا کند تا دانش‌آموزان از مصرف‌کننده به تولیدکننده برسند.

باشگاه کتابخوان‌های حرفه‌ای دانش‌آموزی در مدارس فعال می‌شود

وی به راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه کتابخوان‌های حرفه‌ای دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: در این باشگاه افراد برگزیده در پویش‌ها و جشنواره‌های کتابخوانی وارد می‌شوند تا سرانه مطالعه را افزایش دهد و دانش‌آموزان با کتاب دوست شوند.

وی اظهار داشت: پویش "کتابخانه خودت را بساز" نیز برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود تا دانش آموزان یک فضای کتابخوانی در خانه خود ایجاد کرده و وارد این پویش شوند.

مدیرکل فرهنگی هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت توسعه موقعیت‌های یادگیری بر اساس سند تحول بنیادین، اظهار کرد: لازم است از فضاها و محتواهای مختلف برای یادگیری دانش‌ـآموزان افزایش پیدا کند.

وی اظهارداشت: با اجرای این برنامه‌ها و پویش‌ها دانش‌آموزان به یک دانش‌آموز تولیدگر، موفق، کنشگر تبدیل خواهد شد و یک موج جدید در نظام تعلیم و تربیت ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره‌های کتابخوانی آموزش و پرورش از بزرگترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های کتابخوانی است، گفت: در سه سال اخیر استان چهارمحال و بختیاری رتبه های نخست را از نظر تعداد شرکت کننده در جشنواره دانایی وتوانایی کسب کرد.

مدیرکل فرهنگی هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در مرحله کشوری این جشنواره ۳۳۰ نفر از برگزیدگان هر استان حضور یافتند و در برنامه‌های مختلف فرهنگی، کارگاه‌ها آموزشی شرکت کردند.

وی افزود: با برگزاری مسابقات کتابخوانی تحت عنوان جشنواره دانایی و توانایی در سطح استانی نفرات اول هر پایه به مرحله کشوری راه می‌یابند، این جشنواره در دو بخش دختران و پسران برگزار می‌شود که مرحله کشوری جشنواره دانایی و توانایی دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش دختران امروز پایان یافت.

وی با بیان اینکه بخش پسران جشنواره دانایی و توانایی دانش‌آموزان سراسر کشور فردا به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری شروع خواهد شد، گفت: پویش‌های جانبی در حوزه کتاب در مناسبت‌های مختلف در فضای شاد برگزار می‌شود که از ابتدای سال تاکنون ۱۱ پویش کتاب‌خوانی در فضای شاد برگزار شده است.

۴۰ اردوگاه کشوری به وسایل بازی روز مجهز می‌شوند

وی با اشاره به فعالیت ۳۴۶ اردوگاه در سطح کشور گفت: تا پایان سال ۴۰ اردوگاه دانش‌آموزی به وسایل بازی روز مجهز می‌شود.

پورثانی افزود: اساسنامه دستورالعمل اردوگاهی در دست تدوین است و با تدوین این سند نیروی انسانی برای اردوهای دانش‌آموزی تربیت و وسایل اردوگاهی توسعه داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون راه‌اندازی ۱۵ اردوگاه به صورت ویژه درحال پیگیری است، گفت: این اردوگاهها تا پایان دولت فعال خواهند شد.

به گزارش ایرنا، مرحله کشوری ششمین دوره جشنواره دانایی و توانایی با حضور۳۳۰ دانش‌آموز منتخب استانی پایه‌های هفتم تا یازدهم سراسر کشور در ۲بخش دختران و پسران در استان چهارمحال و بختیاری در حال اجراست که از دهم تا دوازدهم آذرماه دانش‌آموزان دختر و سیزدهم تا پانزدهم آذرماه نیز دانش‌آموزان پسران سراسر کشور حضور دارند.

جشنواره دانایی وتوانایی در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری برای تمامی دوره‌های تحصیلی در پنج سطح پایه‌های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار شده و از مرحله آموزشگاهی تا استانی سه کتاب به تفکیک مرحله به دانش‌آموزان معرفی شده است.