یزد-ایرنا-استاندار یزد با تشریح اهمیت فناوری اطلاعات در توسعه اقتصادی گفت: این حوزه تحول آفرین، نیاز به زیرساخت‌هایی مانند تامین آب و گاز و چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی به همراه ندارد و باعث مهاجرت معکوس می شود و در این زمینه اگر نیروهای غیربومی به استان بیایند، از نخبگان هستند و در همه دنیا برای جذب نخبگان برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی عصر سه‌شنبه در نشست چالش‌های زیست بوم فناوری اطلاعات استان یزد، افزود: شرکت‌های مبتنی بر فناوری های اطلاعات بزودی جای اقتصاد سنتی و غول‌های نفتی را در دنیا خواهد گرفت و با این چشم انداز، سرمایه گذاری در زمینه فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفته است و باعث می شود بسیاری از مشکلات استان مانند خروج نخبگان حل شود.

وی ادامه داد: در همه بخش ها رد پایی از خدمت فناوری اطلاعات را می بینیم و این خدمت رسانی برجسته است و باید در استان یزد زنجیره ارزش راهبردی این رشته شکل بگیرد و در عرصه راه‌های نوین مالی و رمز ارز نیز باید بیشتر تلاش شود .

فاطمی اظهار داشت: در حوزه فناوری اطلاعات، تحریم ها کمتر مشکل زا است و تاب آوری آن به مراتب بیشتر از سایر حوزه ها است و در استان یزد نیز نمی توان بیش از این توسعه سخت ایجاد کرد و برای پیشرفت استان نیاز به دو بال گردشگری و فناوری است که یکی از ارکان مهم آن فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است .

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد نیز در این نشست کم بودن تعامل با صنعت، عدم هوشمندسازی حمایت‌های تسهیلاتی در استان و نداشتن پیوست اقتصاد دیجیتال را از مشکلات این صنف دانست و اظهار داشت: یکصد و ۶۰ شرکت فعال در حوزه رایانه در استان فعال است و یزد در این زمینه در رتبه پنجم کشور قرار دارد، اما اگر نسبت به جمعیت محاسبه شود بعد از تهران در رتبه دوم کشور قرار داریم.

حمید صالحی فیروزآبادی افزود: رمز ارزها یکی از برنامه های سند یزد نوین است اما به مشکل برخورد کرده و رصد خانه اقتصاد دیجیتال نیز در استان هنوز اجرایی نشده است، همچنین کارگزاری برای صادرات خدمات استان به خارج کشور نداریم .

وی اظهار داشت: مدیران استان تعامل بسیار خوبی دارند اما محور دانش بنیان آی تی است و ما به دنبال جریان ساده در دیوان سالاری در حوزه فناوری اطلاعات هستیم تا اقدامات راحت تر انجام شود .

مجتبی فرهمند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این نشست گفت: ناترازی انرژی در کشور جدی است و بخشی از مشکلات با کمک فناوری اطلاعات قابل حل است، لذا در تفاهم نامه ای با انجمن صنفی رایانه ای استان مقرر شده است، در ساختمان های جدید به سمت هوشمندسازی حرکت شود و مشخصا در بحث انرژی در این حوره فعالیت بیشتری صورت می گیرد .

در این نشست هشت نفر از مدیران شرکت ها و موسسات فعال در حوزه فناوری اطلاعات نیز مواردی را بیان کردند، همچنین با درخواست استاندار یزد شرکت های حاضر در این نشست تامین ۵۰ عدد رایانه را برای رشته کامپیوتر دانشگاه یزد تعهدکردند و از برترین های این حوزه در استان نیز قدردانی شد .