زنجان - ایرنا - مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی درمانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: تاکنون ۶ هزار و ۳۲۲ دیابتی این استان در سامانه rda " مدیریت بیماری‌های نادر" ثبت نام شده اند.

خاطره خوشنام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیابت، بیشترین آمار بیماری‌های غیر واگیر و صعب العلاج را در استان به خود اختصاص داده است و پس از آن " ام اس" با یک هزار و ۲۵۴ مورد بیشترین فراوانی این گروه از بیماری ها را در استان دارد.

وی یادآور شد:‌ امراض خاص و صعب العلاج جزو بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌آید بر همین اساس از سال گذشته صندوقی به همین نام در استانها به ریاست دانشگاه های علوم پزشکی و دبیری بیمه سلامت، با هدف کمک به این بیماران، فعالیت خود را آغاز کرده است.

خوشنام اظهار داشت: قبل از راه اندازی این صندوق، اعتبارات از طریق وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یافت اما بعد از افتتاح صندوق حمایت و اعتبارات این برنامه به بیمه سلامت انتقال یافت.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار خاص و صعب العلاج مانند بیماران CF، EB، MPS و انواع پیوند، دیالیز، تالاسمی، هموفیلی و مانند این بیماری‌ها در سامانه (RDA) وزارت بهداشت برای دریافت سهمیه دارو به داروخانه‌ها و پزشکان معالج آن‌ها معرفی شده اند تا معاونت غذا و دارو در تامین دارو با کمبود مواجه نشود.

این مسوول به ارائه وام به بیماران خاص و صعب العلاج طی ۲ سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: با عاملیت بانک‌های ملت و صادرات بیش از ۶ هزار بیمار در استان برای دریافت وام معرفی و از این میان ۲ هزار و ۸۰۰ بیمار موفق به دریافت آن شده اند که ۲۷۳ نفر از آنان را زوجین نابارور تشکیل می دهند.