تهران-ایرنا- «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در دیدار با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، تاکید کرد که روابط پکن و بروکسل برای صلح، ثبات و رفاه جهانی، ضروری است

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین روز پنجشنبه در این دیدار خواستار گسترش همکاری های سودمند، اعتماد سیاسی، رایزنی های دولتی و تشکیل نشست های راهبردی بین پکن و بروکسل شد.

وی گفت: گفت و گو های چین و اتحادیه اروپا در زمینه های راهبردی، اقتصادی و تجاری، فناوری سبز و دیجیتال در طول این چند ماه گذشته نتایج خوبی به همراه داشته است.

شی با اشاره به اینکه توسعه روابط پکن و بروکسل از شتاب خوبی برخوردار است، تاکید کرد: دو طرف باید در همین راستا تلاش کنند.

رئیس جمهوری چین اذعان کرد که روابط پکن و اروپا برای صلح، ثبات و رفاه جهانی یک امر ضروری است و برای گسترش ثبات و انگیزه، نیاز به حمایت جهانی دارد.

شی با اشاره به اینکه جهان دچار تغییرات زیادی شده که در طول یک قرن گذشته نمونه ای نداشته است، تاکید کرد که چین و اروپا به عنوان دو نیروی اصلی باید حامی جهان چند قطبی و بازار جهانی باشد.

شی با تاکید بر اینکه امسال بیستمین سالگرد مشارکت راهبردی جامع بین پکن - بروکسل است، خواستار تقویت اعتماد سیاسی، ارتباطات راهبردی و مدیریت اختلافات با گفت و گو سازنده شد.

وی افزود: چین مایل به همکاری با اتحادیه اروپا به عنوان شریک کلیدی در زمینه های اقتصادی و تجاری، علمی و فناوری، صنعتی و زنجیره تامین در راستای منافع متقابل، نتایج برد-برد، دستیابی به توسعه مشترک، تقویت صنایع سنتی و نوظهور و تبادلات مردمی است.

شی خاطرنشان کرد که پکن مایل به توسعه کیفیت بالا طرح «یک کمربند و یک جاده» در جهت اتصال به «دروازه های جهانی» اروپا و کمک به کشورهای های در حل توسعه است.

وی افزود: دو طرف باید در جهت گسترش ارتباطات و هماهنگی ها در چارچوب های چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد و گروه ۲۰، پایبندی به چندجانبه‌گرایی و یافتن راه حل های مناسب برای مسائل های جهانی و منطقه تلاش کنند.

نمایندگان بروکسل: توسعه پایدار چین به نفع اروپا است

میشل و فون در لاین هم در این نشست تاکید کردند که اتحادیه اروپا و چین به عنوان دو نیروی اصلی در جهان، شرکای مهم اقتصادی و تجاری یکدیگر هستند و زمینه‌های همکاری گسترده‌ای دارند.

نمایندگان اتحادیه اروپا خاطرنشان کردند که بروکسل اهمیت زیادی نسبت به روابط با پکن قائل است و تمایل به توسعه روابط بلندمدت، باثبات، قابل پیش‌بینی و پایدار با چین است.

آنها افزودند که این نشست موجب انگیزه جدید در توسعه آینده روابط اروپا با پکن شود.

این نمایندگان اروپایی معتقد هستند که توسعه بلندمدت و پایدار اقتصاد چین به نفع اروپا است.

طرف اروپایی با تاکید بر اینکه بروکسل پایبند به سیاست اصل چین واحد است، اعلام داشتند: اروپا مایل به همکاری با پکن در زمینه های اقتصاد، تجارت، صنایع سبز، دیجیتال، ثبات و امنیت زنجیره تامین و زنجیره صنعتی، تغییرات اقلیمی و هوش مصنوعی است.

آنها افزودند: بروکسل مایل به همکاری نزدیک با پکن در جهت حمایت از چندجانبه گرایی، اهداف و اصول منشور ملل متحد و یافتن راه حلی مناسب برای مسائل اوکراین، خاورمیانه و سایر نقاط جهان است است.