۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰
کد خبر: 85313180
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

احترام متقابل؛ شرط اصلی توسعه روابط چین و اروپا

تهران- ایرنا- مقامات ارشد چین در پی دیدار با مقامات ارشد اتحادیه اروپا بارها بر احترام متقابل به عنوان شرط اصلی توسعه روابط پکن -بروکسل تاکید کرده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مقامات ارشد چین در طول دیدارهای خود با مقامات ارشد اتحادیه اروپا بر «احترام متقابل، عمل‌گرایی و پایبندی به تفکرات راهبردی» تاکید کردند.

خوآ چونیگ دستیار وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه (۱۳ آذر) اعلام کرد که بیست و چهارمین نشست «سران چین و اتحادیه اروپا» با حضور شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و چارلز میشل رئیس شورای اروپا، اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در روز پنج شنبه (۱۶ آذر) برگزار می شود.

احترام متقابل؛ شرط اصلی توسعه روابط چین و اروپا

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد اگر پکن و بروکسل در مسیر گفت و گو، صلح و همکاری های برد-برد حرکت کنند، امید به توسعه و شکوفایی جهانی وجود خواهد داشت. اما حرکت خلاف این جهت به شعله‌ور شدن تفکر جنگ سرد منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال، بیستمین سالگرد «مشارکت راهبردی چین- اروپا» است، تاکید کرد که نمایندگان دو طرف در بیست و چهارمین نشست «سران چین و اتحادیه اروپا» به تبادل نظر در خصوص موضوعات راهبردی و جهانی خواهند پرداخت و مسیر معینی برای توسعه روابط ترسیم خواهند کرد.

احترام متقابل؛ شرط اصلی توسعه روابط چین و اروپا

پنجره‌ای به سوی بهبود روابط

پکن و بروکسل پس از پایان دوران «کووید-۱۹» در سال ۲۰۲۲، تبادلات سطح بالا را از سرگرفتند و دیدارهای مقامات ارشد چین، آلمان، فرانسه، اسپانیا، شورا و کمیسیون اروپا، شتاب این تعاملات را حفظ کرد.

سان که‌چین محقق مرکز روابط بین‌الملل معاصر چین در مصاحبه ای با روزنامه گلوبال تایمز گفت: پس از دیدار سران آمریکا و چین در نشست سانفرانسیسکو که موجب توسعه تنش زدایی میان پکن و واشنگتن شد، نشست آتی، فرصتی مناسب برای بهبود روابط بین چین و اروپا خواهد بود.

احترام متقابل؛ شرط اصلی توسعه روابط چین و اروپا

اختلافات غیرقابل حل نیست
باتوجه به دیدگاه منفی اروپا به سیاست، ایدئولوژی و اقتصاد چین، نباید انتظار زیادی از این نشست داشت ولی با این وجود، این اختلافات غیرقابل حل نخواهد بود.
برخی رسانه های اروپایی در مورد نشست آتی چین و اروپا گفته اند که هنوز مشخص نیست که دو طرف بیانیه ای مشترک دست پیدا کنند.

آندرس فوگ راسموسن دبیرکل سابق ناتو در مقاله ای که روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر کرد، آورده است که تمرکز سران اروپایی بر همکاری اقتصادی با پکن، اشتباه بزرگی خواهند بود.

وی همچنین دفاع از جدایی‌طلبان تایوان را خواستار شد.

وانگ یی‌وِی رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه خلق چین، گفت: طرف اروپایی اکنون پیام‌های منفی منتشر می‌کند که ممکن است یک تاکتیک مذاکره باشد. این در حالیست که ما نمی‌توانیم پوپولیسم در حال افزایش در اروپا را نادیده بگیریم.

پکن به تازگی مخالفت شدید خود را به تحقیقات بروکسل در مورد «یارانه خودروهای الکتریکی چین» ابراز کرد.

سان که‌چین در این مورد خاطرنشان کرد که این اختلافات قابل حل بوده و چین و اروپا در زمینه هایی از جمله، تغییرات اقلیمی، درگیری‌های منطقه‌ای، روابط اقتصادی و تجاری، آموزش وتبادلات مردمی با یکدیگر همکاری می کند.

احترام متقابل؛ شرط اصلی توسعه روابط چین و اروپا

فانگ دونگ کواِی رئیس اتاق بازرگانی چین در اتحادیه اروپا (CCCEU)، پیش از نشست سران «چین و اتحادیه اروپا»، گفت: برای افزایش اعتماد سیاسی و بهبود محیط تجاری برای شرکت های چینی در اتحادیه اروپا منتظر برگزاری این نشست است.

فانگ گفت: جامعه تجاری چین در اروپا امیدوار است که موضع مشترک اتحادیه اروپا و چین علیه «جدایی طلبی» اتخاذ شود تا هر دو طرف بتوانند زنجیره‌های صنعتی و تامین جهانی پایدارتری را ایجاد کنند.

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم که طرف اروپایی به نگرانی‌های شرکت های چینی، به ویژه در بخش‌های فناوری پیشرفته و سبز توجه کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha