کرمانشاه - ایرنا - مسوول بنیاد علوی در بخش فیروزآباد شهرستان کرمانشاه گفت که این نهاد تاکنون هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال هزینه و نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مساعدت از دستگاه های دیگر برای محرومیت زدایی دریافت و در این بخش هزینه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام «امین سلیمی» روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه منطقه فیروزآباد شامل ۲۳۶ روستا و جمعیت نزدیک به ۳۵ هزار نفر است، افزود: این منطقه دارای سه دهستان سرفیروزآباد، جلالوند و عثمانوند است که بنیاد علوی در چهار زمینه عمران و زیرساخت، اقتصاد و اشتغال، فرهنگی و سلامت در این مناطق در حال خدمت است.

وی اضافه کرد: بنیاد علوی قبل از اینکه وارد منطقه شود مطالعاتی انجام داد که مشکلات مردم به صورت دقیق مشخص شود. اولین مشکل منطقه نداشتن آب شرب برای روستاها بود، در منطقه جلالوند مجتمع آب رسانی امام علی (ع) وجود داشت که از حدود ۲۳ سال گذشته آبرسانی به این منطقه شروع اما عملیاتی نشد.

مسوول بنیاد علوی در بخش فیروزآباد شهرستان کرمانشاه در ادامه افزود: نزدیک ۶۰ روستا در این منطقه فاقد آب شرب هستند که با تکمیل مجتمع آبرسانی امام علی (ع) با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار آبرسانی به ۲۲ روستا انجام شد و ۷۵ میلیارد ریال آن توسط آب و فاضلاب تامین شد؛ ۲ روستای دیگر نیز با هزینه ۱۰ میلیارد ریال آبرسانی انجام گردید.

سلیمی ادامه داد: بقیه روستاها نیز از آب چاه استفاده می‌کنند و ۷۰ روستا با تنش آبی این منطقه توسط تانکر آبرسانی می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات بنیاد علوی در زمینه کشاورزی افزود: در بحث زمین‌های کشاورزی در روستای گریانه علی باقر در دهستان جلالوند هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه صرف کانال کشی شد که ۲۳۰ هکتار زمین های کشاورزی با این طرح آبرسانی شد. در یک ماه گذشته ۲ پروژه کانال کشی برای روستای دوردشت ۱۴ میلیارد ریال با مشارکت جهاد کشاورزی برای کانال کشی این روستا هزینه شد.

وی ادامه داد: پروژه بعدی لایروبی قنات سراب سرفیروز آباد بود که به دلیل کم شدن آب قنات انجام شد و پس از لایروبی آب قنات چندین برابر شد. حدود ۱۴ میلیارد ریال صرف این پروژه شد و باعث خرسندی مردم و کشاورزان منطقه شده است.

وی با اشاره آغاز طرح سنگ فرش در پنج روستا افزود: در این طرح از مشارکت عمومی مردم استفاده می‌شود و سیمان و سنگ فرش به مردم تحویل داده شده و خود مردم کار را انجام می‌دهند. این مشارکت کردن‌ها باعث می‌شود که به مردم فقط دست بگیر نداشته باشند. در ۲ روستا به صورت کامل طرح انجام شده است.

همچنین در بحث مسکن محرومین؛ سلیمی با اشاره به طرح کشوری ۲۰ هزار مسکن گفت: ۴۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به کسانی که زیر پوشش کمیته امداد بوده اند پرداخت شد و خود کمیته امداد نیز ۳۵۰ میلیون ریال پرداخت کرد. با این طرح ۵۰ واحد به کسانی که زیر پوشش کمیته امداد بودند تحویل داده شد.

وی ادامه داد: یک طرح دیگر ۱۰ هزار واحدی کشوری نیز با بنیاد مسکن در حال اجرا است و ۵۵ واحد دیگر به متقاضیان منطقه داده شده است. در این طرح به هر واحد ۲ تن و ۱۰۰ کیلو میلگرد و ۲۰۰ کیسه سیمان اختصاص داده شد.

سلیمی به ترمیم و مرمت ۳۰ مدرسه و ۲۰ مسجد با هزینه به ترتیب هشت میلیارد ریال و ۶ میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: ۳۰ مدرسه نیز با اعتبار هشت میلیارد ریال و ۲۰ مسجد از ۲۶ مسجد این منطقه نیز تجهیز شد.

وی ادامه داد: در عرصه اشتغال نیز هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از زمان آغاز کار بنیاد در منطقه در اختیار مردم قرار گرفت که ۷۵ درصد این مبلغ در زمینه ایجاد اشتغال پرداخت شده و ۱۵ درصد نیز وام ضروری و به ۱۵۰ نفر تسهیلات معیشتی پرداخت شده است. تاکنون ۲۴۰ شغل پایدار در منطقه ایجاد شده که دامداری، گاوداری، بوجاری و نظایر آن از شغل های ایجاد شده در منطقه است.

سلیمی با اشاره به حمایت از دام سبک دامداران گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک در این منطقه حمایت شده است. چند مرحله تامین دارو و سرکشی دامپزشک‌ها به صورت ماهانه و رایگان انجام شده است. در بحث کشاورزی نیز نزدیک به هزار هکتار از نخود پاییزه این منطقه حمایت شد که بازخورد خوبی در بین مردم داشت.

مسوول بنیاد علوی در بخش فیروزآباد کرمانشاه فعالیت های فرهنگی را از دیگر اقدامات انجام شده این بنیاد اعلام کرد و افزود: ۱۸۰ سری جهیزیه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به زوجین داده شده است و در برای زوجین سال ۱۴۰۱ نیز ۲۰۰ بسته جهیزیه تا یک ماه آینده به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال به صورت بن خرید به زوجین داده خواهد شد همچنین در هر سال ۲ نوبت بسته معیشتی بین مردم استان تحویل داده می‌شود که در یک مرحله ۶۸ هزار بسته لبنی در بین مردم استان توزیع شد.

وی در تشریح برنامه های فرهنگی بنیاد در فیروزآباد گفت: ۴۲۰ نفر از افراد زیارت اولی منطقه فیروزآباد به اربعین حسینی اعزام شدند و همچنین تاکنون ۷۰۰ نفر نیز به سفر مشهد مقدس رفته اند. در حال حاضر پنج روحانی به منظور انجام کارهای تبلیغاتی در روستاها مستقر هستند و این تعداد افزایش خواهد یافت و در ایام‌های مذهبی اعزام روحانی به منطقه نیز انجام می‌شود.

وی خدمات در عرصه سلامت را از اقدامات خوب عنوان کرد و افزود: طی قراردادی که با بیمارستان امام رضا امضا شد در یک سال گذشته بیمارانی که از منطقه با معرفی نامه به این بیمارستان مراجعه کرده اند هزینه درمانی آنها به صورت تقریبا رایگان بوده و برای افراد نانوان نیز ویلچر عصا واکر تامین شده است.