بجنورد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی گفت: سه هزار و ۲۹۱ بیمار مشکوک به دیابت و فشار خون بالا در استان با اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه امسال تاکنون شناسایی شده است.

دکتر جواد شاهین فر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۸ بیمار در استان مشکوک به فشار خون بالا و یکهزار و ۸۳ نفر نیز مشکوک به دیابت تشخیص داده شده اند.

وی افزود: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۶۵۷ نفر از خراسان شمالی برای اندازه گیری فشار خون و دیابت در پویش ملی سلامت شرکت کرده اند.

شاهین فر ادامه داد: شهرستان بجنورد با ۳۰ هزار و ۵۹ نفر و گرمه با ۶ هزار و ۶۸۱ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین افراد شرکت کننده در پویش ملی سلامت هستند.

به گفته وی؛ پویش ملی سلامت در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه امسال ادامه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: جمعیت بالای ۱۸ سال استان اکنون می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی برای اندازه گیری فشارخون و دیابت در این پویش شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر در مراحل ابتدایی قابل کنترل است، گفت: تشخیص دیر هنگام دیابت و فشار خون بالا می تواند عوارض جبران ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد و نظام سلامت داشته باشد.

شاهین فر افزود: هدف پویش ملی سلامت نیز تشخیص بیماری‌ها در مراحل ابتدایی است تا بتوان از هزینه های درمانی و عوارض جبران ناپذیر برای سلامتی افراد جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، «پویش ملی سلامت» در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه شروع و تا ۱۵ دی امسال ادامه داد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.