۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85298214
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۲۰ هزار نفر در خراسان‌شمالی واجد غربالگری دیابت هستند

بجنورد- ایرنا- مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در کشور، گفت: ۶۲۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در این استان واجد شرایط غربالگری دیابت و فشار خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هستند.

دکتر فلوریا انفرادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شهروندان برای بررسی وضعیت سلامت خود در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون می‌توانند به مراکز جامه سلامت و خانه‌های بهداشت در سراسر خراسان شمالی مراجعه کنند.

وی از شهروندان خواست در «پویش ملی سلامت» غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون شرکت و به صورت رایگان میزان فشار خون و قند خون خود را بررسی کنند.

انفرادی ادامه داد: اگر در غربالگری سلامت، فشارخون و یا قند خون فرد بالا تشخیص داده شود، فرد به پزشک مرکز ارجاع و اقدامات لازم برای بهبودی وی انجام می شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری بهترین راهکار برای ارتقای سلامت است به گونه ای که با اجرای برنامه هایی همچون پویش ملی سلامت و آگاه بخشی به جامعه هدف می توان از بسیاری هزینه های درمان جلوگیری و کیفیت زندگی مردم را ارتقا داد.

۶۲۰ هزار نفر در خراسان‌شمالی واجد غربالگری دیابت هستند

وی افزود: دیابت و فشار خون بالا جزو بیماری هایی است که بسیاری از افراد در جامعه از ابتلا به آن یا آگاهی ندارند و یا اگر آگاهی دارند درمان درستی برای جلوگیری از پیشروی آن انجام نمی دهند.

به گفته انفرادی؛ ۵۰ درصد افراد دارای بیماری دیابت و یا فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام وزارت بهداشتف درمان و آموزش پزشکی، ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

چاقی و اضافه وزن، کشیدن سیگار و استرس از جمله عوامل ابتلای افراد به فشار خون بالا است.

دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha