بجنورد-ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: هشت ماهه امسال ۳۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۴  میلیون دلار از استان صادر شد. 

حسین حاجی بگلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان صادرات کالا از استان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۳۲ درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۳۹ درصد افزایش دارد.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک استان، دلیل کاهش ۳۲ درصدی از نظر ارزش، بالا بودن سهم پتروشیمی در میزان صادرات کالا است به طوری که ۸۵ درصد وزن کل صادرات هشت ماهه امسال متعلق به شرکت پتروشیمی است که ارزش هر تن کالاهای آن شرکت در هشت ماهه سال ۱۴۰۱ بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ دلار بوده و در هشت ماهه ۱۴۰۲ بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: عمده کالاهای صادراتی استان در امسال شامل محصولات پتروشیمی (اوره ،ملامین، آمونیاک) محصولات فولادی، سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک، مصنوعات آلومینیوم، محصولات پلاستیکی، خرده لاستیک فرسوده، درپوش، قوطی خالی کنسرو ، الکترود جوشکاری، زعفران و دستگاه نانوایی است.

وی تصریح کرد: این میزان کالا به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه، آلمان، لهستان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، موریس، ایتالیا، صربستان، لبنان، سومالی، سوریه و اردن صادر شده است.

افزایش واردات کالا به استان

حاجی بگلو درباره سهم گمرک از صادرات استان گفت: هشت ماهه امسال ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ تن کالا به ارزش ۶۱ میلیون دلار از گمرک استان صادر شد که صادرات این استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳۶ درصد کاهش و از نظر وزنی ۱۹ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به واردات کالا به استان اظهار کرد: در این مدت؛ ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ تن کالا به ارزش ۴۷.۷ میلیون دلار از طریق گمرک استان وارد شد که میزان واردات نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزش پنج درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۵۱۱ درصد افزایش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درباره دلیل افزایش واردات کالا به استان گفت: بیش از ۹۷ درصد وزن کل واردات در سال جاری مربوط به واردات بوکسیت (سنگ آلومینیوم) به ارزش هر تن ۱۰۸ دلار است که در هشت ماهه سال گذشته این حجم واردات بوکسیت نبود.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی شامل خط تولید لوله و فلنج، کولر و یونیت داخلی و خارجی کولر گازی و اجزا و قطعات، پودر نیکل، کاتالیست، کامپاند، بوکسیت (سنگ آلومینیوم)، بلوک آندی، لوله مسی و قطعات الکترونیکی است.

حاجی بگلو افزود: این میزان واردات از کشورهای چین، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، جمهوری کره، اتریش، ایتالیا، ترکمنستان، روسیه و پاکستان انجام شده است.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه صادرات استان در هشت ماهه امسال به میزان ۶۱ میلیون دلار و واردات استان در همین بازه زمانی به میزان ۴۷.۷ میلیون دلار بوده است، تراز تجاری استان به میزان ۱۳.۳ میلیون دلار مثبت است.

خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آنها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

استان خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.