رضا شیرینزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سالانه بهطور میانگین چهار میلیون و ۲۰۰هزار تن کالا در استان اردبیل جابجا میشود، افزود: در هشت ماهه اول سال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا و بار در این استان جابجا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود سه میلیون تن بود، ۸.۳ درصد کاهش داشته است.
وی همچنین از صدور ۲۰۳ هزار برگ بارنامه در این مدت خبر داد و گفت: صدور بارنامه در استان اردبیل نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۵ هزار برگ بارنامه بود ۵.۵ درصد کاهش داشته است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل خشکسالی، آفتزدگی و کاهش تولید محصولات کشاورزی درشمال استان را از جمله مهمترین علل کاهش صدور بارنامه و جابجایی بار و کالا در استان اردبیل ذکر کرد.
شیرینزاده انواع محصولات کشاورزی مانند گندم، سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه، سیمان فلهای و کیسهای، مصالح ساختمانی، انواع بنزین، گازوئیل، آب معدنی و شمش آهن را از جمله عمده کالاهای جابجا شده از سوی ناوگان باری استان ذکر کرد.
تاثیر راه آهن بر حمل و نقل جادهای
این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه ۹۵ درصد مسافر و ۱۰۰ درصد بار استان از طریق ناوگان جاده ای جابجا میشود، در خصوص تاثیر راهاندازی راه آهن بر حمل و نقل جاده ای گفت: واقعیت این است که شبکه حمل و نقل جادهای در مقایسه با سایر شقوق حمل و نقل انعطاف پذیری بیشتری دارد و راه آهن فرصتهای جدیدی برای شبکه حمل و نقل جادهای ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: شبکه ریلی بویژه در بخش کالا اقتصادی تر و ایمن تر است و در حجم بالای کالا مزیتهای بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد در عین حال باید توجه داشت که راه آهن منجر به توسعه بخشهای مختلف خدماتی از جمله حمل و نقل جادهای میشود و راه آهن تاثیرات مثبتی بر حمل و نقل جاده ای خواهد داشت.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای حمل کالا و مایحتاج عمومی مردم را از اولویتهای اصلی این اداره کل دانست و اظهار کرد: ۹۰ شرکت حمل و نقل و ۲ پایانه کالا در مناطق مختلف استان به مردم خدمات میدهند و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راننده نیز با هشت هزار و ۸۲۰ دستگاه ناوگان در بخش حمل و نقل کالای استان در حال فعالیت هستند.
شیرینزاده با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد مسافرتها در این استان از طریق ناوگان حمل و نقل جادهای است، گفت: هر سال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در این استان توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای جابجا میشود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با اشاره به نوسازی نوگان جاده ای در استان خاطرنشان کرد: متوسط عمر ناوگان باری در کشور ۱۹ سال و این رقم در استان اردبیل ۲۲ سال است.
مهمترین چالش نوسازی ناوگان مسافری جادهای نداشتن کارت بازرگانی است
وی با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان کافی در بخش جابجایی بار در استان وجود دارد، افزود: علاوه بر این و با توجه به قیمت انواع کامیون فعالیت در این عرصه مقرون به صرفه است و فعالان این بخش هم از فرصت نوسازی ناوگان باری استفاده کردند.
شیرینزاده همچنین در خصوص نوسازی ناوگان مسافری اظهار کرد: در سال جاری برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس مجوز داده شد که سهم استان اردبیل ۲۷ دستگاه بوده است.
وی اضافه کرد: تعدادی از شرکتها در سطح کشور موفق به واردات اتوبوس شدند اما در استان فعلا کسی موفق به واردات اتوبوس نشده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل قیمت بالای اتوبوس در سطح بین المللی و مشکلات مربوط به تامین ارز را از علل عدم واردات اتوبوس ذکر کرد و گفت: بزرگترین مشکل در این زمینه این است که وارد کننده باید کارت بازرگانی داشته باشد و در سطح استان غیر از یک شرکت کسی کارت بازرگانی نداشت.
وی در ادامه کرایه پایین ناوگان مسافری را از دیگر چالشهای این بخش ذکر کرد و گفت: قیمت پایین کرایه مسافر باعث شده است تعدادی از اتوبوسها از چرخه فعالیت ناوگان مسافری استان خارج شود به طوری که تعداد اتوبوسهای فعال در ناوگان استان از ۳۳۰ دستگاه طی سالهای اخیر به ۲۸۰ دستگاه کاهش یافته است.
صادرات کالا از پایانه مرزی بیلهسوار ۱۳ درصد افزایش یافت
شیرین زاده همچنین با اشاره به جابجایی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا و بار به صورت بینالمللی در جادههای استان اردبیل گفت: میزان صادرات کالا از پایانه مرزی بیله سوار در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در هشت ماه سال گذشته ۳۰۲ هزار و ۸۶۸ تن کالا و بار از این پایانه مرزی صادر شده بود این در حالی است که امسال این میزان به ۳۴۱ هزار و ۲۸۱ تن کالا افزایش یافته است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل محصولاتی مانند سنگهای ساختمانی و انواع کاشی ، میلگرد و پروفیل ، انواع فلفل ، سیبزمینی ، بادمجان ، نمک و انواع شیشه را از جمله عمده کالاهای صادر شده ایرانی ذکر کرد.
شیرین زاده با بیان اینکه ۸۳ درصد از این کالاها توسط کامیونهای ایرانی و ۱۷ درصد نیز توسط کامیونهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، روسیه و قرقیزستان صادر شده است، اظهار کرد: عمده کالاهای ایرانی به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و کشورهای حوزه قفقاز صادر شده است.
وی با بیان اینکه واردات کالا از پایانه مرزی بیلهسوار در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۹ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: سال گذشته ۹ هزار و ۴۶۸ تن کالا توسط ۴۶۶ دستگاه کامیون وارد کشور شد که این آمار امسال به ۱۷ هزار و ۹۳۸ تن کالا و ۸۸۵ دستگاه کامیون افزایش یافت.
شیرینزاده ادامه داد: انواع اﻟﯿﺎﻑ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ، ﺟﻮ، ﺁبمیوه، ﮐﻨﺠﺎﻟﻪ، ﺧﻤﯿﺮ ﭼﺎﭖ و تایپ، ﮐﺎﻏﺬ، ﭘﻨﺒﻪ، مواد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و ﻧﺦ بیشترین کالاهایی بودند که از پایانه مرزی بیلهسوار وارد کشور شد.
افزایش پنج درصدی تردد در راههای استان
وی همچنین از افزایش پنج درصدی تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اردبیل از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: در حالی که در هشت ماه پارسال ۱۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۱ تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اردبیل ثبت شده بود، امسال حدود ۱۲ میلیون تردد در مبادی ورودی و خروجی استان به ثبت رسید.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل بیان کرد: از این تعداد ۶ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۳۴ تردد در مبادی ورودی و پنج میلیون و ۹۱۹ هزار و ۳۵۳ تردد در مبادی خروجی استان به ثبت رسیده است.
به گزارش ایرنا ، استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه دارد که از این مقدار ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.