به گزارش ایرنا، ناوگان حمل و نقل عمومی تهران از جمله مترو کهنه و فرسوده است و در خطوط پر ازدحام این ناوگان، اغلب واگنهای مترو نیاز به بهسازی و تعمیرات اساسی دارد.
مدیریت شهری در دور جدید به شهروندان قول داده که با تولید و خرید واگنهای جدید، این ناوگان را سر و سامان دهد و اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری در این خصوص دغدغه جدی دارند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این خصوص میگوید: با توجه به برنامه و بودجه ابلاغی امسال باید ۲۱۱ دستگاه واگن اورهال (تعمیرات اساسی) شود که تاکنون تعمیرات اساسی ۹۳ دستگاه واگن انجام شده است.
مسعود درستی افزود: با این آمار در سال جاری توانستیم ۴۴ درصد واگنهای تکلیفی را تعمیرات اساسی کنیم که البته با توجه به زمان بر بودن تأمین قطعات یدکی بخصوص قطعات مورد نیاز قطارهای قدیمی و همچنین عدم امکان خروج واگنها از چرخه خدماترسانی و در اختیار قرار دادن آنها برای انجام تعمیرات اساسی در پیک مسافری مهر و آبان، این فعالیت در سهماهه پایانی سال با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود اما در ۲ سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن تعمیر اساسی شده است.
به گفته درستی، این اعداد نشان میدهد که تعداد واگنهای اورهال شده در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد چشمگیری نسبت به سنوات قبل داشته ضمن اینکه در سال ۱۴۰۲ برای اولین با در تاریخ بهرهبرداری، اورهال قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقا بوده است.
وی در خصوص اظهار نظرها در مورد خالی بودن انبار قطعات یدکی در مترو نیز واکنش نشان داد و گفت: با توجه به اطلاعات ثبت شده در دفاتر مالی از ابتدای تشکیل شرکت بهرهبرداری مترو تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع مبلغ ۶۴۴ میلیارد تومان جهت تعمیرات اساسی ناوگان و تجهیزات ثابت هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه افزود: در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته، ۴۳۶ میلیارد تومان و از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا کنون مبلغ ۲ هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان قرارداد به منظور تأمین قطعات یدکی مورد نیاز تعمیرات اساسی ناوگان و تجهیزات ثابت منعقد شده است که در هشت ماه منتهی به آبان امسال مبلغ ۴۶۸ میلیارد تومان به تأمینکنندگان قطعات پرداخت شده و بخش زیادی از این قطعات تا پایان سال وارد انبار شرکت خواهند شد.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۵۰ ایستگاه در حالی فعال است که بخش عمده ای از این ناوگان فرسوده و نیازمند توجه مدیران شهری جهت بازسازی این ناوگان است.