به گزارش ایرنا، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در تذکر خود با اشاره به تکمیل پروژههای نیمه تمام مترو در روزهای گذشته و تقدیر از شرکت بهرهبرداری مترو برای اجرای این طرحها، اظهار کرد: باید پیرامون اتفاقات اخیر در مترو اشارهای داشته باشم و اینکه کمتر شهروندی است که از خرابیهای مترو بی اطلاع باشد، سریال خرابی مترو اکنون پیوسته شده است.
وی افزود: هنوز از حادثه در یک خط بیرون نیامده ایم، درگیر حادثه بعدی میشویم بطوریکه این روزها کلکسیون حوادث را در مترو شاهد هستیم، از عمل نکردن ترمز قطار و واژگونی واگن تا آتش سوزی در پست برق ایستگاه شوش و دودگرفتگی در ایستگاهها، نمونه اتفاقات ۲ هفته اخیر این حوزه بوده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این اتفاقات چهره نامناسبی از مُد حمل و نقل عمومی پایتخت نشان میدهد، افزود: ما در حادثه ۲ روز پیش دیدیم که شهروندان روی ریل رها شده بودند البته هر ۲ ماه یکبار تذکر دادهایم که وسایل نقلیه پس از کار کردن در مدت طولانی دچار استهلاک میشوند و هیچ وسیلهای مادام العمر و بدون استهلاک فعالیت نمیکند.
این عضو شورای شهر با گریزی به سخنان روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران افزود: ایشان گفتهاند باید مدیران دوره قبل بیایند و پاسخ بدهند چرا کم کاری در خرید و تجهیز ناوگان مترو صورت گرفته است، باید بگویم قطار وقتی کارکند، فرسوده میشود و هر آدم عاقلی میداند قطار نو را تعمیر نمیکنند.
تشکری هاشمی افزود: شما بیش از ۲ سال است مدیریت را بر عهده گرفتهاید و دیگر نباید از عملکرد مدیران گذشته انتقاد کنید ضمن اینکه عذرخواهی نیز کفایت نمیکند و باید اعتبارات تامین و تجهیزات خریداری شود و یا اینکه شرکت واگن سازی سه شیفته فعالیت کند تا نیاز مترو بر طرف شود، این روزها شهروندان در سفر با مترو مشکلات زیادی تحمل میکنند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اختصاص یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای اورهال ناوگان مترو، یادآور شد: راهبران مترو با جان و دل تلاش میکنند که اشکالات در صحنه مدیریت و مسافران خطری احساس نکنند که این تلاش قابل تقدیر است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۳۳ واگن اورهال شده است، گفت: ۱۰ درصد قیمت واگنها شامل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برای اورهال هزینه شده که یک سوم منابع ما محسوب میشود، اخبار نشان میدهد بدلیل عدم خریداری قطعات، استفاده از قطعات کهنه در دستور کار است البته اخبار دیگری رسیده که بررسی نشده ولی نشان میدهد که برای یک قطار از قطعات یدکی فرسوده استفاده شده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نباید ابایی از اینکه شرکت واگن سازی زیر بار سه شیفته شدن برود، داشته باشیم، ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید قطعات در شرکت واگن سازی منعقد شده اما هنوز پیش پرداختی صورت نگرفته است.
امسال قطعات یدکی مترو وارد می شود
رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران هم در جلسه امروز شورا گفت: در سه ماه گذشته هزار میلیارد تومان توسط شرکت مترو برای اورهال درخواست شده بود که ما در متمم به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم که این خسارت زاست.
سید محمد آقامیری ضمن عذرخواهی از مردم و معطلی آنها برای آتش سوزی در ایستگاه مترو شوش، اظهار کرد: حجم بالای جابجایی مسافر در مترو ارزنده و تخصصی است و اتفاقاتی که گاهی پیش می آید در دنیا نیز اتفاق می افتد.
وی افزود: نباید این ذهنیت ایجاد شود که تنها در ایران چنین حوادثی رخ می دهد و در تمام دنیا قطارها گاهی از ریل خارج می شوند و حوادثی پیش می آید؛ در سال ۱۳۹۱ به دلیل گودبرداری در ایستگاه ارم سبز، سیل وارد خط شد و تجهیزات و ۲۰ دستگاه پله برقی به طور کامل از بهره برداری خارج شدند اما اصلاحات صورت گرفت.
آقامیری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ پست RS ایستگاه آزادی دچار آتش سوزی شد، گفت: در محدوده استاندارد قابل قبول برای قابلیت اطمینان تجهیزات مترو باید ۹۷ درصد به بالا باشد و در سال ۹۷ میزان آن ۹۸.۱۱ بوده و در سال ۱۴۰۲ میزان آن ۹۸.۵۰ بوده است.
وی با بیان اینکه ما روزانه شاهد ۲ هزار و ۲۰۰ حرکت مسافری هستیم، گفت: یکی از مشکلات در ابتدای این دوره خالی بودن انبارهای تجهیزات بود؛ تجهیزات ثابت از ابتدای بهره برداری تا ۱۳۹۹به میزان ۵۳۹ میلیارد تومان خریداری شده است و امسال قطعات یدکی در حال ورود است اما شاهد کمبود انبار برای دپوی قطعات هستیم بطوریکه شرکت مترو به دنبال انبارهای جدید است.
رییس کمیته عمران شورا با بیان اینکه ۴۶ رام قطار از ابتدای بهره برداری تا سال ۹۹ اورهال شده و در این دوره بیش از ۵۰ رام قطار اورهال شده است، تصریح کرد: در سه ماه گذشته یک هزار میلیارد تومان توسط شرکت مترو برای اورهال درخواست شده بود که ما در متمم به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم که این خسارت زاست.
وی ادامه داد: چهار هزار و ۱۸۰ نفر نیرو در سالهای قبل بدون گزینش و تخصص از اقوام مدیران به مترو اضافه شدند که در حال حاضر نمیتوان از آنها استفاده کرد.
شهرداری به سیلزدگان سیستان کمک کند
همچنین یک عضو شورا در تذکر خود با پرداختن به موضوع وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از شهرداری تهران خواست تا آنجایی که میتوانند در این خصوص نقشی ایفا کند، وارد عمل شوند تا مردم منطقه این ایام سخت را پشت سر بگذارند.
سید احمد علوی با بیان اینکه جامعه ایران جامعهای فرهنگی است که مردم به واسطه فرهنگ دور هم جمع میشوند، اظهار کرد: امروز بخشی از کشور ما بواسطه سیل در سیستان و بلوچستان و زلزله امروز دچار درد و رنج شده است، امیدواریم همه نسبت به وظایف خود عمل کنیم، سپاه و بسیج و سایر نهادها پای کار آمدهاند و ما نیز باید به وظیفه خود عمل کنیم.
خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه هلال احمر و دیگر بخشها پس از سیل در سیستان آنجا حضور یافتهاند، گفت: این حادثه بسیار سخت است و امیدواریم دولت و تمام نیروهایی که میتوانند کمک کنند، وارد عمل شوند تا مردم سیستان از این رنج رها شوند.
حبیب کاشانی اظهار کرد: سیل سیستان و بلوچستان و زلزله در نزدیکی سیستان را در روزهای اخیر شاهد بودیم؛ شاید به نوعی ما نسبت به مردم این خطه تعلل کنیم و این تعلل در کشوری که در زمینههای مختلف حرف برای گفتن دارد، مناسب نیست.
توسعه کمربند سبز تهران و جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: خرسندیم که شهرداری تهران اقدامات مؤثری را برای توسعه فضای سبز به ویژه توسعه کمربند سبز انجام میدهد که کمک شایانی در جلوگیری از توسعه حاشیه شهر دارد.
پرویز سروری افزود: با توسعه فضای سبز، هوای تهران پاک نخواهد شد و این موضوع تنها یک مؤلفه اثرگذار است.
وی یادآور شد: مدیریت شهری پایتخت با برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی میتواند نقش مؤثری در هوای پاک داشته باشد.
سروری همچنین با بیان اینکه در هفته احسان و نیکوکاری برای اولین بار کنسرت برای کودکان کار در تهران برگزار شد، اظهار کرد: این اقدامات در روحیه کسانی که در شرایطی سخت و مشقت بار زندگی میکنند، اثرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: این کودکان در شرایط بسیار سختی به سر میبرند و این برنامهها در کاهش سختیهای آنها اثرگذار است.
بهره برداری از فاز یک ترمینال شرق در خرداد ۱۴۰۳
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جلسه امروز شورای شهر و در جریان بررسی لایحه اعطای مجوز به شهرداری جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل پروژه احداث پایانه جدید شرق گفت: پس از اینکه کار آغاز شد، شرکت شهروند با راهبری معاونت مالی پای کار آمد تا انتفاع بیشتری از شهر صورت بگیرد؛ مدتی طول کشید تا مشکل زمین و پیمانکار حل شود.
وی با بیان اینکه فاز اول ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: در خردادماه سال آینده تعاونیهای حمل و نقل در پایانه شرق مستقر خواهند شد؛ فاز دوم نیز نیاز به جانمایی ساختمان و اختصاص بودجه برای اجرا دارد.
از سوی دیگر رییس کمیسیون عمران شورای شهر هم با بیان اینکه بخشی از اقدامات در مدتی به شرکت مترو واگذار شد، اظهار کرد: مجددا تصمیم گرفته شد اجرای امور به سازمان پایانهها اختصاص یابد اما چون پیمانکار مترو کار را آغاز کرده بود مجبور شدند که پیمانکار را خلع ید کنند بنابراین شهرداری پیشنهاد داد ردیف بودجه برای تکمیل پایانه شرق به شرکت مترو اختصاص یابد و نظر کمیسیون در این خصوص مثبت است.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: به استناد اسناد بالادستی به شهرداری تهران اجازه داده می شود، بر اساس آیین نامه معاملات شرکت مترو برای تکمیل پایانه شرق به میزان هشت هزار میلیارد ریال در بودجه شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرارداد مربوطه و با لحاظ صرفه و صلاح شهرداری و با رعایت قوانین و مقررات اقدام کند.
مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورا نیز گفت: تقاضا داریم با افتتاح، حرکت اتوبوس ها و فروش بلیط نیز از فردای روز بهره برداری آغاز شود و مدتی پایانه معطل نباشد تا تعاونی ها مستقر شوند.
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم ابراز امیدواری کرد حوادث این چنینی دیگر پیش نیاید و از مدیریت مترو درخواست کرد که دقت بیشتری در تعمیرات و نگهداری داشته باشند.
وی افزود: کسانی که از گذشته نام بردند، مربوط به دورهای بود که کمتر در آن کار صورت گرفته است و به میزانی که ضروری بود به مترو رسیدگی نشده بود؛ حوادث رخ میدهد اما باید سعی کنیم رخ ندهد اگر در هند حوادث برای قطارها رخ میدهد، دلیل نمیشود که در ایران نیز شاهد آن حادثه باشیم.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران به استناد اسناد بالادستی، به شهرداری تهران (شرکت راه آهن شهری تهران و حومه) اجازه دادند تا بر اساس آیین نامه معاملات شرکت مترو برای تکمیل پایانه شرق به میزان هشت هزار میلیارد ریال در بودجه شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرارداد مربوطه، اقدام کند.
نظر شما