تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

لندن– ایرنا– تازه‌ترین گزارش مرکز آمارهای ملی انگلیس (اوان‌اس) که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در وضعیت وخیم‌تری نسبت به پیش‌بینی کارشناسان قرار دارد و با خطر رکود مواجه است.

به گزارش ایرنا، بر اساس داده‌های اوان‌اس، شاخص تولید ناخالص داخلی در انگلیس، بر خلاف انتظار کارشناسان ۰.۱ درصد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی (جولای تا سپتامبر) کاهش یافته و این درحالیست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، این شاخص ۰.۲ درصد رشد کند.

تولید ناخالص داخلی معیار یا تلاشی برای اندازه‌گیری تمام فعالیت‌های اقتصادی‌ شرکت‌ها، دولت و افراد در یک کشور است. اگر میزان آن در حال افزایش باشد، به این معنی است که اقتصاد در حال رشد است و مردم به‌طور متوسط کار بیشتری انجام می‌دهند و اندکی ثروتمندتر شده‌اند.

اما اگر تولید ناخالص داخلی در حال کاهش باشد، اقتصاد در حال کوچک‌شدن است که می‌تواند خبر بدی برای مشاغل باشد. اگر این شاخص برای دو دوره متوالی کاهش یابد، معمولاً به عنوان یک رکود اقتصادی تعریف می‌شود.

از این منظر اگر شاخص تولید ناخالص داخلی برای دوره اکتبر تا دسامبر و اوایل سال آینده میلادی (۲۰۲۴) روند نزولی را نشان دهد، انگلیس رسما در وضعیت رکود خواهد بود. بر اساس آمارها شاخص تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه دوم امسال رشدی را تجربه نکرد و این مساله در کنار آمارهای جدید، نگرانی‌ها درباره خطر رکود را تقویت کرده است.

طبق آمارها، عملکرد ضعیف‌ شرکت‌های فعال در حوزه فیلم‌سازی، مهندسی و ارتباطات بر رشد اقتصادی انگلیس تأثیر منفی گذاشته است. با این حال جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس ادعا کرد: چشم انداز میان مدت اقتصاد کشور خوش بینانه تر از آن چیزی است که این اعداد نشان می دهد. ما شاهد کاهش دوباره تورم بودیم، و اوبی‌آر (سازمان برنامه و بودجه انگلیس) انتظار دارد که تدابیر اعلام شده در متمم بودجه پائیزی باعث افزایش رشد اقتصادی شود.

نرخ تورم در انگلیس پس از یک دوره پرنوسان، از محدوده ۱۱ درصد در سال گذشته میلادی به ۳.۹ درصد رسیده و دولت ادعا می‌کند به وعده‌ای که ابتدای سال جاری برای نصف کردن تورم اعلام کرد، دست یافته است. این درحالیست که تورم در بخش‌های کلیدی و تاثیرگذار بر بحران هزینه‌های زندگی در این کشور، مانند مواد غذایی و مسکن رو به افزایش بوده است.

واقعیت این است که اقتصاد انگلیس بر اساس آمارها در بدترین وضعیت نیم قرن گذشته قرار دارد. نشریه اکونومیست چندی پیش در گزارشی وضع موجود اقتصاد انگلیس را یک بحران مزمن نامید که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد.

در این گزارش آمده است؛ انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گرفتار شده است. این کشور تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند اما اقتصادش از بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا عقب است. به نوشته اکونومیست یک حفره عمیق در اقتصاد بریتانیا ریشه دوانده و خروج از اتحادیه اروپا اوضاع را بدتر کرده است.

این در حالیست که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس نیز در یک سخنرانی عمومی اعلام کرد که مردم این کشور نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی به زودی از بین نخواهد رفت.